AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
642

Verktyg för byte av Casterbussn...?

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Är det nån som sitter på en sån?...ett verktyg för att pressa i/ur bussningen i Casterstaget...Jag vill hyra eller få mått på en sån!?
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Bussningen är ca 58 mm i diameter på en 525I E34 89.
Jag pressade ur mina med hjälp av ett stort skruvstäd och några
lämpliga diastanser på en GDS hall.

mvh Mackan

ca
282
carlsson535
328ic-97
528ia-97
Ett tips är väl att åka i väg till nån mack i närheten och låna en press eller skruvstäd. Lär inte kosta mycket och går ganska fort.
Glöm inte märkningen på bussningen bara.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jo,tack för tipsen...men jag får överhuvudtaget inte loss staget på spindelsidan!...därav frågan om verktyget...Men jag ska prova med att ta loss hela underdelen från fjäderbenet istället...
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Ett tips är att söka på "casterstag". Jag har nyligen läst en del i forumet om det du har problem med.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Det diskuterades här Länk hur man får bort leden.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Jag har just bytt mina på en 525i 1991. Trodde först att det skulle gå att pressa ur dem på plats utan att lossa casterstaget enligt den länk som finns i detta forum.
Det slutade med att jag lossade plattan med casterstaget och och det främre staget, efter att först ha lossat spindelleden (använd ett verktyg - att bara slå kan endast leda till att den gängade delen av spindelleden förstörs och måste bytas ut - jag lyckades med det trots ett verktyg som dock inte passade 100%igt). De tre bultarna sitter mycket hårt fast (Loctite eller motsvarande) och fordrar en ordentlig förlängning av hävarmen till hylsan - OBS! använd 6-kantshylsor - INTE de vanliga 12-kantiga. I mitt fall fordrades en presskraft på bussningen motsvarande 6,5 ton (!) för att den skulla pressas ur. Således ingenting för ett skruvstycke eller motsvarnade. Det innebär också att dornen måste vara kraftiga och ha god passform.

ChristerG525
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
ok,tack Christer...då hade det förmodligen ändå inte funkat med ett sånt verktyg jag frågade om...jag ska ge mig på staget imorrn igen och ska som du gjorde,skruva loss den från fjäderbenet...få se hur det funkar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.