AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
860

Lite om oljor?

ormen
Skulle vara tacksam för svar om någon har provat...

Vad säger ni om att köra 520 24v -95 på ex. Mobil1 eller Pennzoil semisynt. men täta intervaller (3-400 mil) på byten?

Växellådan, har någon provat Castrol SMX semisynt? funkar den?

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

3-400 mil mellan bytena är ju lite overkill. Men det skadar ju inte, så visst.
Mobil 1, vare sig det är 0w40 eller 5w50 är ju bra oljor båda två (bmw-godkända longlife och special oil list). Pennzoil delsyntet säger mig inte så mycket. Vad uppfyller den för krav?
ormen
Pennzoil delsynt uppfyller samma krav som mobil delsynt, har kört E30: på det utan problem, min fråga är egentligen att M50 motorn borde inte skadas vid körning med delsyntet? eller?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej.
Det finns inget generellt som säger att en den skulle skadas för att du väljer det ena eller andra (mineral eller syntet)
Gamla skrönor om att helsyntet rinner av kamaxlar och dylikt är inget annat än just skrönor. Helsyntet är bättre på allt, men dyrare. Delsyntet är en kompromiss.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag kör i M535:ans manuella växellåda Castrol SMX sedan länge+ att även de andra manuellt växlade 528:orna jag ägt kördes på den oljan...Fungerar bra i E28:ans manuella lådor hur som helst.
Vad E34 har för krav på växellådsolja står antagligen i instr.boken..

Mvh Janne.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
ormen:
Nu till vintern kan det vara bra med helsyntet men däremot kan du byta oljefilter efter halva tiden (4-800 mil).
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Nya synteter kan hålla 2-4000 mil...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Däremot håller filtret max 1000 mil

Länk
nida3
Vilket filter är bäst då? (filterkvalitetsmässigt)
Vad har orginal filter för filtreringsstorlek?

Glasfiber med 10 mikrometer låter bra, men det
är tydligen svårt att få tag på. (läs omöjligt...)
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Original är nog bäst, BMW är inte dyra på den punkten!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Filter med bättre filtreringsegenskap än original kan paradoxalt nog ställa till problem!
Då kan oljeflödet bli sämre i motorn....

Köp originalfilter då är både flöde och filtrering den rätta!

Att säga att filtret håller max 1000mil, är nog lite för generellt.
Däremot är filtrets "livslängd" betydligt kortare än syntetoljans.

Tycker man att man har råd att byta olja med 3-400 milsintervall, så varför inte....det gör ingen skada.
Däremot är det lite owerkill! (precis som Anders skriver)

Mvh
ormen
ok. jag vet inte så jäkla mycket om motoroljor (tråkig vetenskap för mig), men lärde mig i Racingen att Shells helsyntet (typ det dyraste) pallade o skonade motorn, så därför tyckte jag att med en "fiskörd" 520 är det ju onödigt o köpa de dyra oljorna till motorn... men visst lär det flyta bättre i vinter med helsysntet antar jag? dock är det ju inte så kallt i GBG....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.