AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.075

trasigt urtrampningslager?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Bilen rasslar när kopplingen är nedtryckt, antar att det är fråga om trasigt urtrampningslager. Vad går ett sådant lös på och är det svårt att byta det? Hur länge vågar man köra med den rasslande innan man åtgärdar? Detta gäller E21an.
INTE trasigt urtrampningslager....slitna växellåds lager....

Lådan bör ju inte snurra med intryckt koppling... Skulle nog gissa på u-lager som du säger. Eller hela kopplingen kanske har gjort sitt.
Ooops...läste inte så noga:-)Greenberg har helt rätt!!Får lära mig o läsa..igen:-)
Lo
86
Lowrider
328i -96
Man brukar aldrig bara byta urtrampningslagret utan byter hela kittet med lamell, urtrampninglager, och tryckplatta.

Är urtrampninglagret kasst är troligtvis lamellen snart på g så.
kopplingen kostar inte så värst mycket kostade drygt 2000kr till min e36a på bmw, byte av koppling hos lokalt mek 1000kr

Ja vad kan hända om lagret skulle skära ihop du lär få en totalhavererad koppling med risk att ingånde axel i lådan tar stryk...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
kollade med BMW ca 2200kr för komplett koppling, det stämmer att man ej bara byter lagret..ganska dumt att göra så när allt ändå är nere. Men kopplingen känns mycket bra i övrigt, så jag lär köra ett tag med det, enligt BMW hade de aldrig fått in något bil som havererat pga av det. BMW vill ha 4960kr för hela bytet inklusive material, känns blodigt, inte för att man kommer att anlita dem för detta.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
förresten, måste inte avgassystem, kardan och hela lådan skruvas av, eller räcker det med att bara lossa på de ca 20 bultar som håller lådan på plats? bör man byta någon packning i växellådan eller liknande om man ändå har allt nerplockat?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.