|
|
|
|---|---|
|
Kan ovanstående vara något som passar min bil? | |
|
Visst kan det väl det. Men enbart "typ" och "viskositet" säger inte allt. Vad har den för godkännanden? Har du sökt inlägg, det finns en hel del i ämnet kan jag säga.. :) |
|
|
Är ingen expert som Johan B (hoppas han läser din fråga) men tror på 5w-40 till en såpass gammal bil. Särskilt nu till vintern. JohanB brukar rekommendera Biltemas Syntet 5w-40 som är högt klassad. (API SJ/CF) Har ju en själv en gammal skorv som går fint på den:-) Ursäkta JohanB om jag använder dig som ref. men jag litar på dig! Två bilar är fler än en.. |
|
|
Jag rekomenderar HELSYNTET inget att snacka om och det SÄRSKILT nu till vintern. Sedan om vi nu ska prata om vinter ska du ha lägre kallviskositet dvs, kör hellre med 0w- och uppåt. *BAWORAK* |
|
|
0W40 alt 5W-40 med minst SJ/A3-klassning skulle jag rekommendera. Undvik xW-30 då den kan vara lite tunn (vid arbetstemp) för en gammal M30. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kör du med motorvärmare så klarar du dig bra med en delsyntet av kvalitetsfabrikat till din äldre motor.Mobil Super S är ett bra val.10W-40. De gånger tex Mobil 1 är bättre är 10% i var ände på viskositeten, dvs extremt kallt och extremt varmt, där befinner sig sällan normalbilisten. Oljorna har samma specar för övrigt. Men en helsynet är iofs alltid bättre men kostar också nästan dubbelt upp. Och olja är dock billigare än metall. Och du har inte longlifekrav på din lite äldre bil och det kan vara lite vanskligt att gå för lågt i viskositeten speciellt sommartid. Vet du ej vad det varit för olja i bilen tidigare eller kört på vanlig mineral och överväger att gå över till Helsynet. Så ska du aldrig slå i en helsynet direkt utan köra med ett par oljebyten med delsynet i ett övergångsskede. Det rekomenderade Castrol på den info som jag var på Castrols Huvudkontor förra veckan. varför?? Jo det kan skilja på graden av renande tillsatser på olja och en Helsynet direkt kan göra så att det renar för snabbt och då koksar filter och oljekanaler igen pga för snabb reningsprocess som inte filtret är avpassat för att klara. ///MVH Hasso Länk |
|
Men hasso, har vi inte haft denna diskussionen på forumet en gång redan och kommit fram till att alla oljor i stortsett hel, del som mineral har lika mkt rengörande ämnen i sig. har då jag för mig iaf. är inte allt det där en myt om att det rengör med, och motorerna skär. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Det ligger en del i det som Hasso säger, vissa helsyntetiska oljor kan vara mer rengörande än andra delsyntetiska eller mineraloljor. Rengöringsförmågan bestäms av två saker. 1. Basoljans grundegenskaper (olika typer av syntetiska basoljor har olika renande egenskaper) 2. Detergentadditiven Om motorn har gått på en kvalitetsolja (oavsett typ av olja), lär det inte uppstå några problem att hälla i en bra syntetolja. Om motorn däremot har gått på "dålig" olja som inte har så bra renande egenskaper och/eller haft aldeles för långa bytesintervall , kan det finnas mycket smuts i motorn som sedan löses upp när man slår i en "bra" olja. I extremfall kan upplöst smuts proppa igen oljefiltret. Kvalitetsolja (mineral- deslyntet och helsyntetisk olja) har alla tillräckligt mycket detergentadditiv för att rengöra motorn. Så där är det ingen stor skillnad. Däremot finns det sämre oljor som inte rengör så bra. Det kan således vara bra att hålla koll på om oljan blir svart väldigt snabbt efter man har bytt den. Om man inte vet hur bilen har servats eller tror att den har gått på dålig olja: gör ett "kort" oljebyte med en bra olja, dvs byt olja och filter igen efter 2-300 mil. Därefter bör merparten av smutsen vara borta och man kan ha normala serviceintervall. Åter till grundfrågan: Klart att du kan köra motorn med 10W40-olja eftersom det ligger inom de krav som motorn hade när den tillverkades. Men försök finna en olja med så hög API- och ACEA-klassning som möjligt, eftersom det är de som talar om vilka smörjkvaliteter som oljan har. Lägre kallviskositet än "nödvändigt" är aldrig fel. Det är bara bra eftersom oljecirkulationen kommer igång snabbare då! Sedan bör man tänka på att kallstarter även sker när det är plusgrader! Däremot skall man aldrig använda lägre varmviskositet än vad som rekommenderas i instruktionsboken! Bra budgetalternativ är Biltemas helsyntetiska 5W40-olja, som inte kostar mer än en mineral- eller delsyntetisk olja från någon av de mer kända tillverkarna. Mvh |
|
|
Jag kör min harv på biltema syntet 5w-40 (API SJ/CF). Funkat fint i 1500 mil nu (2 byten). Men ack vad man får äta skit för det! =) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
jokko:Det är inte jag som säger det är Castrol som rekomenderar detta :)) Och jag kan nog hålla med på detta resonemang också. ///MVH Hasso Länk |
Paap Reeder |
Hej! Vill än en gång berätta att min M30 såg REN OCH FIN ut efter några 10´mil med GTX3. Hällde så i SLX i "1,5 oljebyten" och motorn såg ut som en sotig skorsten!! som man hällt spillolja genom. Mitt råd! Mixtra inte med en modern helsyntet i en 89:a. Kör Du på tomgång till affären på söndagar är det väl **** samma vad Du har hällt i men handlar det om "step on it man" så kommer tempen att gå upp och skiten lossnar. Mitt 1:a oljefilter med SLX liknade en kolsvart vacumförpackad Big Mac. Det andra filtret (nu tillbaka med med GTX 3) var avsevärt bättre men såg fortfarande ut som om man silat spillolja genom en Big Mac. Skiten satt sannolikt på kolvarnas undersida. Mitt tips är således: Varning! Min fråga: varför experimentera? MVH /// Paap R |
|
Paap, skulle vilja hävda att det är när man "fiskör" bilen som du får beläggningen i motorn! Om inte olja får bli riktigt varm, kan den reagera med kondensvatten och sot. Då kan det bildas "kallslam". Slår du sedan i en bra olja, KAN det bli problem... Om man skall byta från en dålig olja till en bra sådan (oavsett om det är en del- eller helsyntetisk olja) bör man vara uppmärksam på om oljan svartnar snabbt efter bytet! Skulle tro att om du fortsatt med SLX, skulle din motor bli ren efter några hundra mil och ytterligare ett oljebyte. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.