AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.532

Vit rök samt mystiskt bromsvätskeläckage?

Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Min bil, 523iT, -98, 14000 mil
ryker vit rök vid start fram till dess att bilen blivit ordetligt varm.
Dessutom luktar röken väldigt illa.
Är det toppblockspackningen eller?
Vad bör kollas?
Vatten i oljan?
Olja i kylarvattnet?

Bytte dessutom bromsservo för i våras då denna hade blivit
vattenfylld pga en igentäppt drännering. Detta orsakade liknanade symptom som nu dvs mycket rök men gick då även väldigt hackigt efter några pump på bromsen och så är det inte nu. Dock har bilen börjat läcka bromsvätska men jag kan inte hitta läckaget. Hade bilen stående på tidningar under natten men inte en droppe någonstans.

Tacksam för hjälp,
KP
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej KP

Följande baseras på erfarenheter från andra (äldre) bilar, men jag kan mycket väl tänka mig att så är fallet även på en BMW.

Troligen läcker huvudbromscylindern bakåt och bromsoljan samlas inuti bromsservot – i den halvan som står i förbindelse med motorns insugningsrör. När du sedan startar bilen sugs bromsvätskan in i motorn och förbränns.

Med vänliga hälsningar

Ellinas
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Tack för hjälpen!
Snackade med en mek som var så gott som säker på att det var samma sak. Det takiga är ju att man ev. åker på att byta servoklocka en gång till. Det positiva är ju att symptomen mycket och vit rök kunde ha blivit betydligt dyrare att åtgärda om felet varit något annat.
Om du inte har kört för länge kan det räcka med huvudcylinderbyte spola rent servot med rent vatten.
värt ett försök,du märker om membranet i klockan pajar(Mkt trögtrampad broms)

El
210
Ellinas
535i/E39-99
Hej igen KP

Under förutsättningen att bromsolja inte kan förstöra membranet i servoklockan, skulle jag vilja föreslå att du försöker tömma alt suga ut all olja ur bromsservot så gott det går och låter resterna bara sugas in i motorn och förbrännas under några dagar. Här gäller det dock att du tar reda på vad som kan orsaka större skada, bromsolja eller vatten, vilket föreslås av MB. Det är dock inte säkert att membranet kan ta skada av vare sig det ena eller det andra. Själv har jag ingen kunskap om detta men jag hoppas att du kan få reda på det ändå.

Ellinas

PS: Jag ser att du letar efter huvudbromscylinder på nätet. En ny hoppas jag, för en begagnad skulle vara en tvivelaktig investering. Kolla först med BMW vet jag. Med priset i handen kan du sedan jämföra priserna du får från andra reservdelsförsäljare.
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Ellinas >>
Det stämmer att jag kollar efter huvudcylinder på nätet.
BMW vill ju ha 3425 :- för en ny och det låter lite
mycket tycker jag. I alla fall så pass mycket att man offrar
lite tid på att kolla in alternativen. Dock letar jag i första
hand efter en ny om jag inte kommer över en begagnad
i bra skick så gott som gratis. Har en vän som hjälper mig lite
att leta och hittat en ny för ca 2700:- vilket låter något rimligare.

/KP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.