AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.319

byte av motor -HJÄLP!

pb
5
pboy
520 -90
tjenare, har en 520 -90 som motorn är trasig på
kan jag sätta in vilken motor som helst sålänge den kommer från en e34 12v????? (typ 530 motor)

mvh patrik
AB Svensk Bilprovning kommer inte gilla om du sätter i en annan motortyp än den som ursprungligen suttit i bilen. Däremot så har jag svårt att tro att den genomsnittlige besiktningsmannen kan se skillnad på en M20B20 och en M20B25 (från 525i/325i 12V), då motorerna är i stort sett identiska.

Om du menar rent mekaniskt så har jag för mig att M30(530i/535i)- motorerna har andra växellådor. Du bör även räkna med en hel del strul med elsystem etc.

Pröva "Sök inlägg"- funktionen och skriv in "motorbyte AND e34" (fast utan citattecken) så kommer du hitta utförlig information!

Välkommen till BMWPower forum!

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
pb
5
pboy
520 -90
tack kalle! men hur är det med 525 motorn då?

Enklare! Du behöver inte byta växellåda, men styrboxen är troligen en annan.

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
pb
5
pboy
520 -90
ok, nu vill jag inte tjata på dig men brukar styrbox följa med när man t.ex köper motor på skroten?
mvh putte
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
pboy: Det frågar du enklast skroten om.... då det helt beror på dem!

Länk

Länk
MA
16
MASTER666
535i -89
535i -88
528i -83
Måste du inte byta drivlinan & kardan också? Styrboxen är väl ett måste! Är väl en annan bränslekurva.

BMW följer inte utvecklingen! BMW leder den!
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
i detta läge skulel jag lägga i en 525 motor.. den duger bra till det mesta utom rattlås racing.. men den motorn är helt kalrt underhållande på bana med =)

Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.