AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.866

Behöver hjälp med ett mkt konstigt problem! 325 -91:a

Sida 1 av 2
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej! Köpte en BMW 325 limo 91 i fredags. Är kanonnöjd med bilen. En underbar bil att köra, men det finns ett litet problem (som jag var medveten om då jag köpte den)
Det ät en mängd fel som beror på en och samma sak skulle jag tro. Det ligger till så att då bilen blir riktigt het, då man kört med den i en dryg timme, oftast efter att man kört hård med den så börjar motorvarven att lägga sig FÖR högt, när man frikopplar så ligger den och pendlar konstant mellan 1800 - 2000 varv, upp ner upp ner. Ibland lite mer. Även då den är i växel så drar den fram och tillbaka. Låter som ett enkelt fel, eller hur?
Lambodasonden! Okey, drar ut den så bilen går in på backup systemet -utan skillnad. Jag monterade ut luftmassemätaren från luftburken, och vips så var problemet borta! Den går hur lugnt och fint på ca 800 varv/min. Då, när jag antog att det var luftfilteret rensade jag det återigen med högtrycksluft, fungerade kvällen ut med samma problem uppstod (pendligen) efter ett par timmar. En till sak som bör nämnas är att bilen är EXTREMT (knappt inntil omöjligt) att starta då motorn är varm, vid kall motor så är det inga problem alls.
Vad kan det vara för fel? Tjuvdrag? Hur ska man kunna kolla det då? Eller är det lambodasomen (som vi trodde från början) ?
Kanske stiften, men då borde dem ju inte fungera då bilen är kall heller. Tomgångsmotorn fungerar också bra, då den är kall. Bensinfilter & luftfilter? Bensinpumpen fungerar ju bra den.
Det jag har konstaterat är att då motorn är het, och då jag kopplat från luftmassemätaren från luftboxen så att den är helt öppen (spelar ingen roll om den sitter som den ska) så går motorn mycket mycket svårt igång, häromkvällen fastande jag i macken då den inte gick igång. Kommer det ingen bensin? Så måste det ju vara i sånt fall. Beror det på sonden eller vad kan det bero på?

Är tacksam för ALLA svar!

Tack på förhand!
Si
765
Simon01
120dM -08
kolla ALLA slangar till insuget, det kan finnas sprickor i dom eller så kanske nån har lossnat. Kolla speciellt de två slangarna som går in i gummibälgen mellan insuget och lmm.
Cr
6
Cruiser
735iA -92
323c-96
Ett gammaldags trix vid insugningsfelsökning är att spraya startgas(Försiktigt) i korta duschar runt misstänkta ställen, detta resulterar i en varvtalshöjning !! Funkar bäst ute med lite vind.

Cruiser
Precis.... kolla med startgas bara.... Så hittar du lätt vart bilen ta tjuvluft OM den nu gör det. Låter ju dock som att det är det som är felet.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
ka
3
kalten
518 -95 1802 -73
kolla lamdan den brukar ställa till sådana problem.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, tack så mycket! =) Ska handla en flaska sånt direkt imorgon bitti! Men när man nu sprayar, ska det resultera i en varvtalshöjning? Och om det inte gör det så kan man konstatera att den inte drar tjuvluft eller? Är det så testet ska ge bekräftelse?

En till fråga nu.. Jag undrar bara, värför drar den bara tjuvluft när den är riktigt varm, och inte den första timmen eller första 40 minutrerna? Hur kan det komma sig?
changco
MD: När slangarna blir riktigt varma vidgar dom sig, värme expanderar, kyla krymer, en engel förklaring. Se till då för bövelen att bilen är varm när du sprayar med startgas, annars kommer du nog inte märka nån varvtalsökning, om du har tjuvluft och du sprayar på rätt ställe ska det resultera i varvtalsökninng.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, du kan dina grejer du! =) Jävligt sjysst, tackar så mycket! Det låter mycket mycket logiskt och förhoppningsvis inte så dyrt fel att åtgärda heller. Jag ska åka en sväng till stan, ska varmköra den riktigt ordentligt då, sen spraya och vänta på varvtalsökningen! =)

Tack så jättemycket!!
changco
Har haft en bra lärare :) Bara ett tips ta på dig nån mask när du sprayar, när jag stog brevid när en gjorde det, vart jag hög av alla gaser, det yr väldigt mycket.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Haha, okey.. Vad trevligt =) Ska sätta på mig en mask då! Men, är det bara spraya runt vid alla slangar, om vi antar att det nu finns ett litet hål, vilket inte är moöjligt, då bilen stått drygt en månad. Hade kommit överrens emd försäljaren att jag först skulle sälja in egen bil sen köpa hans. Då stod ju den drygt en månad, så det kan ha resulterat i en torr spricka.. Men om den nu finns på undersidan av en slang, kommer gasen åt det också?
changco
Det är väldigt svårt att komma i, så smörj i händerna i vacelin och var beredd på många svordommar, om man vill vara nogran men du kan ju ha väldigt tur att sprickan där du börjar spraya. Om gasen kommer åt där också är svårt att säja, det lär du märka. Du borde nog höra lite ökning på varvtalet. Dock är det ju lite problem eftersom din tomgång vandrar lite, så hoppas dina öron är tränade.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, jag ska ha fler öron närvarande än mina två bara! =) Jag ska spraya som in i helvete, men tomgången går jämt å fint, men när den blir riktigt het, då börjar den vandra lite för sig själv, landar lite öfr högt då man frikopplar i t.ex. 100 km/h, då landar tomgången på vanligtvis 1000 varv per minut och brukar sjunka ner till 750 - 800 varv / minut. Så det blir till å spraya imorgon, jag ska försöka lyfta upp bilen och även spraya under den....
Hoppas detta är problemet med den, för annars går den som ett skott!! =)
changco
Tycker ändå det låter mistänktsammt, tycker den borde dra mer soppa eftersom den får mer luft alltså det ska ju vara rätt %med luft och bensin, drar den mer bensin kan bilen sota igen, pajja katten osv. hmm ska bli intressant, koncentrera dig på en slang i taget så du inte löper amok under huven. lungt och metodiskt för bästa resultat.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tja.. Mer soppa drar den säkert, men jag har kört rätt så hårt med den också, för att testa och exprimentera med den. Är relativt ny för mig. Den har ingen katt, kommer komma en racekatt inför besiktningen, men just nu är det raka rör och en fullflödesdämapre som arbetar där under. Men tack för rådet. Ska ta det metodiskt och lugnt.
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
En av mina bilar gjorde precis som du beskriver det.
Det var fel på styrboxen eller rättare sagt tomgångshöjningen som ska bli när man slår på a-c. den sköts via boxen,jag plockade bort den finessen,sedan funkar den kanon

Länk
Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
OKey.. Min har ingen AC alls...

Men nu har jag sprayat med start gas överallt, på alla slangar å så, men ännu inte hört nån varvtalsökning, den har inget hål i nån slang. Verkar inte så i alla fall, tömde en hel flaska i motorns alla slangar...

Kan det vara luftmassemätaren som strular?!

Vad var det för finess du koppla ur?
changco
Har du plockat bort tomgångsmotorn och rengjort den, men tycker itne det låter som det är den som gett upp.
Min rekomendation är nästan att du gör en diagnos på bilen så lär du nog få reda på felet, 1timmas betalning hos en bilfirma.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ja, jag tror nog också på en diagnos, att koppla upp bilens felminne på BMW solna kostar en femhundring, det är det verkligen värt om det kommer fram vad felet är! Men om det inte gör det är det ju en slösad femhundring, men den risken får jag ta. Ska göra det om ca 2 veckor (så fort som de kunde)

Men hur tar man bort tomgångsmotorn? Vart sitter den någonstans? Jag är inte så duktigt på alla delar och sånt, men jag vill gärna lära mig mer så jag lär känna bilen bättre...

Tack för tipset!!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Bilen har bettet sig väldigt skumt idag, jag använd den rätt så mycket. Eller jag har i alla fall lyckats köra upp en halv tank sen igår =)

Men idag då jag stanna till för att plcoka upp en kompis så börja motorvarven pendla, 1500 varv sen ner till 500 och sen upp sen så pendla den lite oroligt mellan 600 och 1200 varv.. Men någontimme senare då jag stanna i väggrenen för att skicka några sms och ringa lite så gick hur fint och snällt som helst på prick 750 eller 800 varv, den rörde sig inte undan låg konstant..

Visst är det konstigt? Jag hade i en flaska injector cleaner, kasnke den har hjälp till på något sätt?!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Bilen har bettet sig väldigt skumt idag, jag använd den rätt så mycket. Eller jag har i alla fall lyckats köra upp en halv tank sen igår =)

Men idag då jag stanna till för att plcoka upp en kompis så börja motorvarven pendla, 1500 varv sen ner till 500 och sen upp sen så pendla den lite oroligt mellan 600 och 1200 varv.. Men någontimme senare då jag stanna i väggrenen för att skicka några sms och ringa lite så gick hur fint och snällt som helst på prick 750 eller 800 varv, den rörde sig inte utan låg konstant..

Visst är det konstigt? Jag hade i en flaska injector cleaner, kasnke den har hjälp till på något sätt?!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kan det möjligtvis vara tomgångsregulatorn som spökar?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.