AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.033

Obalans runt 90km/h

AndreasSvall
Har ett problem med min E34:a från 1989
när jag kommer upp i 90 knutar så blir det en fruktansvärd obalans i bilen, kommer jag upp till 100km/h eller går ner till 80km/h så slutar det ! Är det länkarmen som är kass ?! Jag har balanserad alla hjulen ! (Integral A2)
/andreas Sundsvall

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Välkommen till forumet!

Har du centreringsringar till fälgarna?

Troligen är centrumhålen på A2-fälgarna större än styrningen på hjulnavet. Då behöver du små plastringar som fyller ut mellanrummet vid navet så att hjulet hamnar riktigt centrerat på bilen.

Om du inte gör det, får du vibrationer pga att hjulen inte är centrerade. Det behövs mycket små avvikelser för att det skall kännas rejält i BMW:s känsliga hjulupphängningar!

Mvh
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Hej! Har du bytt fälgar nyligen?...jag hade exakt samma problem i somras och det visade sig att fälgarna som jag då skaffat,saknade centrumringar...
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
nu var jag för långsam igen! :)
AndreasSvall
oki, tackar grabbar för snabba svar !
hmmm....jag fick en rejäl sladd in i en trottoar, då jag skulle jaga en Audi Q genom en rondell...haha! då hela fälgen sprack, fick jag leta efter ny Integral:are, hittade en fälg som inte hade samma djup, så nu har jag spacerplattor, för att det skulle bli bra, jag hoppas att däkkfirma satt dit ringar !
ska åka dit och skälla lite !
//////////////andreas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spacerplattor brukar resultera i ocentrerade fälgar!

OM man skall få spacerplattor att fungera bra på BMW, "måste" de ha styrningar mot navet och samtidigt ha en styrning mot fälgen. Sådana plattor brukar inte vara så billiga...

Tror att du har hittat problemet!

Mvh
AndreasSvall
oki, tackar, då måste jag in till däckfirman, man kan ju undra vilka amatörer man har att göra med

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.