|
|
|
|---|---|
|
Hello! I mitt eviga meckande på min Z hittade jag en kul finess som jag inte riktigt vet vad den gör men kan i alla fall användas om test av instrumenten. Någon som vet vad respektive information gör? Gör så här: Med avstängd tändning, tryck in resetknappen till trippmätaren, slå på tändningen starta EJ motorn. På displayen står nu : "test 01" och efter det rablas det upp en lista med siffror på min listas detta. 4557042 km 1 00000 2 2 3 Sedan kommer jag inte ihåg mer just nu men det var i alla fall 6 olika siffror. Någon med TIS som kan berätta vad dessa betyder? Nyfiken som katten! I alla fall efter att den listat alla 6 siffrorna kommer det intressanta, alla lampor tänds och alla visarna går från min till max och tillbaka! Man kan också trycka sig vidare med resteknappen till 15 olika testval varav dom flesta visar "-----" men några som visar olika intressanta värden som man skulle vilja veta vad dom betyder. bl.a på nr 15 står det "L on" vad betyder det kan man ändra något eller? Mvh Peter nyfiken. | |
|
Här svarar man på sin egna fråga! Gå till denna sida så får ni reda på "allt". Länk Mycket intressant information faktiskt, man kan få information om bilen har gått dom milen som den verkligen visar! Mvh Peter G |
|
| Gör en sökning här på forumet så kommer du att få reda på att andra gjort samma sak, bland annat det faktum att siffrorna som kommer upp inte har ett dugg med mätarställning att göra. | |
Dufvis |
Måste bara fråga....kollade på länken som bifogades (Your LCD display will show something like this) ....visst står LCD för Liquid Crystal Display? Varför envisas alla med att skriva LCD-display? Kaka på kaka? Eller är det bara jag som är tjurig? (Har inte fått köra Z:a på ett dygn nu...) |
|
pgr69: Måste verkligen säga, Du är bra nyfiken!! :-) Kul att Du svarade på Din egen fråga, det blir att kolla allt ikväll.... :-) /Caspar |
|
|
ps: jag hittade inget om detta men men. Dufvis: Jag vet inte vad det är för typ är det en TFT,VFD eller en LED om det inte är en LCD.... :-) Caspar: självklart är man nyfiken!! själv håller jag på med att sätta in lysrör i bilen och sedan skall jag kolla vad jag kan få ut från OBD datorn :-) /PG |
|
|
sätta lysrör i bilen? förklara lite mer vad det är du meckar med... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Länk berättar vad de olika siffrorna betyder. Hade varit klart smidigt om det hade gått att dubbelkolla milen på det här sättet men men.. | |
|
Z3c: jag hittade en trvlig liten länk på www.mz3.net om footlights, alltså innerbelysning vid fötterna... Jag tog och köpte små lysrör på ELFA á 97 kr/st och har fräst upp en slits i plasten och satt fast lysrören där, håller just nu på med förarplatsen. dom jag köpte var blåa, jag vet inte om jag skall byta till blått i hela bilen just nu men det ger ett trevligt blått sken nere vid fötterna! :-)))) Mycket mysigt! Vidare har jag satt i blått ljus i växelspaksknoppen just nu. /PG |
|
|
PG: Är vi lite "The Fast and the Furius" inspirerad, eller vad skulle det annars vara för lysrör.... Trodde inte vi Z ägare fick hålla på med sådan japs-styling, fast ett par gröna skull kanse se coolt ut under den gröna besten. Om inget annat lär man ju få race med varenda trimmad Honda Civic i stan.... :-) /Caspar |
|
|
PG: först svarar Du på Din egen fråga och sedan på min, minuten innan jag fick iväg den..??? Imponerande!! :-) /Caspar |
|
|
Caspar: Flera av mina polare tycker att jag är lite för mycket F-F "inspirerad"(läs: knäpp) men jag tycker det är mysigt med lysrör. Skall nog komma några under bilen också vad det lider! /PG |
|
|
Här går det undan... |
|
|
PG: Hmmm låter ju kul, vi kanske skall montera lite lampor under och sedan åka runt och leta japs!!! :-) Jag har ju ett naturligt val på gröna i så fall, men svarta för att matcha Din bil blir kanske svårt, eller blir det blåa Xenon fram också??? /Caspar |
|
|
pgr69: efter insaten i denna tråd är du med på min idol lista, fastän innehållet kan läggas under mindre nyttigt.. Caspar: du är dock fortfarande överst på listan :o) "Don´t try to fix me, I´m not broken!" |
|
|
Defiant: Mindre nyttigt! vaddå mindre nyttigt??? Allt som har med pärlan att göra är nyttigt, alltså det är samma som att äta gröt varje morgon(!) för det gör du väl?!? Såg du/ni Motorjournalens reportage ikväll där Doggelis Zäta var med, jag tyckte dock att den blev lite sågad... Sundfelt var väl inte HELT övertygad om att en sådan skulle stå i hans garage, däremot var det några bilder från hans för mig okända test av en M Roadster med vilket han verkade tycka var ett bättre val även om han inte sade det rätt ut.... men jag är kanske lite jävig :-))) Hmm man kanske skulle slänga in en sån där NX tub i alla fall... /PeGe |
|
|
pgr69: måste dessvärre erkänna att jag inte äter gröt till frukost... bortsett från en vecka på sommaren.... fast om du inte är nöjd med att var på min idol lista kan jag ta bort dig... :o) "Don´t try to fix me, I´m not broken!" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.