|
|
|
|---|---|
|
Jag är nybliven ägare till en 730 ia V8 92. Jag är totalt nollställd när det gäller att meka med bilar, min kunskap sträcker sig till att byta hjul. Nu behöver jag lite tips om vad som kan vara fel på min bil. När jag varvar bilen så ryker det något fruktansvärt om den. Enligt den förra ägaren ska det även vara ojämn kompression i två cylindrar också. Jag har fått ett par alternativ som sägs kan vara felet. Ett är att toppen har spruckit, det andra är att en eller fler ventiltätningar har gått sönder. Vore tacksam för svar. | |
|
Om det ryker när du varvar bilen så är det antagligen kolvringarna som börjar bli dåliga. Om det var en spricka i topen så skulle det ryka hela tiden. Om det var ventiltätningarna så skulle det ryka när du släpper gasen. ///Jesper |
|
|
Hmm. Visste du att det var ojämn komp när du köpte den.?!! Vet inte om det ser ut som på 540 dvs. oljefällan kan vara gången, då ryker den vid gaspådrag. = billigt. Sitter vid torpedväggen någonstanns. Om renovering av motorn skulle vara allternativet skulle jag nog först hälla i lite av gamla hederliga STP för o försöka tätaupp först. Spel. stor roll om ändå en renov. står för dörren. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Tyvärr tror jag att STP inte hjälper så mycket... Vad är oljefällan LNBT? |
|
|
Inte riktigt säker men en gissning är vevhusvent. Jag bytte oljefällan på min i vintras när den rök vid gaspådrag. Den rök rejält, och det var inte membranet. Det sitter i alla fall längst bak på motorn vid torpedväggen. Lät BMW byta den när jag hade den på service. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
| Ska kanske tillägga att bilen har gått 15 900 mil. Det är en 3 liters V8. Är det bättre att byta motor än att renovera? | |
|
Du borde kanske kolla om det är olja som gör att den ryker el. kylvatten innan du sätter skiftnyckeln i den. Sprucken topp = kan vara kylvatten. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
| det är bara olja som ryker, det försvinner inget vatten däremot tar bilen olja. Jag märker dock inte att bilen går dåligt. | |
|
Om du har taskigt komp i några cylindrar tillsammans med oljerök så kan man nog anta att det är kolvringarna som är slut. ///Jesper |
|
|
Ok... Då är det som jag befarade. En fråga till bara. I och med att bilen inte har gått mer ään cirka 16 000 mil måste den väl ha gått ganska hårt? Är det då bättre att satsa på en annan motor eller ska jag renovera den som sitter i? |
|
| J.redd: att kolvringarna skulle vara slut efter 15 900 mil låter väll inte särkilt troligt eller | |
|
Det beror helt på hur bilen är skött. Har ägarna innan varit dåliga på oljeservicen så är det inte så konstigt med dåliga kolvringar. Därmed inte sagt att det måste va kolvringarna. Det kan även vara tvärslut ventiltätningar som ger oljerök och taskigt komp. Men det brukar visa sig mer när man släpper på gasen efter att ha varvat ordentligt. ///Jesper |
|
|
Slår det inte någon att killen "kanske" sitter på en manupulerad BMW som i verkligheten kanske rullar 30-50 000 mil! Kan alltså vara slit på det viset. Vad jag vill få fram är att fokusera inte på milen, utan på felet! Behandla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.