AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.620

min krockade i 80 km/t men airbagen kom inte ut?

Sida 1 av 2
m3_kosova
min pappa krockade för nån dag sen och airbagen gick inte ut?
smällen kom när han var mellan 80 km/h till 90 km/h.
kan man få ersättning för att airbagen inte kom fram eller nåt?

mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Var det med din bil?

Jag tror inte att du kan räkna med någon ersättning med tanke på bilens ålder.

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
m3_kosova
alltså det var en saab 95 årsmodel 1999.

mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Då tycker jag att ni ska KRÄVA ersättning från SAAB! Annars bör ni kontakta pressen och andra medier för att upplysa svenska folket om att SAABs airbags inte fungerar.

Jag kan iofs tänka mig att det kan bli strul om bilen inte servats på Auktoriserade verkstäder, varti krockskadad innan, eller liknande. Kan vara bra att kolla upp innan man går till media. Tag även kontakt med Konsumentverket/ARN, om SAAB inte bemöter er på ett lämpligt sätt!

Mvh,
Kalle Hansen
FKA nofx16
Länk
m3_kosova>> Har du inte några bilder på den krockade bilen?

// TD04
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Har en tjejkompis som åkte av motorvägen mellan Borås och Göteborg för snart ett år sedan med en Volvo 940 -97:a. Fyra airbags i bilen men ingen löste ut. Det var skit kvar av bilen. Verkligen skit. Inte ett hjul satt kvar på bilen, men ingen airbag löste ut. Nu krockade hon inte med fronten direkt mot något, men det borde löst ut ändå tycker jag.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Det är inte hastigheten som avgör om airbagen ska lösas ut. Det är "krockkraften". Det är inte lätt att styra bilen i 80km/h efter att en airbag har löst ut, så han kanske ska va glad att den inte löste ut. Nu vet jag ju inte hur det hela gick till, förklara gärna lite mer.

///Jesper
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Om han ådragits sig skador pga ej utlöst airbag bör han rimligtvis få ersättning för dessa.

/Edvard
BMW CS # 4503
max f
nu är det så om han inte hade bältet på sig så kommer airbagen inte att utlösa för att den skulle göra mer skada då.

det kan också vara så att den är kopplad så att båda fram går samtidigt och då utlöser ingen om tex en passagerare inte hra bältet på sig.

det finns många förklaringar och jag skulle nog kräva en förklaring från saab, och vad jag vet så har saab en "svart låda" på bilarna så du kan ju alltid fråga lite snällt.
max f>> Nu är du allt ute å cyklar lite.
Att airbagen/airbagarna inte skulle lösa ut om man inte har bälte på sig är HELT fel.

"Svarta lådan" finns inte på 9-5 -99.

Mvh TD04
m3_kosova
vi körde på motorvägen,det var typ kl 04 nått på natten.
jag satt där framme och pappa körde bilen,vi kör i 90 km/h för pappa gillar inte att köra snabbt.plötsligt ser han och jag en älg han bromsar och älgen som är typ 1 eller 2 meter från vägen då vi ser den bara hoppar fram så pappa hinner inte bromsa nåt typ.
och vi hade bilbälte på oss.

mvh

Mitrovica Po Qka Mendove
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
En airbag ska inte lösa ut vid en krock med älg. Skulle ju vara rent livsfarligt att få en airbag i ansiktet och försöka styra bilen efter själva kollisionen. Då hamnar man garanterat i diket (vilket inte är så kul i drygt 80knutar).

///Jesper
Retardationen är för låg för att krockkuddarna skall lösas ut vid en krock med älg. Det farliga vid den typen av olyckor är inte risken att slå i ratt/instrumentbräda utan att älgen trycker ihop vindruta och tak.
max f
TD04
jag är inte ute och cycklar det är faktiskt så att bosch har konstruerat sitt airbag system så att den inte löser ut om man inte har bältet på sig, anledningen är att airbagen skulle smälla ut och slunga huvudet mot nackstödet och då ge whiplasch skador.

eftersom airbagens uppgift är att bromsa upp huvudet så ska bältet bromsa och huvudet ska slå i airbagen först när den börjar tömmas på luft/krutgaser, tror du inte på detta gå då till din lokale trafikskola och fråga.
Max f.
Vilka bilar sitter det i?
Polaren smällde sin S60-03,kudden small och han hade inte på sig bältet.Han fick en rätt så rejäl kyss.
Volvo har bosch-system!

Det enda jag vet är att Bosch utvecklat ett system där krockkuddarna kan lösas ut i flera steg beroende på krockvåld, passagerarnas vikt och huruvida de är bältade eller ej. Något system som vägrar utlösa krockkuddarna då bälte inte används har jag aldrig hört talas om.
max f>> Att airbagen skulle smälla ut och skjuta iväg huvudet om man inte har bälte på sig är fel.(Däremot så skall man ju aldrig köra och hänga över ratten för då kan det gå illa om man krockar.)

Kör man in i en vägg så smäller airbagen av typ runt mellan 10-30mS efter att man träffat väggen. Kroppen och huvudet börjar dock ej röra sig framåt förrän efter 60-70mS in i krocken.

Alltså är airbagen uppblåst i god tid innan kroppen har börjat röra sig framåt.

Mvh TD04

max f
bara en fråga td04 hur vet du dett då? jag har haft en föreläsning om just airbag system och andra system och det är så jag har fått det förklarat, och det av dom som konstruerat det också.
max f>> Jag har bilar lackat i orange på jobbet.....

Mvh TD04
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Televerket? :)

///Jesper
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Har hört från lite olika håll att sensorn till Airbagen/arna är en ganska stor pjäs.
Enligt källan så är det en "låda" med en vikt på ca 5-8kg och i den finns någon form av mycket trögflytande vätska. I vätskan ligger nån "pryl" som rör sig och bestämmer huruvida krockkuddarna skall lösas ut.
När han berättade det för mig så verkade det ganska självklart. Man kan ju inte direkt sätta ut nån slags strömbrytare i kofångaren... ;-)

Ni som vet får gärna utveckla funktionen (inte att det kommer en kudde när man krockar, utan hur själva sensorn är konstruerad) :-))
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.