|
|
|
|---|---|
|
Jag har precis kört lugnt, och då menar jag verkligen lugnt, ca en 20 minuter för att sedan gasa på upp till 90-100, bromsar därefter in mycket kraftigt, så ABS fick jobba lite till och med... men då fick jag upp meddelandet om att oljetrycket var lågt och blev ombedd att stanna motorn. Fick lite panik, men ett par sekunder senare kunde jag stanna motorn på en säker plats fast med tändningen igång. Väntade en liten stund, startade motorn igen, inga meddelanden. Körde en liten bit till, hem till garaget, stängde av bilen helt och då plingade det till om att jag skulle kolla oljenivån (förmodligen skulle detta meddelande ha visats om jag hade stannat helt och dragit ut nyckeln förut). Sagt och gjort, kollade oljestickan, inga problem, samma nivå som den dagen då oljeservice gjordes. Har inte tappar någon olja alls. Startade därför bilen igen, varvade upp den lite runt 3 tusen varv, inga problem och inga meddelanden då heller. Kollade under bilen efter ev. vätskor, inga spår. Kollade efter bilen där jag kört, inget där heller. Vilka slutsatser ska man ta här, förutom att bilen har så stor makt över mig att den kan få mig att stänga av motorn och åka hem för att där kolla oljenivån eftersom bilen bad mig om detta. :-) Kan det vara så att när jag bromsade så kraftigt (relativt länge också med ganska jämn bromsstyrka) så trycks oljan mot ett håll i motorn (G-kraften) så den tror att oljan är borta, eller vad var detta? Bilen ska in på service snart, det vore bra att veta om det är allvarligt eller ren tillfällighet, har aldrig varit med om detta tidigare. /Hammar | |
| Har haft liknande upplevelse i en helt annan bil som inte ska nämnas här, och då var det oljefiltret som delvis gett upp... Är det längesen du bytte? Gjordes det med originalfilter på aukt. verkstad? | |
|
Det var över ett halvår sedan jag bytte, och det är därför dax för ny service, inspektion 1. Har tänkt att boka nu i veckan. Är osäker på vilket oljefilter som har används men jag förutsätter att det är original, det har de varit noga med förut och de säger själv att de aldrig använder annat än original, det var på en välkänd BMW-verkstad i partille som bara mekar med BMW (Ni vet säker vilken jag menar ni som bor vid Gbg). Är det så att filtret är så slitet att oljan har svårt att rinna igenom då eller hur påverkar filtret oljetrycket? Men det kanske kan stämma det du säger eftersom det var ett tag sedan filtret byttes. Är det allvarligt tror du eller kan man ha det så i en vecka till OM det nu är så att det är oljefiltret? /Hammar |
|
| Skulle nog tro att det är givaren till oljenivån bara, en annan som hade en Alpina hade samma problem fast det var när han acca genom alla växlarna...=) | |
|
Ok, med andra ord så behöver jag inte oroa mig så mycket om det nu inte händer igen då...? Läste även om en annan person med percis samma symptom: Länk Jag har som sagt bra med olja, samma nivå som alltid. Så det är alltså antingen oljefilter eller givaren till oljenivån som strular? /Hammar |
|
|
Missade faktiskt att du skrev oljetryck först igår... Hursomhelst har knappast nåt hänt med motorn, det som hände var att oljepumpen kaviterade (sög luft) ett kort ögonblick när du bromsade hårt. Ett tips är att om du måste bromsa hårt igen så koppla ur samtidigt! På tomgång blir nog knappast ventilerna brända pga tillfällig oljebrist... Om du har oljetrycksmätare eller skaffar en och den inte hoppar till när detta händer igen så är allt OK! Om den hoppar till några sekunder är det inte heller direkt alarmerande, och på tomgång kan inte motorn skära så snabbt! |
|
|
Ja, detta har bara hänt mig denna gång och jag har bromsat hårdare från en högre hastighet förut och jag har aldrig tidigare fått felmeddelandet. Jag har automat på min bil så det kan bli svårt att koppla ur samtidigt då man bör ha båda händerna på ratten. :-) Är det något fel på oljepumpen om den "kaviterade" eller är det något som kan hända ändå? Om ni kommer på något mer så skriv, men jag får tacka för tipsen och de lugnande besked ni har givit mig, det verkar i alla fall som det inte är något allvarligt fel eller så, utan mer en tillfällighet? Ska ta en tur idag med och se om "felet" återkommer, i så fall får jag väl boka service så snart som möjligt. /Hammar |
|
|
Är det inte läga att kolla upp om oljepumpen lossnat lite? Eller denna modell är inte drabbad av det syndromet med lösa bultar? www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
Jag tror inte min är drabbad av detta, men jag kollade det samtidigt som man bytte olja på bilen för ett halvår sedan. Körde nu en liten runda, mycket mjukt och stilla. När motorn var varm körde jag aningens hårdare då inget verkade vara fel. Inga problem, inga meddelanden. MEN! Jag körde i 50-60 och saktade lugnt in för att köra in i en liten rondell, tyckte det gick mycket trögt att styra helt plötsligt, då hade motorn stannat för mig! Styrde in på en väg (knappt styrfart) där jag kunde lägga i rätt läge och starta bilen igen, det verkar inte vara några problem, lägger i drive "D", och då låter den lite konstigt, flyttar till läge P igen och går ut ur bilen, inget låter onormalt. Sätter mig i bilen igen, läge D och denna gång låter det som det ska och kör vidare hem. Jag har tidigare varit med om att bilen stannar för mig då jag har bromsat in och svängt lite häftigt vid låga farter men det var för över ett år sedan. Tomgången ligger runt 4-300 varv nu, men enligt BMW (har frågat om det tidigare) så är det normalt...? Varför händer allt sådant här på helgerna när allt är stängt!? :-/ Kan tillägga att jag nyligen har gjort en motortvätt, i fredags, kan det ha med saken att göra att bilen får spel? Jag har kört ca 16 mil efter det utan problem, tills nu då. Vad tror ni? Behöver lite mer hjälp här. ;-) Ska köra 6 mil till idag var det tänkt, ska man våga göra det eller ska man låta bilen stå tills man får tid till service? /Hammar |
|
|
I och med att du bromsade hårt så kom antagligen ingen olja in i oljepumpen = kavitera eller suga luft! Med aut. blir det garanterat svårt att frikoppla... ;D Kör du och lämna in den där de har utrustning för att kolla om det finns några felkoder i systemet + fixa tomgången. MVH Robban |
|
|
Jag körde en bit till idag som sagt och den går lika fint och ger lika trevligt respons som vanligt, förmodligen en ren tillfällighet att den råkar stanna för mig dagen efter felmeddelandet. ;-) Får väl köra lugnt till service är gjord, tack alla för supporten dessa dagar då alla andra har stängt. /Hammar |
|
|
Jag varit med detta syndrom på andra bilar men det var märken som inte byggs för annat än lugn körning, "oljan skvalpa för mycket " åtgärdas med ett skvalpskydd! DVS oljan pressa åt ett håll av g-krafterna! Är oxå relativt vanligt bland bilar vars ägare aldrig servar eller kollar oljan och sedan lånar ut bilen till mig för kontroll... Men tror mer på motortvätten... på träffen hade ju "berger motorproblem o han hade motortvättat 20 minuter innan träffen... Jag log lite i mjugg o sa man skall alltid låta bilen stå över natten när man motortvättat=)) Igår (lördag) så motortvättade jag för första gången med högtryck (det fanns inget val igår) och vad händer idag EXAKT samma fel som "berger" Så Hammar jag tror på motortvättssyndromet i detta fall! Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kilen: Tydligen ganska vanligt att oljetryckkontakten inte gillar vatten på 540 jag vet fler som råkad ut för detta och tom fått byta oljetryckskontakten efter motortvätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Om det är kontakten som sitter på behållaren med oljefiltret kan jag berätta att jag kände lite på den igår kväll och den kändes lite fuktig, så det är väl den som spökar då. Konstigt bara att motorn dog också, men det kanske också kan ha med tvätten att göra, svårt att avgöra vad som är orsaken, eftersom det är ett tag sedan service så kanske det kan vara bränslefiltret eller något sådant? /Hammar |
|
|
hej kilen mm kul med ren motor ? :-)) jo min m5 som strulade i götet det var luft mängds mätaren på ena sidan som stultade ess har bytt den så nu var den bra .dom har kört den på rullande landsväg och det var bra ska åka till ess troligt på torsdag och kolla vad dom håls med ha det mats Berger blå m5 Berger M5 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.