AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.086

3 frågor angående fjädrar o dämpare.

Har tänkt att höjja bilen bak för den äter upp däcken pga att hjulvinkeln är helt åt pipan. Tror även det kan bli snyggare om bilen är lite högre bak. Eller va tror ni ? bilder finns här.
Länk

Har följande 3 frågor..

1. Har ett par fjädrar som är 36cm höga och det står Bmw 11322482 RBW 29 X på dom, är det orginal fjädrarna ?

2. Det sitter ställbara gula koni dämpare på nu med hela ben bak kan jag använda fjädrarna i fråga 1 tillsammans med konidämparna ?

3. Plockade bort gummiringen som fjädern ligger imot i överkant mellan fjäder och koppen i fram på bilen för den hade lossnat och hängde ner, går det bra att köra utan den eller bör jag fixa nya ?

tack för svar.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Först och främst så bör man inte kapa fjädrar, det blir lätt snett och det sliter på talrikarna i onödan. Det är därför gummiringen har gått sönder. Dessutom är det ännu sämre att kapa sänkningsfjädrar. Jag skulle rekommendera dig att köpa nya fjädrar bak, kanske sänkningsfjädrar om de ska passa Koni dämparna? En original fjäder är för lång för en kort stötdämpare. Ju lägre bilen är bak, desto mera "niger" den, den blir kobent...
Okej så det är orginal fjädrar asså ,vet själv att det inte är bra med för långa fjädrar till korta dämpare men av lite osäker på om det va orginal..sen att kapa sänkningsats kanske inte är så bra men bilen va så när jag köpte den och väghållningen är faktiskt suverän.

Nån som har nått tips på fjädrar bak som inte är för korta och går att kombinera med koni ? Och hur mycke kan man sänka bak utan att få en kobent bil ? :)
nån mer som har några tips ?
ingen ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.