|
|
|
|---|---|
|
Tog mig en tur till valbo köpcentrum utanför Gävle idag, körde i frugans bil, en seta ibiza 1.8 -94. Precis innan avfarten till valbo så såg jag en bmw e36 som kom bakom i relativt hög fart, en m3 visade det sig senare vara. Svängde in kurvan som är väldigt tvär, tätt bakom låg m3:an. Själv ansåg jag inte att det nöp så hemskt mycket men m3:an fick sladd och brakade rakt in i räcket=) När ska ungdomarna lära sig att extrema lågprofil-däck har värdelöst väggrepp på vått underlag? Nä tacka vet jag vanliga 175, då får man väghållning=) Ska tillägga att kidsen som ändå var minst 25 år gamla klarade sig bra om man bortser från ett skadat ego=) Synd bara på den fina m3:an som behöver en rejäl omlackering... | |
|
Såg en E36:a idag i Norrtälje som svängde in på väg 276 som var lite het på gröten och halkade runt, turligt nog hände inget allvarligt. :) _____ Länk - Ställ upp i gocarttävlingen |
|
max f |
jag tycker man hör myten att lågprofil ska ha ett jättebravägrepp och ju bredare desto bättre, men det är många som tror dom är en schumacher när dom bara är en vanlig gokartförare med en gräsklippare som fordon. |
-Daniel- |
måste ha kännts lite tungt att bli avhängd och braka in i räcket när man ska jaga en seat ibiza |
|
Brett och lågt är bra om man ska svänga med mycket motor under huven. Men om det är blött så gäller samma som för vinterdäck, så liten yta mot marken som möjligt, så att det blir högre tryck och därför pressar undan vattnet bättre.. E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Men iofs i Formel 1 så har de ju inte direkt lågprofil typ BTCC. Ge mig en bok som reder ut begreppen! |
|
| Har sett att just M-bilar brukar ha ganska så slitna bakdäck (undrar varför? =) ), det kanske kan ha lite att göra med dåligt fäste på blöt väg. Synd bara att inte föraren tänkte på det(om det nu var så då förstås). | |
|
Så länge det inte är stora pölar på vägen så får man bättre grepp med breda däck även på blöt väg. Den killen som körde m3:an visade ju tydligt att han inte kunde köra bakhjulsdrivet. ///Jesper |
|
|
ekblom: Är det verkligen så att låg profil är bättre? Jag tror inte det riktigt. Anledningen till att racingteamen i exempelvis STCC kör med skitstora fälgar och jättelåg profil på däcken är inte att det är mycket bättre än hög profil, utan att man måste göra det för att bromsarna skall få plats i första hand. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Haglund2306: Helt rätt. Titta på Dragsters, TopFuel, FunnyCar osv.. Inga lågprofil där inte, men så behövs inga bromsar heller! Två bilar är fler än en.. |
|
| Jo men i dragrace så svänger de ju inte så mycket. Ett däck med högre profil kränger ju mer och försämrar på så vis väghållning/styrkänsla. | |
|
Jag minns ett test i teknikens värld för något år sedan. Där testade man samma däck med olika bredder på en bil. Man kom fram till att bredare däck gav lägre varvtider även på en regnvåt bana. Förklaringen som gavs var att man fick mer gummi mot asfalten ändå med bredare däck. Däremot vattenplanade bredare däck lättare när det blev mer vatten. Om jag inte minns fel var det dock större skillnad mellan olika däckmärken än mellan olika däckbredder vad gäller vattenplaningen. Dessa tester gjordes givetvis med nya däck! Frågan är om förhållandet kvarstår när däcken börjar bli slitna? Men faktum kvarstår: motorstark bil och regnvåt väg, samt oförsiktig förare är ingen bra kombination! Jag har själv sett en nästan ny Ferrari snurra över en 10-12 cm hög vägdelare vid en korsning. Lite för snabb på gasen i svängen och pirruetten var ett faktum! Lite märkligt att höra hur ett Ferrari-underede låter när det möter en stenläggning.... ;o) (det lät inte billigt i alla fall!) Som lök på laxen stod det en polisbil i samma korsning. De uppskattade inte riktigt att den gula Ferrarin dansade över i fel körbana efter att ha passerat stenläggningen och sedan stannade en hårsmån från volvokombibilarna med husvagnar på släp och glassätande ungar i baksätet som fick stora ögon... :oDDD Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| I det här fallet låg det en hinna med vatten på vägen, det regnade rätt häftigt alltså. Han vatteplanade helt enkelt skulle jag tro, det i kombination att han nog tryckte lite på gasen. Och med en sån motorstark bil krävs det inte mycket gas för att snurra när det är blött... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.