|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 520i -94 (dvs M50 motorn) och har nyligen hört ett lite rasslande/knackande ljud från framändan av motorn. Först kunde jag inte avgöra varifrån det lät men igår så lät det betydligt högre när jag kom hem och parkerade. Kunde igår lokalisera ljudet till framändan av motorn, trodde först att fläkten kanske satt löst och skrapade emot något. Men så var inte fallet. Nu har jag två tankar till... kan det vara vattenpumpen eller kamkedjan? Kanske kan det vara kedjesträckaren som ballat ur? Om det är kamkjedja/sträckare är det svårt att fixa själv/dyrt att lämna in? Vattenpumpen har jag bytt på en M10 motor tidigare och det var inte speciellt svårt... | |
|
Hej patand. Jag hade en 320iA -93 med samma problem. Det lät när bilen blivit varm, ej när den var kall. Ljudet kom från bröstkåpan/transmissionskåpan nånstans. Enligt BMW-verkstaden som jag pratade med var man tvungen att lyfta ur motorn för byte av kamkedjor/sträckare. Dyrt!!!!! Jag bytte vattenpump för den läckte som f-n. Enormt glapp i lagret men ljudet försvann tyvärr inte. Hur den låter idag vet jag faktiskt inte. (Sålt den.) BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
Kan man fortsätta köra med bilen? Finns det risk för kamkjedjebrott? Vad händer i så fall? Ramlar ventilerna in i motorn osså har man en komplett motorrenovering framför sig eller vad? Förresten är det normalt att behöva byta kamkjedja efter 26000 mil? |
|
Grusse |
Kamkjedja måste också bytas ibland, fast inte lika ofta som en kamrem. Vet inte vad som rekomenderas till din bil, men till en M3 E30 så ska den bytas efter 16000 mil. Så det är väl något liknande på din bil. Byt kedjan genast, annars står du där med krökta ventiler och kanske sönderslagna kolvar = Dyrt!!! |
|
Enligt vissa skall man i princip aldrig byta kamkedja och definitivt inte innan 40,000 mil, men......... Dessutom började min låta innan den ens hade gått 10,000 mil (på mätaren iallafall) Ett haveri med brusten kedja e.dyl. är ju inte så kul. Dessutom DYRT!!!!!!! BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) |
|
|
Pratade just med Bilcentralen i Sätra (stockholm) de lät ganska förvånade när jag frågade vad det kostade att byta kamkjedja på bilen... tydligen inte vanligt att man gör det... men de sa också något som var intressant... att det kunde vara några brickor till VANOS systemet som behövde bytas och då skulle det "bara" kosta ca hälften mot ett kamkedjebyte... (ca 5000:- alltså)... De sa att man skulle prova att varva motorn för att höra om ljudet försvann över ca 3000 varv då var det mycket troligt VANOS systemet som spökade... ska hem o prova ikväll... rapport i morgon... |
|
| om det är kedjesträckaren som börjar ge upp så brukar det rassla mest när motorvarvet sjunker efter en uppvarvning...alltså varva upp den och släpp gasen och hör om rasslet ökar då............. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.