AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
688

Ingen tomgång?

Ni
1
Nillan
318iS -95
När jag har startat bilen, dör den nästan direkt när man inte gasar..ger jag gas så hålls motorn igång men när jag släpper gasen dör den. Nån som vet vad det kan vara?

jag hade ett liknande fel....framme på svängningsdämparen på min bil så sitter det en tändlägesgivare som ger impulser till styrboxen som styr tändningen....kabeln till denna är dragen på framsidan av motorn, inte många cm från fläktremmen..när jag hade av allt för byte av ventiltätningar och kamrem så satte jag inte dit skyddet som håller kabeln borta från remmen, så den hade legat emot och skavts av, resultatet blev att bilen inte gick, det blev baktändningar i insug och grenrör....när jag hittade felet så skarvade jag kablarna, hade då körbarhet men ingen tomgång, fick manuellt hålla motorn på 2000 rpm annars dog den...

grejen är att den kabeln är skärmad med ngt som liknade tyg (!) och detta kunde jag ju inte skarva med sockerbitar :) så då sket jag i det, och utan den skärmningen hade jag ingen tomgång...bytte hela givaren med kabel och nu funkar det perfekt!

vet inte om det är samma sak på din, men kanske! misständer bilen när du kör? bluddrar den? rycker den ovanligt mycket?

BMW, Bayerische Motoren Werke
har du svartrök eller ngn annan färg på röken ur slutrören? kan kanske vara så att motorn går fett och dör på tomgång, men om du ger gas så blir blandningen snålare och motorn går som den ska?

BMW, Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.