|
|
|
|---|---|
| Några speciella problem med den modellen jämfört med övriga E34:or?? De vanligast problemen med V8-bilarna verkar ju vara membranet i insuget samt skruvarna till oljepumpen, men är det något annat man bör tänka på? Ska kanske tillägga att det är en manuell bil jag är på jakt efter.. Egentligen vill jag ha en manuell 540i men dom verkar vara omöjliga att få tag på för vettiga pengar... | |
|
Lyssna noga så du inte har oljud (rassel) i motorbröstet. Byte av kamkedja och sträckare är inte helt billigt. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Enda problemet som jag kommer på som är av vikt är det mindre hk antalet jämfört med en 540, varför köpa en 530 när det finns 540 för i stort sett samma peng. Service kostnader måste ju vara den samma. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
530 V8 brukar kallas "kassaskåpsmotor" av en del verkstäder. dvs rätt skött går den "hur länge som helst." Är det en automatbil så "slipper" man plastkuleproblemet. ///MVH Hasso Länk |
stefannorr |
Hasso> Det är väl snarare så att har man automatlåda så får man plastkuleproblemet eller?.... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nja det var väl menat så att 540 har detta problem men inte 530.:)) med tanke på föregående inlägg . ///MVH Hasso Länk |
|
Måste ju vara tråkigt o rada upp problem... Att 530 inte har det problemet kan ju tänkas vara att den också har en klenare låda... dvs inte samma låda som 540 750.. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Tja,varför köpa 530 när det finns 540,eller M5 osv.Tror personligen att skicket smäller högre än lite extra pulver. Sitter själv och har fullt sjå med att köra lagligt med lilla 8:an,i storstadstraffik är det inte ofta man kan blåsa ur motorn å andra sidan.Allt är relativt. Johan |
|
|
Då är det väl bara lilla jag då som uppskattar styrka för skönhet. Men å andra sidan kan man kombinera de två är dagen fullbordad.. Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
När jag letade 530/540 så var jag helt inställd på 540 första tiden. Jag tittade på mer än 30 st 530/540 innan jag bestämde mig för den jag har idag. Det som till slut avgjorde var två saker: 1. Skicket, efter att ha tittat på såååå många bilar i dåligt skick så kom jag fram till att statusen var mycket viktigare än om det var 530/540. 2. Ville också ha manuell efter alla provkörningar, jag upplevde skillnaden manu/aut som mycket stor, 530 med manuell känns mycket pigg i jämförelse med automaten, sen slipper man ju oroa sig för att få probelm med automatlådan. För mig kändes 530 manuell rätt lika med 540 automat. Känner inte heller behovet av automat i 530an, bara lägga i 5an och åka, vridet gör att man sällan behöver växla. |
|
|
LNBT Nejdå, samma här ... fast iofs så har jag ju båda delarna :)) Både skönhet och styrka. Vad är det ni andra säger då, påstår ni att 530:na skulle vara i bättre skick än 540:na? När jag letade bil själv efter jag bestämt mig att det skulle bli en 5 serie touring så stod valet mellan 540 och M5. Var och provkörde en hel del ... började med en 530 vilket var tur för när jag provkört den var jag frälst ... V8: skulle det vara ... men efter att sedan provat en 540 var bilden av 530 helt utraderad. Varför lägga samma driftskostnader och inte få njuta av prestandan? Vet inte ifall det var svårare att hitta en fräsch 530 än en fräsch 540 ... finns en del buskar ibland båda modellerna ... huvudsaken när man kollar efter dessa båda modeller är att inte stressa utan ta sig tid och verkligen kolla dom ordentligt. May the force be with you ... .::.::.::.::.::. Min bil@Länk |
|
|
Har aldrig påstått att 530 eller 540 skulle ha bättre eller sämre skick än varandra, det beror väl på vad man hittar för bilar för tillfället. Jag tittade noggrant på mer än 30-40 st 530/540 i Stockholm, Göteborg, och hela Skåne runt av det säkert över hundra st jag kollat upp på annons. Vad gäller skick så var det 4 bilar som upplevde som riktigt fina, 2 stycken 540 och 2 stycken 530. Tyvärr var de fina 540 alldeles för dyra för min buget på runt 70.000. Kvar blev alltså två 530, en automat och en manuell, i det valet blev det den manuella då jag hittat rätt många 530/540 automater som börjat växla/låta dåligt i automatlådorna när jag letat runt efter bil. Dessutom är ju 530 manuell duktig mycket piggare än automaten. |
|
|
JanF jodet är ju sant att ska man ha en riktigt fräsch 540 får man lägga lite mer än 70k. När jag kollade på bil ville jag ha en automat ... man har ju trots allt passerat 30 strecket nu så det är legalt att åka automat ju :)) Men visst kan bli lite sugen ibland på att slita lite i pinnen. Tycker däremot att det är förbaskat skönt med automat och har man kraften så spelar det inte så stor roll om man har automat ju. Men jisses va bilar du tittat på ... nästan en heltidssyssla då va? :) .::.::.::.::.::. Min bil@Länk |
|
| Det jag menar är att 90 % av 540:na är automatare, vilket gör utbudet av manuella bilar ganska begränsat.. Detta i sin tur verkar trissa upp priserna. | |
|
Allt är relativt, 540 man ville tydligen inte köparna ha så det gjordes inte många. Finns det mer 530 man ?? Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Majk Jodå....jag lade nästan hela sommaren 2002 på att hitta bilen jag har nu, hade nästan gett upp till slut innan jag äntligen hittade vad jag sökte. Jag skulle nästan kunna fylla en bok med historier om säljare som lovar guld, gröna skogar och låga mätarställningar, sedan när man kommer dit så trillar man nästan baklänges. Micke80, du har mail. |
|
|
Finns det fler 530i V8 5vxl? svar ja det tillverkades 5166st mellan 9/92 och 10/95 medan 540i 6vxl tillverkades i 820 exemplar mellan 12/93 och 11/95 siffrorna gäller vänsterstyrda Europabilar i sedanutförande jämför det med 7733st 530iA 9/92-12/95 och 8388st 540iA 9/92-12/95. Att det finns så få manuella 540i beror till viss del på att det inte gick å få 540i 6vxl förrän drygt ett år efter automatversionen och en hög andel 540:is är tillverkade 1992-93. En viktig detalj att kontrollera på 530i 5vxl är kopplingen den är nästan lika dyr som till 540 vilket gör att man kan räkna med ett 5 siffrigt belopp om även svänghjulet behöver bytas vilket på 540 är mycket lätt att förstöra vet dock inte om det är lika känsligt på 530 på 540 räcker det med 50 mil från första tecknen på slirning börjar. Mvh Stephan |
|
| Det där med kopplingen har jag faktiskt aldrig hört innan, det kan ju vara värt att kolla extra noga! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.