|
|
|
|---|---|
|
..har nu fått förklarningen på vad som hände när motorn börja knacka... Kammremmen var tydligen slak, och kuggade över, kolvar och ventiler hamnade i otakt och krockade. Resultatet blev att första avgas-vippen gick av, och alla 5 avgasventiler utom den där vipparmen gick av gick sönder.. Nu står bilen på en verkstad och lagas (privat som tur är) men det verkar kosta en del ändå (jag studerar och betalar av lånet på bilen fortfarande) = im fucked. Blir det för dyrt måste bilen säljas och jag får ett rejält bakslag i pengapungen.. har igentligen inte ens råd att betala vattenpump, kamrem och spännare... =( | |
svintoleffe |
Det blir nog bra dyrt kan jag säga dig. Leffe |
| Gick bilen överhuvudtaget? Imponerande bara det. Det kan inte ha låtit bra. Beklagar och lider med dig. | |
|
Är det bara ventiler+vipparmarna som är skadade så blir det inte så dyrt. Har själv nyss bytt alla ventiler+4st vipparmar och 1st vipparmsaxel samt packningar, vattenpump, kamrem, spännare på min 525 och köper man bara begat eller nytt till rätt pris så blir det inte så dyrt. Ventilerna 12st (900:- begat) Vipparmar 4st (ca 600:- nya) Vipparmsaxel 1st (100:- begat) Packningar (ca 1400:- nytt) Vattenpump (400:- nytt) Kamrem+Spännare (650:- nytt) Totala kostnaden ca 4000:- för mig dock så betalade jag bara 2500:- pga en hel del rabatter som jag har. Men det som kostar mest är arbetet om du lämnar in på verkstad, jag gjorde renoveringen själv och kom därför undan rätt billigt. Rotax Power Rules |
|
|
Bilen gick förvånansvärt bra hem, knackade en del dock. Har iaf fått tag i en begagnad topp med användbara ventiler, kostade 100 spänn för allt. Räknar med en summa på cs 6-7000 för allt, kan låta billigt, men jag tror jag är tvungen att sälja ändå... varför finns "det är dyrt att ligga på topp" överhuvudtaget? |
|
|
Jag står eventuellt i samma situation. Jag har läst lite här på forumet kring ämnet topp och vipparmar och även skrivit ett inlägg. Bilen rasslar i toppen och går inte på alla cylindrar. Den kanckar inte speciellt mycket. Jag har inte tillgång till bilen nu så jag kan inte lyfta av ventilkåpan och topp själv och se hur det ser ut. Är det skillnad i risk mellan 320 och 325 att ventilerna går i kolvarna. jag är inte 100%-igt påläst på slaglängd och kompression mellan modellerna. Det verkar ju vara ganska stor skillnad i pris på att bara byta vipparmar (150:-/styck) och byta topp (och kolvar?) All info uppskattas |
|
| Kan ingenting om de där, men jag kan önska dej lycka till! | |
| Jag tänkte på något sätt helt galet när jag skrev förra inlägget. Min fråga är givetvis om det är skillnad på toppar mellan motorstorlekarna som gör att risken för totalt haveri blir olika. | |
Andie_83 |
Var med om precis samma öde som du. Jag köpte en bättre begagnad topp, och en packningssats, allt gick på 1000 kr, pappa hjälpte mig med jobbet. Kan du inte be nån polare om hjälp, kostar ju inget! Var bor du? Ha det bra MVH //Andy |
|
Bor i Filipstad Värmland. långt till allt. Mina polare är bilkunniga men inte med BMW-motorer tyvär. det är en polares jobbar kompis som lagar den åt mej, ganska billigt men när man har 0 i inkomst och betalar av lånet med studiebidraget lever man farligt... |
|
Andie_83 |
Jag kan ju inte precis säga att jag vet hur det känns, men jag vet att BMW är dyra att äga jämnfört med andra bilar, men BMW är BMW! Synd att du bodde så långt upp, kunde ju kanske hjälpt dig annars. Asså BMW är ju inte mer kompliserade än andra bilar, men det är 100% mindre "free space" jämnfört med t. ex Volvo 740 *blää*! Men, så blir det när man slänger ner en stor sexa i en liten bil, men det blir ju även attans roligt! Kan inte mer än säga lycka till, hjälper dig gärna så mycket jag kan på distans. Skicka ett mail i så fall! Ha det bra MVH //Andy |
|
Fruktansvärt kul med 6a, men de räcker inte långt när man vill ha mer =) Har kollat på en tokigt skön Utställnings-amazon med V8 i... alltid gillat gammla bilar med 8:or. En sån ska jag ha om jag måste sälja BMWn.. nån som vet vad en Range Rover 8:a kan ligga på effektmässigt ? tror motorn är från mitten av 80-talet nångån, och ligger nog på ca 4L nån stanns ? Skulle va kul o ha BMWn kvar om man kunde med o mecka med den själv, men jag vågar ju inte plocka isär sånt man aldrig sett förr =) Tack för stödet Andy. |
|
|
X-ray: Inte för att vara pesimistisk, men passar verkligen en 4 liters amerikansk V8 ihop med student ekonomin? =) Gällande att plocka själv med din bil... Från min tid som student så minns jag att jag hade en del fritid (skit-mkt jämfört med nu iaf... *suck*). Eftersom motorn redan är ganska illa skadad så är det väl ett lysande tillfälle att ge sig på grejerna själv. Har du ett garage nånstans är det ju inget att snacka om! Köp en verkstadshandbok och sätt igång bara. Det är säkert inte så svårt som du tycker att det verkar! Det tar väl sin lilla tid om man inte gjort det innan, men stressa inte så går det säkert bra. Specialverktyg kan man ofta få låna från mindre verkstäder om man fjäskar och gråter lite grann, ofta klarar man sig dessutom med lite BilButrix verktyg tycker jag. Det här forumet är ju dessutom PERFEKT. Snabba svar nästan jämt och på allsköns frågor. Jag hade inte tvekat, ge dig på det! Lycka till! |
|
|
Hehe ja du, jag brukar inte tänka på konsekvenserna av ett sånt köp. vill jag ha de så sliter jag allt jag kan för att få det. hade blivit tufft o släcka törsten på en sån motor men det är det nog värt för att få åka fint. :) Gällande plockandet så brukar jag faktist försöka fixa det mest själv (har haft epa:).) men den här gången var det sånt som jag inte förstår. kan bara med hur det funkar "på ytan" och har aldrig skruvat I en bilmotor. Har kallgarage och verkstadshandbok. fritiden är det väll lite sissådär med eftersom jag jobbar på häljerna för att få ihop pengar o leva på, men för bilen finns de alltid tid. Skulle va grymt kul o fixa det själv, har även planer på att bygga en kitcar eller en buggy från scratch, men ekonomin funkar inte. Bilen är redan på en verkstad o står isärplockad så jag kan inte göra de själv den här gången. Men jag har glada nyheter! Jobbet går på ca 3000kr, och då monterar han även en språjlans ny motorvärmare, exkl. motorvärmarn då. Bilen stannar nog kvar hos mej ett tag till. har tänkt o putsa rent allt under bilen o fixa o dona lite under vintern. Så hon blir aldeles fin där oxå... Avslutar med det bästa citatet hitills: "Att styla en VOLVO är som att sminka en gris" |
|
|
X-ray 6000-7000... jag köpte en komplett motor från skroten(samma som du har) i fint skick för 7000kr,,så blir de så pass dyrt så köp en ny motor istället! |
|
| Motorn är ju hur fräsch som hellst! de här va ju bara ett litet missöde som ställde till stora ekonomiska problem. Motorn byter jag inte så länge jag lever =) "fint skick" räcker inte, perfekt ska de va! | |
|
Oj missade ditt sista inlägg=( |
|
| hehe :) alla som sett motorrummet har berömmt det, stolt o säga att de e skitfint =) skulle vilja ha stålomspunna slangar men har inte fattat hur man ordar de än :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.