AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
776

Kamval vid turbo?

popper
Undrar om någon kan ge mig lite info om lämpliga kammar till min S14-topp. Jag har tänkt mig något liknande som 300grader (insug) 315 grader (avgas) spridningsvinkel 110grader lyft 13mm. Vill gärna ha synpunkter o råd. Nämnas bör att jag avser turbokonverterig.

max f
tycker nog du ska använda orginalkammar om du inte kan göra alla uträkningar som man bör göra så man får det ordentlig annars är det mest o kasta pengarna i sjön.

det är så att insuget är inte det som påverkar vid turbo om du inte ändra på brinntiden som inte går att ändra på.
det som man bör ändra på är mer avgaskammen som man kan plocka lite effekt ifrån men det är ganska lite.
popper
Går att ändra lite på brinntid gällande att välja bränsle som brinner långsammare t ex VP CSP, men det är så att jag vill ha lite effekt så att säga och då är det som sagt bara att lägga registret med avseende på vridmomentet högre upp. Orginalkammar så ligger vridmomenttoppen ungefär vid 5500 varv o jag vill ha det någonstans vid 7500rpm, när man passerat vridmomenttoppen "förlänger" men det en bit med tändning o laddtryck, men som sagt jag vill höra era åsikter om vad det kan vara som riktlinjer, t ex att avgas ska vara ca 15 grader mer än insug. Jag undrar vad ett lämplgt överlapp, eller spridningsvinkel som det också heter, kan vara.

popper
Har tittat på DR Schrick-kammar: Avgas; 308/102/12.2mm och insug; 320/102/13mm. Undrar om dessa kan vara lämpliga eller om man ska specialbeställa kammar som tillverkas efter egna önskemål. Har även frågor på hur en beräkning går till för att få fram kammar.

PETER.O
Kammarna som BMW använde till sin F1 turbo, borde väl
funka.

Peter
Tycker att det låter som utmärkta 1000 hk kammar :-)
popper
Det var inte speciella kammar: 300 Avgas 320 insug. Det som var speciellt var portningen på deras topp,dom rätade ut kanalen max o sen flödestestade dom o moddade EN port i 2 veckor innan dom var nöjda, därefter kopierade dom denna port till resten av toppen. flödet var enormt maxeffekt fick dom redan vid låga 9500rpm=fett med respekt, hi h....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.