AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.433

CD-Växlare E39

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Någon som vet vad som gäller för att installera CD växlare till E39 med business RDS stereo. Jag vet att detta varit uppe tidigare men jag har alltid hört att denna stereo är förberedd för växlare.Jag har en Philips stereo och på baksidan finns ett fyrgantigt uttag med 10 stift i 2 rader , kan detta vara till CD växlare. En bilradiobutik trodde att det var för extra slutsteg. någon som vet
tack på förhand

CHS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Blir inte riktigt klok på din fråga Har du en orginal RDS eller nåt annat,Philips ????
Har orginal business med orginal cd-växlare (6) sitter i skuffen på vänster sida bakom "pappen" orginalgrejarna bör väl inte vara några konstigheter med, det är väl fördraget,så det borde väl bara vara att komplettera med en orginal cd väx. (bavaria?)

Hasso
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
Hej, har en E39 med orginal "DSP" utrustning, förstärkare + MÅNGA högtalare, så min fråga är ... har ALLA E39 fördraget för CD växlare ? (vänster bak) ... hur ser kontakten ut ?

vilka "andra" märken kan man använda i så fall ?

På min 96:a står det Philips på originalstereon... skulle tro att det är så som Christer har det också?
Jag är också intresserad av att stoppa i cd-växlare, men jag har inte kunnat hitta några fördragna kablar där bak i skuffen. Var, mer exakt, skall man leta? Jag har rotat lite bakom den vänstra panelen (ungefär där man hittar vänster baklampor), men inte hittat något uppenbart.

Fast om det inte är fördraget verkar det vara problem, för jag har då inga lediga kontakter på baksida av stereon...

/Micke
523i -96
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har en original BMW business RDS av fabrikat Philips, förmodligen använder BMW flera leverantörer till sin bilstereo, och det jag undrar är om det går att ansluta en cd växlare till denna. Vet du hur uttaget på baksidan stereon till cd växlaren ser ut i din bil?

CHS
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Ska försöka kolla lite i skuffen när jag kommer hem.
har även ett kopplingsschema som radioutrustningen möjligtvis kan vara med i.

Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Kollad av kablarna till cdvx kommer fram mellan balken
och hjulhuset så det är kanske så att man får ta bort
sidopappen över hjulhuset för att se om de kanske ligger där. Kopplingsschemat var endast för spänningsmatningen.Det var två kablar till spänningsmatningen + kablage till för cdvx.

Hasso
Helt riktigt att Philips (kanske flera) gör CD/RDS-radion till t.ex E39. Jag hade tidigare en kasett/RDS, den var tillverkad av Becker.
Om man kikar på Blaupunkts specar för OEM-apparater så stämmer funktionerna nästan exakt med de som jag har på min (Philips) RDS-radio.
Den 10-poliga plinten bak på apparaten skulle kunna vara för växlaren. Har kollat lite på denna, tre pinnar är jord, det finns spänning på ett par osv. Möjligt att man kan mata in LF samt skicka data för styrningen här.
Nåt fördraget kablage kan jag inte hitta i min bil, varken framme vid stereon eller bak i skuffen.
Kanske nån som har växlare har kikat in bakom stereon och kan beskriva kontakten osv.
Jag har inga diskanter i mina bakdörrar, nån som vet om kablar till dessa är framdragna?

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Var och beställde lite lullull hos bmw.Framför mig stod
en kille och spanade in cdvxd till E39.När det blev min tur frågade jag om kablaget var fördraget men icke
på de första fick de göra egna kabelhärvor men nu fanns det färdiga att köpa.Så det är rätt mycket jobb.
Priset rörde sig runt 6500-7000 ca.
Christer:
Facelift 2000 fram kostade 8000 hos BMW också,fick iveckan reda på att Hos KG knutsson satt gamla stofiler
som inte uppfattat att vi är med i eu, dvs deras påslag
är som alltid 100% därav det höga priset.

Hasso
Tedde
Tja!
Jag var på BMW i Västerås och kollade precis samma grej. De påstår att det INTE är fördraget för växlare. Växlare + monteringssats + kablage + montering = ca 10,000 kr. Jävligt dyrt en 6-skivors växlare...

(Synd att jag inte kan montera in min mp3-spelare snyggt...)

Trevligt, mycket trevligt.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Har fått uppgifter på att tyska bilar inte fördrar nått
kablage till extra utrustning däremot är japanarna
duktiga på det där är det bara att plugga in utrustningen. så var det på amerikanska bilar förr.
det var kablar till förbannelse som inte gick till nånting dvs allt kablage för extrautrustning var med.

Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.