|
|
|
|---|---|
jimma |
Tjennare! på vilka gammla bmw 6:or sitter det L-jetronic och !"gammal" fördelare som sitter i blocket? för det finns väl L-jtronic med sådan fördelare? //JIMmy |
|
jag har för mig det var fram till årsmodell -87 (iaf. m20) det satt l-jet med sidmonterad fördelare "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
jimma |
kan man ställa tillbaka tändningen på dom med eller? //JImmy |
bmwracing |
Ja det kan man. mvh |
bmwracing |
Åtminstonde dom på M30 motorerna, M20 vet jag ej. |
|
Jag kan bara uttala mig om M30-motorerna! Alla L-jetronicmotorer har "vanlig" fördelare! Dels förekom "vanlig-vanlig" fördelare med centrifugalreglering, brytarspetsar och utan elektronik (tex 3.0Si 1976-77) och dels förekom "vanlig" fördelare med centrifugalreglering, brytarlöst system med en elektronikbox (tex 528i -77 som jag har på min 3.0S -72). Motronic-motorerna har bara rotor och lock (lågt lock med stor diameter som sitter längst fram på toppens gavel). Allt utom fördelningen av gnistorna till dom olika tändstiften är inbyggt i motorelektronikboxen. Lätt generaliserat kan man säga att Motoronic är ett L-jetronic där man också integrerat tändningselektroniken i insprutningselektroniken. Detta enligt "How to understand, service and modify Bosch fuel injection & engine management" av Charles O. Probst (ISBN 0-8376-0300-5). Per L |
|
jimma |
men fördelarna från M30 passaf dom på M20 eller? |
|
fö. så är den boken utgiven av Bentley (handlar om kvalla här) "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
jimma |
Är det bara att bulta på fördelaren och L-jetronic på en 325 88 med motronic>? alltså byta box och hela kabelhärvan till motorn? lirar det utan större modds? /JIMmy |
jimma |
ingen som vet om det bara går att bulta på? finns alla kablar i härvan som man skall ha? //JImmy |
|
ja har L-jetronic på min 325motor... funkar bra... man måste fixa lite vacuum slangar å sånt också e ju lite grejor som går me vacuum å sånt istället för att vara elektroniskt styrt som de e me motronicen... har ja suttit i en saab å blivit full av skit nu eller är ja fortfarande bara sinnesförvirrad...? |
|
jimma |
hör t astt det skal gå att koppla in "gammal" fördelare till motronicen med? någon som kan bekräfta det? kanske tillochmed någon som gjort det? kopplingsschema? //JImmy |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.