AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.261

GAmmal Fördelare och L-jetronic?

jimma
Tjennare!

på vilka gammla bmw 6:or sitter det L-jetronic och !"gammal" fördelare som sitter i blocket?

för det finns väl L-jtronic med sådan fördelare?

//JIMmy
jag har för mig det var fram till årsmodell -87 (iaf. m20) det satt l-jet med sidmonterad fördelare

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
jimma
kan man ställa tillbaka tändningen på dom med eller?

//JImmy
bmwracing
Ja det kan man.

mvh
bmwracing
Åtminstonde dom på M30 motorerna, M20 vet jag ej.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag kan bara uttala mig om M30-motorerna!

Alla L-jetronicmotorer har "vanlig" fördelare! Dels förekom "vanlig-vanlig" fördelare med centrifugalreglering, brytarspetsar och utan elektronik (tex 3.0Si 1976-77) och dels förekom "vanlig" fördelare med centrifugalreglering, brytarlöst system med en elektronikbox (tex 528i -77 som jag har på min 3.0S -72).

Motronic-motorerna har bara rotor och lock (lågt lock med stor diameter som sitter längst fram på toppens gavel). Allt utom fördelningen av gnistorna till dom olika tändstiften är inbyggt i motorelektronikboxen.
Lätt generaliserat kan man säga att Motoronic är ett L-jetronic där man också integrerat tändningselektroniken i insprutningselektroniken. Detta enligt "How to understand, service and modify Bosch fuel injection & engine management" av Charles O. Probst (ISBN 0-8376-0300-5).

Per L
jimma
men fördelarna från M30 passaf dom på M20 eller?
fö. så är den boken utgiven av Bentley (handlar om kvalla här)

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
jimma
Är det bara att bulta på fördelaren och L-jetronic på en 325 88 med motronic>?
alltså byta box och hela kabelhärvan till motorn? lirar det utan större modds?

/JIMmy
jimma
ingen som vet om det bara går att bulta på? finns alla kablar i härvan som man skall ha?

//JImmy
Fl
113
Flygarn
325iA -88
325ix -90
2002T -73
ja har L-jetronic på min 325motor... funkar bra... man måste fixa lite vacuum slangar å sånt också e ju lite grejor som går me vacuum å sånt istället för att vara elektroniskt styrt som de e me motronicen...

har ja suttit i en saab å blivit full av skit nu eller är ja fortfarande bara sinnesförvirrad...?
jimma
hör
t astt det skal gå att koppla in "gammal" fördelare till motronicen med?
någon som kan bekräfta det? kanske tillochmed någon som gjort det?
kopplingsschema?

//JImmy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.