|
|
|
|---|---|
|
Mina dörrlister håller på att torka ihop. Vad ska man smörja dem med och var kan man köpa det? Tips tack! mvh | |
|
Far på en mack och köp nåt som heter silikonstift, det är bra för gummit. Mange Länk |
|
|
Ach neine silikon ist nicht gut. VAselin, finns å apoteket eller hos BMWhandlarn. HAr listerna redan spruckigt kan inget medel rädda dom utan då är det byte till nya som gäller. Asken |
|
|
Listerna på bilen kräver lika gott underhåll som frugan, dvs ngn gång i veckan ;-)). Vissa säger vaselin, jag själv använder ett speciellt medel som används på flygmaskiners gummilister. Är listerna slitna och har kommit upp i åren är det byte som gäller. Listern kostar inte mång kronor. NoFear |
|
|
Tackar för svaren här ska vacelin användas istället för våld, för en gångs skull! |
|
|
Ett medel som ofta klarar att väcka gammalt och hårt gummi till liv, är lättflytande parafinolja. Oljan sugs in i gummit och gör det mjukt och "levande" igen. Gör så här: 1. Pensla på ett rikligt lager på gummidetaljen som skall behandlas. 2. Låt oljan sugas in i gummit under någon/några timmar. 3. Upprepa penslingen på de ställen där oljan har sugits in i gummit. 4. Låt stå över natten. 5. När gummit är mättat och inte vill suga åt sig mer parafin, är behandlingen klar. 6. Torka bort överflödet. Nu bör man upptäcka att gummit har mjuknat märkbart och känns fräschare igen. Denna behandling hjälper inte mot gummi som redan har blivit så dåligt att det har spruckit. Jag har testat att behandla olika gummidetaljer och nästan alltid brukar det fungera. (Ursprungligen fick jag tipset för att behandla gummiupphängningen av membranet på högtalare, det fungerar mycket bra!) Vissa "hala/blanka" gummityper verkar dock inte vilja suga åt sig av oljan. Parafinolja finns att köpa på apoteket. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
BMW rekomenderar som sagt inte silikon på sina gummi listor. Själv köpte jag BMW orginal gummi klet, liknar vaselin, men med frostskydd. Gummi listorna älskar det. Inte speciellt dyrt! Lycka till Mvh Kristian |
|
| Var köper man det? Finns det i någon affär/verkstad som har öppet till efter 16? | |
Wanvis |
vad kostar orginal kletet? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.