|
|
|
|---|---|
ENEA |
HAR LÄST INÅN TIDNING ATT 2,5 2,8LITERS HAR PROBLEM MED TOPPLOCKBULT (GÄNGORNA I BLOCKET) HÅLLER EJ NÅN SOM VET MER? DETTA GÄLLDE ÅRSMOD 96 97 MEST TROR JA VET NÅN OM E36 TEX 323 ÅRS95-96 HAR SAMMA PROBLEM? FÖR DET ÄR VÄL ALU BLOCK I DESSA OCKSÅ MVH ENEA ENEA |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är nåt liknande som jag läst men det gällde vatten läckage i bakkanten på toppen på 528 om det sedan beror på topplocksbulten,vet jag ej. När jag gjorde inspektion 2 i våras upptäckte jag att en antydan till lite glykolgrönt i hörnet,bakkant ,men det såg inte färskt ut utan kan ha varit sedan motorn startades förste gången och bara läckt lite innan block och topp "satte sig" inget direkt ovanligt, har kollat lite då och då med en spegel utan att se någon förändring eftersom jag har garanti på bilen,kollade av med den lokala bmw handlaren,de hade bytt en topppackning på en 523 eller 528 han kom inte ihåg vilken det var. Kan ju vara av intresse om det hänt några andra på forumet då jag inte sett det någon stans. (Enea aktier är inga höjdare nu för tiden hopppas att du är det,blev påmind om det när jag såg ditt nick) Hasso |
|
Teknikens värld gjorde ett beg.test av e39 modellen förra året. Bara att åka till biblioteket och kolla, eller köp TV-s beg.bok. Finns att köpa överallt. Det stog att monteringsroboten dragit skruvarna för hårt vid monteringen av topplock/block, och på så sätt skadat gängorna. //Marin Får åka en skitig Golf-92 nu:-( |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det var i nummer 3 av Bayerische blatt som det stod om läckaget i bakkanten av toppen plus nåt om dåliga bakhjulslager. Hasso |
| Har mailat generalagenten i Sverige och frågat om dessa problem om dessa även gäller 323 modellen. Dom hade aldrig hört talas om att det skulle finnas några problem med bultarna på dessa motorer. | |
|
528 av årsmodell 96-97 har mycket riktigt problem med toppbultarna... gängorna går i blocket pga att nån robot eller vad det nu var drog bultarna för hårt. Om bilen gått mer än 10000mil så är det garanterat åtgärdat... på min fd 528 -97 var det bytt block vid 6400mil. Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ Numer E30 ägare efter en tid med E39. |
|
|
Angående förlängd garanti. Jag har fått mycket dålig resposn från BMW Sverige när det gäller fabrikationsfel. Jag har fått pröjsa allt själv. Tilläggas bör att det här var 1999, då hade de inte riktigt erkänt att det var ett fabriksfel. Fel på bilen 528iA -96: -stereons ballans/fader inställningar var fel varje gång bilen startades -bakhjulslager -termostat -airbagkablar i stolarna //Marin Får åka en skitig Golf-92 nu:-( |
|
Carlsson bil i Örebro har aldrig hört talas om några felaktiga topplocksbultar på E39. jag var där nyss och hämtade lite lullull. Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.