|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med motorn i min bil, efter en kort färd så blev biev bilen svårstartad och kraftlös. Jag har tittat runt lite i motorrummet men jag kav inte hitta något. Är det någon som har några tips!?? // Göran | |
| En diagnos på BMW till att börja med är väl bäst antar jag så att inga felkoder finns i systemet, tyvärr... | |
|
Visst är det konstigt med moderna bilar! för nu fungerar det helt felfritt igen. Jag vet inte om det något att göra med att bilen (och jag) hade svalnat av eller om det är någon datastyrning som "styrde fel", för ett tag sedan så hände det mig att DSP bara "styrde ut" diskant och det lär för jäv.. men även denna gången fixade det sig självt efter att bilen varit avstängd i ca: 2 tim. Men tack i alla fall !!! // Göran |
|
| Multiplex... | |
|
Har kanske ett tips, min kompis 528-97 blev kraftlös och han hittade en vire som gått av(gasregl?). Tror att den gick över en plaststyrning som satt högt upp nära ventilkåpan! (lätt att byta enl. honom) //Fred |
|
|
Nya bilar är som datorer, reboota om det kraschar ;-), fast det kan ju vara nåt mekaniskt ändå... |
|
|
Tjena! Din bil går förmodligen på ett nödprogram, eftersom en givare eller nåt krånglar. Givaren kanske fungerar när motorn är kall eller nåt... Eller bara rent av glappkontakt. Åk till BMW och kör felminne på den. Nåt annat kan du inte göra. Det är svårt att hitta givarfel på nya bilar, när dom helt plöstligt går in på nödprogram med fasta värden för att motorn ska gå utan givare... I mitt fall var det vevaxelgivaren som pajjade. Står mer att läsa om mitt problem här: Länk Har även haft en trasig kamlägesgivare, vilket resulterade i nödprogram då med.... lycka till.... mvh/ /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Tack för upplysningen! Jag´åker nog till BMW imorgon och ber dom titta på detta. En sak jag undrar över är om man kan få någon information om vilken version det är på styrdatorn (eller vad den kallas) och i så fall om man kan uppgradera den? det är väl som med all annan mjukvara att det finns en och annan bugg. // Göran Holmblad |
|
|
Japp, allt detta kan man få reda på, men det är inte så "bara" att fixa. Det är nämligen en programvara för klimatorn, en för ljusautomatik, en för motorstyrning osv... Det är alltså inte bara att uppdatera en grej, som du förhoppningsvis gör med ditt virusprogram i hem-pc:n.... *ha, ha* Lycka till med felsökningen, och håll i plånboken! :-) Ha det! /// /Tommy Power Barns beskrivning av en hästkraft: - "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund." (Eyvind 10 år) |
|
|
Då har jag varit och kollat felminnet och kan konstatera att bilen har haft följande fel: DME - (244) F4 Segmentstidmätning kretsloppet stört DME - (008) 08 Signal luftmängdsmätare DME - (083) 53 Signal vevaxelgivare Jag satsar på att byta vevaxelgivaren. Felet påminner starkt om det Tommy hade (Tack för hjälpen och länken Tommy) Då är det bara att hoppas på att ingen händer innan den 10 Okt. då jag har tid på BMW. // Göran |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bäst att säga att impulsgivaren för vevaxeln på de nyare M52TU från 09-98 sitter i bakkant av motorn straxt under startmotorn, så den får man byta underifrån. Den läser av typ från svänghjulet i stället. F4 och kod 53 brukar "höra ihop" så det är nog vevaxelgivaren som är trasig. När den går sönder så ska visst signalerna till DMEen tas från kamaxlegivaren istället för att bilen inte ska bli ståendes, men den går då på nödprogram och inte så bra. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.