AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
728

Söker tips och synpunkter ang köp av M3, 328 el 330

mx
31
mx5
330i Touring-01
Hej,

Funderar på att köpa en BMW men har lite svårt att bestämma mig för vilken modell jag ska satsa på och tänkte därför höra om någon har några synpunkter och erfarenheter att dela med sig av. De modeller som är tänkbara är M3 3.2 E36, 328 E46 eller möjligtvis en 330 om man gräver lite djupare i plånboken. Vilken bil är det vettigaste köpet om man lägger ihop olika faktorer som t ex körglädje, prestanda, komfort, driftskostnader (service/underhåll och försäkring), värdeminskning, användbarhet (hur är en M3:a som vinterbil?) mm? Om man skulle bestämma sig för en M3:a, vad är bästa köpet då rent ekonomiskt sett till både värdeminskning och underhåll under t ex 3 år framåt? En 96:a med mycket mil, 12000-16000 (billigare i inköp men kanske risk för dyrare underhåll) eller en 98:a med mindre mil, kanske 7000-10000 (dyrare inköp men kanske mindre risk för dyra reparationer?) Märker man någon större skillnad körmässigt mellan en 96:a med 16000 mil och en 98:a med 8000 mil (spänstighet i chassit och skramlighet i inredningen mm (blir en BMW någonsin skramlig?))? Hur upplevs allmänt 330 och 328 E46 jämfört med M3 E36? Känns de slöa och mjuka i chassit? Hur fräscha känns E46:orna av årsmodell 99-01 när de har gått runt 10000 mil?
Alla erfarenheter och åsikter om ovanstående modeller mottages tacksamt för att utöka beslutsunderlaget inför ett ev köp.

Mvh
Mattias
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
OK, du får några högst personliga åsikter av mig:

Om M3 är med på listan över tänkbara objekt, bör du stryka 328:an. Vi snackar 128 hk i differens, och ungefär samma vikt.
Dvs att du har med M3 tyder på att du värderar prestanda.

Mot 330:n är det svårare (bara 90 hk..), då du får en så pass mycket modernare och mera komfortabel bil för pengarna - låt vara att det kostar dig minst 50' till.
M3 E36 var ett monster när den kom, och den står sig ganska väl fortfarande...den är högljudd, stötig, omodern i designen och en kanske lite väl vanlig syn på våra vägar. Men den ger dig upplevelsen som 330:n så väl avskärmar dig från!
Så för körglädje & prestanda: Köp M3:an.

Så värdeminskningen då: En M3 kommer alltid att vara en M3, en 3XX faller i glömska förr eller senare. Tips är att titta på E30:or och E36:or, se värden på 325:or od, och bilda dig en egen uppfattning.
M3:an är naturligtvis svindyr att försäkra, och servicen blir inte billigare med åren (jag betalade 8200:- senast, allt var OK...)
Så det är svårt att säga vilket som är det bästa alternativet ur ett totalekonomiskt läge sett; förmodligen 330? Beror bla på hur länge du äger bilen, samt om du är tvungen att låna pengar för att införskaffa den?

Som vinterbil är M3:an inte att rekommendera, 330:n klarar sig väl bättre men...det finns ju en iX-modell med fyrhjulsdrift, om det kan intressera.

Ang milen vs ÅM: Om bilen har gått 80000 km eller 160000 km avgörs dess skick helt utav hur den är skött/servad.
Min hade ex gått 10900 mil när jag köpte den, och var betydligt fräschare än en -99:a med c. 5600 mil på mätaren! (om de nu var ärliga...)
Även de flesta bilhandlare värderar ÅM före miltal, så gå på känn, provkör några ex - så kommer du att lära känna igen en fräsch bil när du hittar en.

Ang skramlighet kan jag bara säga att jag aldrig träffat på en E36 CAB som inte varit skramlig i paneler od, vet ej om detta gäller i lika hög grad för de övriga karossvarianterna, förmodligen inte. Stör du dig på dylikt, bör du nog köpa dig en E46:a istället.

Motorgaranti upp till 10000 mil är ju en intressant faktor att beakta vid köp av en högprestandabil naturligtvis, men i slutändan beror det på 1. Hur mycket pengar du har och 2. vilken karossvariant du finner mest passande för dina behov.

Till sist:
Lycka till, och vill du köpa en riktigt fräsch E36:a, är min nu till salu! Provkör gärna några andra innan, så du förstår skillnaden när du sätter dig i min... :-)

___
BMW CS #5221
mx
31
mx5
330i Touring-01
Tack för dina kommentarer Sani.

Har egentligen hela tiden varit inne på en M3:a men har börjat vackla lite på sista tiden pga att det snart står en E36 coupé med M-paket (och även en och annan äkta M3:a) i varje gathörn och att försäkringskostnaden har blivit helt vansinnigt hög.

Trotts att det kanske är svårt att utnyttja den så värdesätter jag prestanda och körglädje ganska högt vilket är anledningen till M3 intresset. Men just pga vanligheten och försäkringskostnaderna (och kanske till viss del även underhållskostnaden) har jag börjat fundera på om det vore vettigare med en E46 330 el 328 istället. Prestandamässigt kanske 328 är i "klenaste" laget jämfört med en M3:a, men priset är ju ungefär det samma medans 330:an är betydligt dyrare. Så därför kan man ju fundera på om de extra hästkrafterna i 330:an är värda så pass mycket mera.

Någon mera än Sani som har några åsikter om M3 E36 kontra 328 och 330 E46? Kanske någon som äger/har ägt eller har erfarenheter av dessa tre bilmodeller och vill bidra med lite synpunkter och egna känslor om dem?

/Mattias
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har aldrig haft M bilar men om du ska ha en M3 så skulle jag försäkra mig om att varenda service har blivit gjord (servicebok är ingen garanti! Ring runt!), och att den inte blivit "ihjälkörd"...

Men när du har hittat rätt blir det nog svårt att bli av med kramperna i skrattmuskeln... 8DDD
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hmm,

det här med bilar och smak är svårt eftersom det är så personligt. Men låt mig säga så här; jag kör en 330 Ci sedan drygt två år och är mycket, mycket nöjd med den. Det är en rolig prestandabil som går att vardagsköra med hela året och som (med undantag för värdeminskningen) har mycket rimliga ägarkostnader.

Motorn har fått mycket beröm i pressen och här på forumet, och det är den värd. Den är underbar, och enligt min mening värd merkostnaden jämfört med 328. E46 är också den första 3-serie-generationen som känns lika gedigen och välbyggd som de större modellerna (ha haft både e30 och e36 att jämföra med). Du kan lätt köra långa dagspass utan att bli trött och den älskar att marcha 220 på Autobahn (de få gånger det går).

En e36 M3 är inte lika modern, bekväm och gedigen, men den är som det skrivs här alldeles ohyggligt rolig att köra. Om du har lite pengar över för oförutsedda utgifter, hittar ett ex i klcokrent skick och vill piska kompisarna på bana ibland - köp en M3. Annars är 330 ett val som du inte kommer atty ångra.

Men framför allt; ut och provkör och känn efter. Välj den bil som ökar habegäret mest!

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.