|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 323i E30 med M20 motorn. En kille jag känner har en skrotfärdig 323i, som tydligen (innan den blev stående på gården pga rost) hade gått mycket bra. Jag funderar på att slänga över kammen från hans bil i min bil, om det är en trimkam. Finns det något sätt att se om bilen i fråga har en trimkam eller original? Finns det några nummer eller andra märkningar på kammen? Det skulle vara bra om det skulle räcka med att lyfta av ventilkåpan för att se nämligen. Tacksam för svar! Mvh Carl | |
| Ingen som kan ge tips? | |
|
Tja man kan väl säga att med trimkam så blir den lite "oroligare" och svagare på riktigt låga varv men drar ordentligt på höga! Men att se det själv på kammen är nog inte möjligt... |
|
|
du kan lyfta ur kammen, vissa har färgmarkeringar eller nummer på sig, dessa nummer varierar beroende på vilken kam det är. E28 M535i TwinTurbo |
|
|
tja... ta ur kammen och kolla, på dom flesta kammar står det något. står det bmw så är det nog en orginal står det inget så chansa.... Mvh// Rosen |
|
|
du kan även mäta hur mycket den lyfter... är nocken "högre" på den ena kammen så är det med alla sannolikhet en vassare kam. Mvh Fredrik |
|
|
Om det är en liten triangel nån stans på kammen är det en original tror jag. Tror även att det brukar stå kkk runt kammen på ett ställe. Blanka däck AB Länk |
|
|
På min 325i 86 står det "BMW" på kammen. Dessuten er det en orange liten sirkel malt på. Jeg tror det er en originalkam siden det står "BMW" på den. Noen som vet hva den orange sirkelen betyr? mvh Sven L |
|
| Okej, jag får väl fråga snubben om jag får riva lite i hans bil då ;-) | |
|
På min 320i -84 var det tydligaste effektkurvan. Den var flyttad uppåt i varvtalsregistret så max effekt uppträdde vid 7850rpm. Ylade bra och ändå var det "bara" en 272graders kam. Men den kändes rent av slöare än tidigare på lågvarv. //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
µ_bmw_µ |
Hej! Jag har för mig att originalkammen(bmw original) skall ha en bokstav, M om jag inte minns fel. Annars kan du kolla på kamnockarna, en originalkam är ju spetsigare än en trimkam då durationen är kortare. Har du tillgång till en originalam så kan du nog urtyda det. Lycka till! Mvh Erik Det är något speciellt med riktiga bilar... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.