|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har råkat ut för något tråkigt. Köpte begagnad 528 '96 för två veckor sedan och har precis hämtat den från M-test. Jag och säljaren hade diskuterat och jag hade sagt att jag skulle M-testa så fort som möjligt och ville få ersättning för eventuella, stora, fel som då uppkom. Nu är det fel. Först fick jag byta bromsskivor och klossar innan testen (lampan lös) men det tänkte jag att jag skiter i, bilen är i superskick annars. M-testaren har dessvärre anmärkt på styrservoläckage och råder vidare felsökning/reparation. Även en anmärkning på styrstag/styrleder vilka det är mindre glapp på. Framförallt, visar det sig att styrservon behöver bytas är det ca 10.000kr plus jobb ca 3000-4000 kronor. På konsumentverket står följande att läsa: "Fel ska, enligt köplagen, reklameras "utan oskäligt uppehåll". Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet eller hävning av köpet, om felet är väsentligt." Länk Har jag någon som helst rätt att kräva ersättning? I övrigt är jag supernöjd med köpet och bilen är i mycket bra skick. Gått 12.500 mil. | |
changco |
Står det något om eran överenskommelse i köpkontraktet? Hur ställer sig säljaren till ersättning? Om han han ändrat uppfattning tror jag att det kan bli en utdragen proces? Privatperson eller bilfirma? |
|
styrservoläckaget kan åtgärdas med omega 917 såvida det inte läcker åt helsike för mkt. glapp blir det ju alltid i leder så de kan man egentligen se som en normal slitagevara, det mesta slits ju vare sig man vill eller inte!!! "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
|
Reglerna skiljer sig lite beroende på om säljaren är privatperson eller bilhandlare. Massa info finns på www.ko.se. Om säljaren kände till felet och inte upplyste dig om det eller tom försökte döja felet så har du lagen på din sida, om dessutom felet är av allvarlig karaktär har du så mkt som 10 års reklamations tid !!! Om han kände till det eller ej är upp till dig att bevisa... Men om det kan tänkas att ahn inte kände till det så blir det genast mkt svårare att få loss några cash från honom. Däremot om jag hade sålt bilen å inte känt till felet som du råkade ut för hade jag nog gått med på att betala halva kostnaden för reparationen som en "goodwill" beroende iofs på hur "bra" pris du fick. Lycka till. Gott omdöme får man av erfarenhet. Erfarenhet får man av dåligt omdöme. |
|
|
Jag köpte bilen av en privatperson som är "mycket tveksam", dvs inte alls beredd att lägga några kronor. Inget skriftligen överenskommet än ett standardkontrakt nedladdat från Konsumentverkets hemsida. Jag har pratat med M-testaren som tyckte jag skulle ringa Konsumentverket, men egentligen, säger säljaren tvärt nej är jag nog körd även om jag har rätt. Det är tråkigt men i övrigt är det en kanonfin bil (som också M-testaren tyckte) så jag gråter inte blod över det. Jag får ta det som en läxa och är ändå tillfreds med bilen. Förhoppningsvis är det bara en packning eller något, får också hoppas BMW i Mölndal skulle vara ärliga med den saken i såna fall istället för att vilja klippa lite pengar av sin kund. Nilsson: Vad är omega 917? Biffen: jag skulle nog också lägga halva summan, för att lätta mitt samvete om inte annat! |
|
|
Jag tycker att det låter lite väl mycket att styrservon skulle kosta 13-14.000:- att fixa... jag bytte servopumpen på min 540 på en auktoriserad BMW-verkstad för ett par år sedan och det kostade inte mer än c:a 4000:- inklusive både pump och arbete. Styrlederna är nog inte heller någon större kostnad, kanske 1000:- eller så, om du inte samtidigt gör en framvagnsinställning. |
|
|
Man finner en massa konstiga fel via M-test, ibland vill man inte höra allt. Ibland kan det bara vara o vänta o se... Låter syniskt men jag råkade ut för ett läckage på dämparen fram ? kostnad 5000 kr allt enl. testet . Jag körde med den bilen i 3 år inte tusan behövde det bytas. Om man vill vara petig så kan man ju byta allt som det är slitage på. Vad jag menar är att ALLA bilar slits i ett el. flera avseenden. Frågan är vilka DU inte vill åtgärda. Motorhaveri är ingen hit, men säg den motor som havererar idag utan att ha blivit riktigt misskött, då ser förmodligen också resten av bilen ut som stryk. Styrservon som läckte på bilen kan ju ha varit fel olja i den = läckage vid bussningar o byte som följd. Nej jag bedömmer nog bilen själv och lever med de felen som kommer med jämna mellanrum. Kan jag inte se om en bil är misskött skall jag inte ha en bil! Sparar till en ALPINA B10 V8 Länk V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :( |
|
|
Har du riktig tur så är det bara en slang som tackat för sig! Men 10k för styrservo? kolla in begagnat på bildelsbasen.se i såna fall! |
|
|
katastrof: ett medel som återställer dåliga/förhårdnade packboxar o dyl., var YTTERST NOGGRANN med doseringen, 1-3% ska man blanda i, HÖGST, blandar amn i mer blir tätningarna FÖR mjuka (det slutar läcka och börjar att läcka igen) "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
|
4000:- för en ny (och ca 2800:- för en utbytes) på BMW till en 528 e39. Ganska exakt halva priset jämfört med en till 540 e34....;) |
|
| Tyvärr så gäller det att fixa skriftligt på allt tyvärr... | |
| Hur mkt läcker det från styrservot? Om det bara är lite skulle jag skita i det och tuta och köra. Detsamma gäller framvagnen. Sånt får man leva med när man kör begagnade bilar. | |
|
precis som jag sa: vanligt slitage pga. sveriges mindre bra standard på vägarna "Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår." -Homer Simpson FKA Bmwlover |
|
|
Styrservo kostar att byta. En bekant med en DKV vart för två veckor varse om en läckande styrservo på sin A4. Totalkostnad 14000:- hos Din Bil, Sthlm. Kolla så att inga anslutningar läcker först. Kan inte minnas att jag läst att läckande styrservon skulle vara något vanligt fel på E39. Mvh. Patric Min E32/38:a Länk BMWCS #4598 |
|
|
Vill inte försvara säljaren men det låter inte som några katastrofala fel. Köper man begagnat som har gått mer än 10000 mil får man nog vara beredd att byta lite slitdelar i början som t ex bromsskivor styrstag m m för att få bilen tight och fin. Håller med tidigare inlägg om att avvakta lite med att byta styrsservot och kolla hur mycket det läcker först. Du har ju inget att förlora på att testa Omega men det har jag själv ingen erfarenhet av. Har även själv varit med om att M hittar fel som sedan inte kräver någon åtgärd (mina kattar är ett exempel). Om inte M-testarna hittade något värre så tycker jag du kan vara nöjd och glädjas åt din bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.