AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.299

Elfel modell general ?

sa
10
sadanros
518i touring -94
Har nyligen köpt en 518i Touring -94.
Nu verkar det vara ngt generalfel på el:en. Ibland så vill bilen helt enkelt inte starta. Ibland, då jag kör, och använder elhissarna eller vindrutetorkarna fram så slutar torkare fram, fönsterhissar och stereo att fungera. Om jag då låter BAKRUTETORKAREN gå en gång fram och åter en gång så går stereo:n igång igen?????. Det verkar som att fönsterhissar, centrallås, vindrutetorkare och att kunna starta bilen hänger ihop på ngt sätt, då de gånger det skiter sig så att säga, så fungerar ej dessa saker. Bilen är utrustad med BMW originallarm.
Pratade själv med en kollega som sade att han i sin tur kände ngn som hade haft elproblem. Det slutade med att han fick byta ut hela kabelstammen som går i taket till det facila priset av (!!) 12000 pix. Det var INTE det svaret jag hoppades på. Så nu hoppas jag att det finns ngn "guru" som kan hjälpa mig innan jag blir vansinnig.
Ro
316
Rolf Ohlsson
X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line
Amazon 122s -66
635csi -82/83 Alpina B9
Renault Master 1 -88

Jag har inte själv något svar, men jag har läst om liknande problem så försök att söka i forumet så hittar du nog något.

Mvh
Rolf

Black shining beauty
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle föreslå att du åker till en verkstad som kopplar upp bilen på en dataavläsning!

Men innan det, skulle jag kolla så att startbatteriet är fräscht och fulladdat! Trötta startbatterier kan ge märkliga elfel i BMW-bilar, då det finns mycket elektronik som måste ha rätt spänning för att fungera riktigt.

Kolla även jordningen och plusanslutningen till batteriet.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Hej orkar inte skriva om det ännu en gång..men sök på baklucka..du kan få generalfel samt tokkortis i hela bilen vanligaste elfelet på en Touring är kabelstammarna till bakluckan..kabelstammarna går av i böjen efter gångjärnen till luckan ..jag hade ett rent elände med min innan jag bör härvor...bara som ett exempel stängde jag av min så blev jag inlåst både taklucka och rutor samt lås gick igen ..det är 9 sladd på ena sidan samt 16 på den andra..när dom blir nötta och kommer ihop då händer saker du inte trodde var möjligt..nu är det ju inte 100% att det är det på din men skulle utan tvekan börja där.....det brukar visa sig i vissa problem med att öppna luckan antingen hela eller bara ena först..sen kommer mer och mer..skulle det nu vara det felet så kostar 2 stammar 1300 kr st samt lätt att byta själv..enda som är viktigt är att beställa efter chassienr.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Trasig kabelstam till bakluckan kan ge massa konstiga symptom, gör som sagt en sökning på detta.
Grundmodulen (en grön elektronikbox under baksätet på vänster sida) styr fönsterhissar, centrallås, vindrutetorkare m.m. Det kan vara denna som är trasig eller har glappkontakt.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
sa
10
sadanros
518i touring -94
Vill bara tacka för alla de svar jag nu fått på så kort tid. Jag har fått en tid på-verkstaden-hos-aktuell-bilhandlare så jag hoppas att de hittar felet. Kommer att tipsa om dessa möjliga problemkällor. Förhoppningen är ju att han står för felsökartiden och ev. åtgärd, men man kan ju inte vara säker.
Om bilhandlaren skulle "sätta sig på tvären", så att jag blir tvungen att fixa detta själv, så är jag ju givetvis intresserad av så många tips som möjligt.
HIT ME WITH IT!

sa
10
sadanros
518i touring -94
Jag letade bland gamla inlägg, och si där fanns svaret!!! 80A huvudsäkring precis vid batteriet var sprucken. Dock har jag inte lyckats fixa ngn ny än(lör em).

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hoppas det löser sig! Låt oss gärna veta resultatet.

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
sa
10
sadanros
518i touring -94
Jodå, efter en lokal sightseeing på samtliga mackar, där denna sortens säkring inte fanns att uppbringa, så var det till slut hos Autoexperten som räddningen fanns. Från skräckscenario (12000:-) till smärtfria 7.50 kr har jag nu en fullt fungerande Deutsche kraftwagen. Är det någon som har vågat sig på att byta gasdämparna till den delbara bakrutan på touringen? Priset på dämparna var tämligen överkomligt (ca 700 pix för båda). Eller är det lätt att bli "irriterad"?(med barn i huset får man passa sig vad man gör och säger, så jag blir numera som mest, "irriterad")

in
34
infiniteslim
525 tdsa touring
Jag har precis köpt dämpare men inte hunnit byta ännu. Jag återkommer förhoppningsvis i helgen med en beskrivning över bytet om jag inte blir för "irriterad" och tar med allt till min lokala BMW-mek.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.