AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.797

bilen synad

Sida 1 av 2
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Ja då har man fixat en godkännd kontrollbes. hos SBP.
Vad jag blev lite förvånd över var att killen frågade inte efter varningstriangeln som verkar var så viktig nu för tiden.Kan han ha glömt bort den eller??+plus att en varningslampa lös för slitna bromsblock.Är det inte en tvåa på dessa saker eller??
Mvh
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Varningstriangeln kollas alltmer sällan nu, det var mest koll på den precis när regeln kom. Nu har de flesta ju redan skaffat den.
De kollar bromsbeläggen manuellt och din lampa är ju mest info för dig, kan ge 2:a om kontrollanten är petig men inte alltid.
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Fint,tack för det
max f
när jag var på besiktning så sa dom kolla han har taxiskylt i bak flashigt, dom var jätte trevliga inte alls petiga, påpeka bara det här skulle vara bra om du bytte nån gån och så, men det var godkänt.

samma med släpet jag besiktigade då sa dom däcken behöver bytas , sa jag det ja jag ska göra det ganska snart , då sa han bra här får du pappren och det var godkänt.
däcken var ordenligt spruckna, men är man trevlig så får man igenom det mesta.
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Jag bruka bli underkänd på att glömt kolla nivån i pisspojken... har hänt 2 ggr nu =/, ena gång fick jag tom körförbud, visste fan int va dom syssla med då. Man börjar lära sig kolla den numera =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Den enda varningslampa som är bedömningsgrundande är varningslampan för ABS-systemet. Undantaget varningslampan för bromsvätskenivå på Audi A2...

Dekker: Vad är "pisspojken"????

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Pisspojken är nog spolarvätskenivån...

Automat är bekvämt
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Mr.T fint sörrö
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Om "pisspojken" är vindrutespolarna blir jag allvarligt orolig. Körförbud åläggs ett fordon endast då det råder en direkt haveririsk eller annan överhängande trafikfara. Körförbud kan aldrig (aldrig, aldrig, aldrig) åläggas ett fordon för att vindrutespolarna inte funkar. Ett körförbud åläggs aldrig av en ensam besiktningstekniker, beslutet måste alltid styrkas av ytterligare minst en tekniker. Detta skulle medföra att inte bara en, utan två tekniker på samma staion är totalt inkompetenta, kan detta stämma????

Jeppe

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jeppe: Varför är ABS-lampan bedömningsgrundande? Om ABS-systemet har lagt av fungerar ju bromssystemet på vanligt vis.
Jag har en väldigt orange lysande varningslampa på min vinterbil för just det problemet (V***o 740 Tic).
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Enligt lag ska ABS-systemet på en bil utrustad med ABS fungera. Anledningen är att bilen är provad och uppfyller kraven med ABS-systemet. Om tillverkaren har provat bilen utan ABS och kan intyga att bilen uppfyller kraven även utan ABS finns det inget som hindrar att bilen registreras utan ABS.

Jeppe

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Så om instruktionsboken säger att "bilens ordinarie bromsystem fungerar dock på normalt sätt" när ABS-systemet är ur funktion så är det OK för SBP?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nej!
Alla nya bilar måste provas och uppfylla de krav som finns uppsatta för att kunna genomgå en typbesiktning och sedan säljas. Bilar utrustade med ABS-system provas med ABS-systemet i bruk och uppfyller då kraven. Det finns därmed ingenting som säger att en bil utrustad med ABS uppfyller kraven när ABS-systemet är ur funktion. Det ordinarie bromssystemet påverkas inte, men detta behöver inte betyda att bromsarna uppfyller kraven.

Normalt sett är det inga problem att få ett intyg från tillverkaren som styrker att bromsarna uppfyller kraven utan ABS. Då krävs att man registreringsbesiktar bilen utan ABS, sedan är det grönt...

Jeppe

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Jeppe >> på kompisens volvo 850 så lyser lampan för Lamdasonden (eller fel i insprutningssystemet kanske den betyder?). Han insisterar på att bilen inte kommer att gå igenom en besiktning p.g.a. detta.
Kanske gör den inte det, men då borde det väl vara för att avgasvärdena är dålig?

Vad säger du?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Nu måste jag ändra mig lite. Lampan för avgasrening och motorelektronik heter numera också varningslampa (tidigare indikering). Denna är också bedömningsgrundande. Din polare har alltså helt rätt, varnar denna lampa för fel i avgasreningen eller motorelektroniken ska detta anmärkas på oavsett avgasvärdena...

Jeppe

cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Tycker det låter skrämande att man bedömmer ett bromssystem ABS som tillförlitligt men om ABS;en inte funkar så har du inga bromsar som e godkännda.Rätta mig om jag har fel
Mvh
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Förutsatt att jag tolkar ditt inlägg rätt så har du fel!

En bil utrustad med ABS godkänns inte om ABS-systemet varnar för fel i systemet (vilket ska innebära att det inte fungerar) eller om ABS-systemet av annan anledning saknar möjlighet att fungera.

Detta betyder ju inte att alla bilar med fungerande ABS-system godkänns! Oavsett förekomsten av ABS utförs ju ett rullbromsprov på de modeller där det är teknikst möjligt. Bromssystemet kontrolleras avseende, läckage, slitage, skador och andra felaktigheter t.ex. anliggning...

Jeppe

Visa användare
259
harri
528i Touring-99
"Detta skulle medföra att inte bara en, utan två tekniker på samma staion är totalt inkompetenta, kan detta stämma????"

Tyvärr det kan hända, denna sanna episod härrör sig från stationen i västerort. En kollega fick körförbud på sin Audi 100-89.
Glapp vänster fram.

Röd lapp på framrutan och en förmaning från besiktiningsmännen:
"Du vågar bara inte köra den härifrån, grabben "

(Kollegan är mörkhyad, därav(?) attityden till denne opraktiske Fil:Dr)

Nåja, väl hemkommen darrade han av svett och han fick Audin hemboxerad av vänligt sinnad kollega nästkommande arbetsdag . När vi baxat upp bilen på domkraften upptäckte vi problemet, hjulet satt inte ordentligt fastskruvat. Min albanske vän hade låtit byta bromsbelägg fram och verkstaden hade inte satt fast hjulet ordentligt.

Konstigt. Nog borde väl SBP upptäckt detta som jag noterade på 15 sek?

"Din Koskenkorva i etern"
max f
farsan åkte med en taxi utan abs och det var godkänt enligt sbp men dom påpekade att lampan lyste och att den gjort det hela tiden.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
harri: Om hjulet inte sitter fast på bilen är det ett typiskt fall av haveririsk, tveklöst läge för körförbud. Sannolikheten är alltså större att din kompis fick körförbud på grund av att hans bil var farlig, och inte på grund av att han var mörkhyad. Fast det är ju alltid lätt att skylla allting som går snett på att folk är rasister...?

Felet upptäcktes ju, och bedömdes korrekt, vad är problemet?

Personligen tycker jag det är två helt olika saker att få körförbud för att man håller på att tappa ett hjul och att få det för att man inte har vindrutespolare (skulle för övrigt vilja veta lite mer om det där ärendet).

Till sist vill jag bara tillägga att det inte är tillåtet att bogsera ett fordon belagt med körförbud...

Jeppe

Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Uppenbarligen läste du inte vad jag skrev.

1. Han fick körförbud för att det var glapp i framvagnen

2. En begåvad, serviceinriktad besiktningman hade dragit åt bultarna och inte gett körförbud.

3. Min gode vän blev bemött som mindre vetande, kalla det vad du vill, jag anar nog varför.

"Din Koskenkorva i etern"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.