AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
848

Ta ur vindruta på E30

To
42
Touringolle
325i Touring -89
K1200RS -02
Hej!
Jag har rost nedanför vindrutan under listen på min 325 Touring 89 och tänkte ta ur rutan för att blästra. Vet någon hur man tar ur rutan på bästa sätt? Är det svårt? Ska man lägga i tätningsmedel då man sätter i den igen?

Olle
Har för mig att rutan ej e limmad...dock osäker.Men att döma av listen så är den inte de i vart fall....man gör som så att man petar bort "plast-listen" som är i stucken i själv gummilisten...när denna väl e borta trycker man försiktit ut rutan på lämpligt sätt....man bör oxå dra runt med ett tunt blad mellan kaross o gummilist så att vidhäftningen släpper,detta göres lämpligen både in o utvändigt....Som sagt så vet jag inte men ja har bytt rutor på bilar vilka haft till synes identiska "rutlister" med E30 så konstruktionen borde vara den samma

Som Dawwe säger och var rädd om gummilisten,den är dyr.
Kläm i överkant innifrån och ha en kompis som tar emot den på utsidan.
När du sen skall återmontera så tar du en sväng förbi glasmästaren i din närhet och får/köper lite monteringsfett(eller vad det nu heter)underlättar monteringen avsevärt.

Henrik
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Om jag kommer ihåg ska jag berätta hur det gick för mig..
Jag ska trycka ut min framruta nån gång i den kommande veckan, och sen tryckta tillbaks den men många veckor bort.
Förhoppningsvis får jag dit den i samma skick som när den en gång satt där. ;)

Men jag funderar också på om det finns något jag kan göra för att den ska täta bra när jag är klar, är "monteringsfett" det enda som behövs? Och hur och var ska det appliceras? Jag anar att "rikligt" är ett bra ord för att beskriva det. :)
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Monteringsfett det var lyx, vanlig siliconspray fungerar aldelles utmärkt. Om man vill snåla lite

Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.