AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.059

Ingen ström till tändspolen???

Xi
42
Xit
M5 -00
525 88
hej har en 325 e30 som lagt av nyligen, har ingen ström till tändspolen.....nån som haft detta fel som vet vart felet kan sitta? kablarna som är anslutna i tändspolen går in i kabelstammen men vart tar dom vägen sedan? nån som vet eller har ett detaljerat elshema över en 325:a?

bara undrar innan jag börjar riva i skiten
ba
141
backez
318i touring -96
jag har för mig att den kabeln går direkt mot
styrboxen.
ba
141
backez
318i touring -96
jag har för mig att den kabeln går direkt mot
styrboxen.
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Hej!

Din motor får förmodligien inte någe soppa heller......
Förmodligen så är det givaren som läser av triggerskivan hjulet nere på svänghjulet som är trasig.

Svaret nedan gav jag en kille som inte fick fram någon soppa till motorn, men i ditt fall så kan problemet finnas på samma ställe. I nedanstående fall så fick jag iaf. rätt.......

-Systemet är gjort som så att, om motorn inte är i gång så ska inte soppa pummpen gå. (Säkerhets åtgärder)
Den ger givetvis ingen gnista på stiften heller om motorn inte går. Det som känner av om motorn "snurrar" eller inte är den givare som "läser av" trigger hjulet fram på vevaxeln.
Om den givaren är trasig så kan det bli dom symtomen du beskriver. Kolla även rotorn i fördelaren!

Så här svarade han:

-jepp det var givarn som läser triggger hjulet, hade nötts av av hjulet, men jag kom aldrig iväg till tullinge,(sköt stiften på morgonen)

/Bonje

Hellre liten och rapp än stor och slapp!!
Xi
42
Xit
M5 -00
525 88
nja jag kollade givaren på triggerhjulet förut och den va ok och soppa får den för stiften blir blöta. men ingen ström på spolen.

om nån vet vart man får tag på ett elshema så vore jag tacksamm, måste va nått typ av kabelbrott.

tack för svaren
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Köp en mekarhandbok. I dom brukar det finnas en del sheman. Men du får nog inte tag i sheman över t.ex. styrboxen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På icke datoriserade bilar så kan man ju alltid tjuvkoppla tändspolen´och kolla om bilen startar.
Du har ju tändlåset också det är ju en detalj som brukar slitas så det inte blir kontakt när du vrider på nyckeln vilket normalt heller inte ger någon SPÄNNING till tändspolen. men det har du förmodligen kollat redan eftersom du hamnat i styrboxen.Har du inte gjort det så börja i den änden.

Hasso
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.