|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte bara dela med mig av en mindre trevlig erfarenhet. I somras råkade jag ut för ett inbrottsförsök, skadegörelse under en Göteborgstripp. För 6 och en halv vecka sedan lämnades bilen in för en hellack. Jag hörde mig för och blev tipsad om en firma som skulle va bäst i Borlänge. Igår hämtade jag ut bilen, och blev chockad hur fruktansvärd den såg ut. Den var otroligt fin innan (förutom stöldskadorna). Bilen har rinningar på kanske 10 ställen. Främre kofångaren(M3 original) är spräckt. Färgsprut på ett antal plastdetaljer. Skitfula maskeringsskarvar. En dörrlist var omonterad för att de inte "hittat" den. Ytrost som enligt överenskommelse skulle fixas är inte åtgärdad. När man öppnade dörren låg små högar av sprutspackel på tröskeln. Ett antal lister är helt sonika övermålade. På måndag skall jag lämna tillbaka den igen, man blir så jävla less... Mvh Tommy | |
|
Är det en nybörjare du anlitat eller !? |
|
|
kan tyvärr bara instämma , har inte hittat någon lackerare som jag heller blir nöjd med . ALLTID ÄR DET NÅGOT slarv , liten list eller damm-korn ... och det är inte bara jag som är överpedant . Och det bästa är när man får höra är "det blir inte bättre än så här" Kan nog påstå att standarden på hela -service- branchen har sjunkit markant . Åk in och klaga !!! hade min bil inne 4 gånger för slarv och det slutade med att jag orkade inte klaga mer (hade inte tid för den delen heller) ... ///MVH TONY |
|
|
Hej Fusk skall man aldrig tillåta, uppenbarligen så har man haft alldeles för bråttom med din bil. Jobbet skall göras om dessutom så är det inte fel att begär prisavdrag för din vänta och det problem som de medfört. Phiber. Dammkorn är något som alla lackerare avskyr som katten hatar vatten!...tyvärr så går det inte att undvika damm till 100% Alla lackerade bilar har damkorn i lacken, nya som omlackade....leta så hittar man alltid ett par damkorn tyvärr. Vid fabrikslackering så har man tid att låta lacken härda innan leverans och kan därför polerabort defekter som tex damm partiklar, och du upplever aldrig damkornen. När du hämtar ut en nylackad bil så blir kontrasterna så skarpa...först för att du har din "dammfria" gamla fabrikslack i minnet..och sedan att bilen nu är så blank att lilla minsta skit syns. Tro inte att fabrikslacker är perfekta!....dom blir efterbehandlade för att bli det utan din vetskap. Damm har alltid funnits...kommer förmodliogen alltid att vara ett problem. Mvh Skalman |
|
|
Hej igen. Det är alltså en auktoriserad billackfirma, de som är dyrast och enligt de jag frågat bäst i stan. Jag skall som sagt lämna tillbaka den på måndag eftersom det inte går att polera bort rinningar förrän lacken härdat ut ett tag. I helgen skall jag göra en detaljerad lista över de defekter/slarvfel som är gjorda. Jag har hittills varit väldigt lugn och saklig i min kritik och hoppas att de kan ordna detta utan "krig". Det blir dock svårt att få ersättning för tex repiga blinkersglas då de kommer hävda att de såg ut så innan. Vidare har jag kollat upp priser så jag vet vad de lister kostar att köpa nya som de lackat mot min vilja. / Tommy borlänge |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Min lackerare polera bort defekter som dammkorn och annat dagen efter han lackat bilen, går lättare då lacken är mjukare, lacken blir fortare varm och arbetet går fortare är hans uppfattning I stort sett allt som lackas behöver nån typ av efterbehandling, framförallt reperationslackeringar där man kan skarva lackeringen mitt på en skärm tex. Och sitter det nått skräp i grundlager under klarlacken så är det bara att lacka om tyvärr. Nöj dig inte med ett skitjobb kräv att du ska ha det du betalar för. Det är som vanligt skillnad på målare och plankstrykare. ///MVH Hasso Länk |
|
Stå på dej, om det är ett försäkringsbolag som betalar så går det att få hjälp av dem. Även om det säger det motsatta. Prata med skaderegleran på orten och låt han bedöma jobbet. Det är en person med mycket makt. Annars så kan man säga att man vill utnytja rättsskyddet på försäkringen mot den som utfört reparationen om man inte får felen åtgärdade. Då kommer försäkringsbolaget att hjälpa till av någon anledning. Lycka till och håll dej lugn så kommer det nog gå bra, men fan vad tråkigt det är, vet själv av egen erfarenhet. "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
|
Jag har bråkat en del om detta ämne, det är som så att de får väldigt sällan klagomål. Jag har kollat upp lite omlackade bilar och INGEN av dem skulle jag ha betalat för, ändå så såg ingen av ägarna det som jag tyckte var en katastrof. Det är därför som man måste tala om man är en pedantisk bilentusiast som inte godtar ngt annat än 100% perfekt lackjobb innan man lämnar bilen. Det som de gjort på din bil är helt normalt lackjobb för dem de gör inte bättre än så...(eftersom ingen klagar) Du bör nästa gång leta upp ngn som kan showlacka för de är de ända som förstår hur du vill ha det. Länk |
|
|
Hej igen. Imorse lämnade jag tillbaka bilen med en åtgärdslista på ca 20 punkter, se nedan. Jag hade alltså besökt, ringt till en kille på lackfirman ett antal gånger innan jobbet påbörjades, allt för att förtydliga vad jag ville ha. Jag poängterade att jag inte skulle acceptera att bilen såg "omlackad" ut och han svarade bara att det inte var några problem. Jag återkommer när jag hör av firman nästa gång, kanske får jag vänta 6 veckor till, suck. Mvh Tommy Anmärkningar lackering/montering Rinningar · Droppar ovanför baklysen · Droppe på list ovanför nummerplåtsbelysning · Höger dörr under list · Vänster dörr framkant · Vänster framskärm bakkant · Båda backspeglarna · Rinning efter kant intill vänster framblinkers Övriga anmärkningar · Skärmkanter ej helt lackerade (alla fyra) trots överenskommelse om detta i förväg (låsmutter till hjulen ligger mellan stolarna) · Dålig maskering, färg på lister under bakre sidorutor · Färg på vindrutetorkare · Gummilist sidokjolar överlackerad (250kr/st på BMW) · Frontspoiler spräckt · Färg på underkant vänster strålkastare · Repade blinkersglas fram · Väldigt synliga/dåligt utförda maskeringsskarvar i båda dörröppningarna · Synlig maskeringsskarv på takets högra sida · Färg på listen under backspeglarna (båda sidor) · Vänster dörr, främre övre hörn olackerat · Färg på list efter bakrutans sidor · Tydliga brytmärken på BMW emblem fram och bak · Fula maskeringskanter runt bagageluckan · Bakluckan är svår att stänga, har aldrig tidigare krånglat · Nedre kant på bagageluckan olackerad · Sidolister delvis ej monterade · Färg på dämpare för öppning av bagagelucka · Färgskador pga thinner? på de svarta listerna ovan sidorutorna · Färg på vindrutans kanter · Färg på vänster strålkastares yttre sida (syns om man öppnar huven) · Fula maskeringskanter efter huvens sidor |
|
|
Ojoj stackars sate det var ingen liten lista!! Hoppas att det reder sig. Jag skulle bli tokig |
|
karlerik |
Du 325 de var ingen dålig lista..jag ska skriva ut den i visa min grabb...Jo...han är billackerare..o jag tror inte han gjorde ett så här dåligt jobb ens under utbildn..han har lackat ett par bilar åt mig ..bara med topp resultat..Annars får han inget betalt..utan en fet smäll,,(skojar) Roger i Haninge |
|
Undrar just om de e samma snubbe som lackade exets bil i Borlänge... Han hade bilen inne 3 ggr, tillslut lämnade jag in den hos en polare i Ludvika, klockren resultat men borlänge snubben ville inte betala för det jobbet men efter lite övertalning och frågor som "Har du verkligen en bra brandförsäkring" så pröjsade han under protest. Men men det krävdes en annan lackare för att få till det... // Henke Bleifuss |
|
|
Halloj, jag kan meddela att det var OS-lackeringar i Borlänge som lackade min bil. Jag har nu fått tillbaka den för andragången och alla rinningar är borta, frontspoilern är ihoplödd!!! spacklad och omlackad, de lister som var överlackade är fixade. Kort sagt är det mesta på listan fixat. Angående mina klagomål på fula maskeringsränder så syns det att de varir på och kladdat lite efteråt där. De hade inga som hellst synpunkter på att jag inte var nöjd utan tog tillbaka bilen utan att knorra. Man chansade nog på att jag inte var så noga. Det jag har lärt mig till nästa gång är att man måste fota bilen noga innan den lämnas till lack så man kan påvisa hur bilen såg ut innan, hellst demontera allt själv och aldrig någonsin anlita OS-lackeringar igen. / Tommy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.