|
|
|
|---|---|
mbjornberg |
Jag är helt novis på detta området och ska ta och skaffa fälg samt däck till min BMW 325iA Coupe -94 (E36). Vad kan jag ha för fälgar och däck vad det gäller dimensioner osv. Jag har tillgång till ett par 9-5 hjul och undrar om man kan använda någon del av dem? Annars vad ska jag leta efter vad det gäller storlekar? Tacksam för hjälp! Mvh Mattias |
| Min fråga är ... Går det att ha mindre än 19" i år ELLER? Däck 235-35-19 = Fett | |
mbjornberg |
jag är ute efter lite mer "normala" hjul. Jag såg även att jag glömde att skriva att det var SAAB däck ovan, men det fattade ni säkert ändå. Mvh Mattias |
|
Hej, Tror inte du kan använda hjul som suttit på en SAAB tidigare (Bmw-bilar har om jag minns rätt ett ganska speciellt bultmönster, sen brukar inpressningsdjupet skifta mellan olika bilmodeller dessutom)Om du kollar efter begagnade hjul ska du alltså kolla efter hjul som suttit på Bmw 3-serie. Normal storlek på däck till tex 17" kan vara 225/45, väljer du 18" är 225/40 rätt vanligt. Sen kan du självklart välja bredare däck med lägre profil, eventuellt bara på bakhjulen eller så. Allt efter egen smak så att säga... Good luck! Mvh Anders S. |
|
mbjornberg |
Måste man ha så breda däck, eller är det inte speciellt brett med 225? Hur är det med vägegenskaperna för olika däckstorlekar? Jag hade inte tänkt att ha extrema lågprofildäck utan lagom. Mvh Mattias |
|
Om du vill ha en vettig balans mellan komfort, stil och sport och samtidigt en rimlig kostnad skulle jag rekommendera 16"-fälgar med däck i dimensionen 205/55-16 eller 225/50-16. /O. |
|
mbjornberg |
Tack! Du formulerade precis vad jag var ute efter. Mvh Mattias |
kamber |
jag tycker 225/45 - 235/40 17" Minst... då e den stortig......... men det e vad jag tycker! =) /racer.... |
|
235/40/17 är det perfekta valet! :! |
|
mbjornberg |
Hur är det med vägegenskaper och de olika dimensionerna. Vissa lämpar sig bäst för motorväg osv..eller? Mvh Mattias |
|
Jag skulle nog rekomendera att gå ner en däckbred fram på bilen, om du nu ska ha dimensioner över 225. Detta gör så att bilen inte "spårar" så mycket! Själv så har jag 235/40-17 bak & 215/45-17 fram funkar fin fint på min 328iA. BMW åt folket! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.