AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.352

Vinterdäck till min BMW

ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
Har haft Bridgestone Blizzak 205/60 R15 på min 320 touring -98. Nu är däcken totalt utslitna, då funderade jag på att sätta på Nordfrost 3 195/65 R15 på samma fälgar. Lite smalare vinterdäck verkar ju vara en bra ide. Går det och är det verkligen en bra ide?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går utmärkt och verkar vara en vettig idé!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Låter utmärkt som sagt.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag hade den dimensionen hela förra vintern, funkade utmärkt.
Det var också nordfrost 3:or, vilka suveräna däck!!!
Undrar bara om gislaved nordfrost fortfarande tillverkas i sverige lade dom inte ner fabriken där för något år sedan eller var det endast continetals däcktillverkning?

___
Länk
Lo
86
Lowrider
328i -96
Kör med dubbar, dubbfritt är bara för folk i storstäder....
my car Länk
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag kör med Nokia hakka 10 på min och vil ha dubbat eftersom halkan här nere i syd oftast är underkylt regn (sällan snö) som blir is och då vill jag ha dubb. 195/65/15 för min del också.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096
Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Klart du ska ha dubbfritt! Men kan du köra på samma fälgar med smalare däck? Det lär väl inte vara optimalt??

//Thorssa
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Har själv kört på Blizzak och är helnöjd med dessa däck.
Vad jag kan se så bor du Gunnar i nedre delen av Sverige och där skulle jag stå i valet och kvalet på dubbat eller ej. Dock var du nöjd med dubbfritt och jag skulle då rekommendera dig att fortsätta med dubbfritt.
Då jag skrev nedre delen av Sverige menar jag att Sverige slutar vid Dalälven sedan kommer norra Europa. ( jag är själv född stolt norrlänning )

Lycka till med ditt val

Vänligen Tommy

NoFear
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Noen som har erfaring med Nokian Hakka Q eller Michelin av dubbfri sort?

Nokian har kommet dårlig ut i dekktest når det gjelder veigrep på vått føre.

Men kan man stole på disse testene; er dem realistiske i forhold til den reelle kjøremåten til mannen i gata?
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Har en granne som kör Nokian Hakka Q, han kör mycket bil och så vitt jag vet så är han nöjd med greppet. Farsan köpte också Nokian Hakka Q killen han köpte det av så att det var bra grepp med alla luftbubblor och grejjer. Om jag inte har helt fel så påminner mönstret om föregångaren NRW tror jag dem hette, men är inte helt säker. Gå lite på kännsla vad du själv tycker och är villig att betala, och på däcktester och rekomendationer från kunniga.

Lycke till!

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
195:or funkar utsökt. Min forna 523:a levererades med Bizzak i dimension 225/60-15. Hopplöst breda däck utan grepp på varken asflat, snö eller is. Jag bytte till dubbade 195:or av fabrikat Nokian och fick ett mycket fint grepp både på barmark och vinterväg. Nu har jag bytt bil och återigen drabbats av breda vinterdäck. Denna gång är dimensionen 225/60-16. Däcken är dock dubbade Nokian vilket kanske kompenserar en del av det grepp som går förkorat när sulorna är så breda som 225 mm.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Beemer-Tompa: Nokian Hakka Q ser ut til å være et veldig bra dekk, med ett untagen. Våt asfalt = lang bromslengde (typ 5 av 10 poeng i test hvor alle andre oppnår 7 eller 8). Det er altså ankepunktet. På den andre siden så kan man kjøre etter forholdene når det er vått. Man har et topp dekk på is og snø når det er glatt.

Dekktest 2003 på motor.no: Länk

Bild på Nokian Hakkapeliitta Q: Länk

Bjoerck: Jeg vurderer altså 205/55/16, håper det går bra.

Vet dere noe om Michelin Alpin (195/65/15) M+S? Har dem på orginale bmw-felger, men de har jeg tenkt til å selge. Mistenker at de er svært dårlige. Derfor vil jeg heller kjøpe nye vinterdekk til mine krysseker 42, 16 tums.
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
I Teknikens Världs test förra året så vann Continental ContiViking Contact 2 över bla Nokian Hakkapelitta Q och Bridgestone Blizzak WS 50.
Continental fick omdömen som "I särklass", "Imponerar och står i en klass för sig".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.