AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.789

Byta kolvar vid turbokonvertering?

Sida 1 av 2
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Måste man byta kolvar vid turbokonvertering??
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Kort svar: nej!

Det finns många som har orginalkolvar med 3ggr orginal effekten. Men de kommer knappast att hålla 30000mil...

Men kolvarna bör ju ge ett lämpligt komp förhållande.

mvh Kristian
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Orginal komp. är 10:1. Hur mycket ska man sänka kompen om man tänket ladda runt 0,8-1 bar? Böhöver man sänka kompen över huvud taget?

Motorn är en M30 3.5L -86.
Tim_318i
med det trycket behöver du nog sänka kompet en del

//

Tim
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Vad är det för maskin du pratar om?

//Ticco

www.ticco.com
Ticco: M30 3.5L -86. pratar han omn!

"Bara för att jag inte bryr mig behöver inte betyda att jag inte förstår."
-Homer Simpson

FKA Bmwlover
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Som sakt en M30 3,5 -86:a
Hur långt kan man gå med org kolvarna i laddtryck utan att riskera motorn ?
popper
Hmmm, Ja det beror på vad du tänkt köra med för bränsle, t ex om du väljer att köra med E85 så går det alldeles utmärkt med 10.0 i komp även om du skulle ladda ordentligt. Väljer du t ex 98 så begränsas du av det, samt att du behöver en riktig tändning som backar rejält. Skulle du ha portat o flöda toppen o använda dig utav trevliga kamar, behöver du inte ladda så mycket för att det ska generera bra effekt. Utöver det kan jag tillägga att en högeffektiv intercooler skulle göra så att det inte är större problem att ladda med det kompet, men som sagt så förstår du att det int är så lätt att ge precisa svar om man inte har tillgång till mer information.

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Vad tror ni om den här iden?
Bi-turbo (typ 2 st TD04-13T) med rejäl ic och MF2 tilläggssprut.
System för vatten/alkohol vid lämpl tryck.
Tror ni att tändningen behöver backas och hur fixas det enklast?
Vi sikter på ca 400hk.
popper
Som sagt var, det beror på bränslekvalitet o flöde. det verkar vara ganska harmlös trimmning så det är inga större ingrepp som behövs. 110-115literhästar är ganska snällt faktiskt. Har ni t ex E85 kan ni höja tändningen o har ni 98 RON ska ni sänka tändningen...

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Kan man backa tändningen utan att byta kolvar?
svintoleffe
först så satt jag och klurade hur man skulle kunna backa tändningen på ett motrinic sprut .
Sen fick jag reda på att man bara tar givaren och flyttar den en liten bit .
Så vipps så har du flyttat tändningen.

Leffe
popper
Ja, det kan man. Skulle satsa på en MSD-tändning med "BoostRETARD" så kan du backa tändningen när du har laddtryck o ändå ha hög tändning när det är oladdat vilket gör att körbarheten är avsevärt mycket trevligare än att backaden redan från början. Ett billigare alternativ är att använda sig utav en fast fördelare tillsammans med Luminitiontändning , funkar faktiskt riktigt hyfsat.

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
retardfunktionen finns väl även i smt-6:an?
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

finns en grunka som backar tändningen som heter ems5 eller nåt liknande också. Den kopplar man väldigt enkelt in på en fördelar tändning som i 535an...
popper
Säljes på GIK.... EMS6

Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Menade förstås om man kan backa tändningen utan att byta motorstyrning....

Det är väl så att man menar att man tänder tidigare när man backar tändningen?

Någon som har erfarenhet av EMS6???
Funkar det bra???
Några buggar???

Funkar det bra att bara flytta givaren tror ni.

Popper:
Hur mycket kostar en EMS6 ungefär.

svintoleffe:
Menar du den givaren som sitter fram på vevaxlens (motorns) vibrationsdämpare eller är det den vid svänghjulet?
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Någon som har någon erfarenhet av MF2 tilläggssprut med MAP-sensor???
Funkar det bra???
Några stora buggar???

Hur mycket tror ni att tilläggssprutets två spridare ska flöda om soppan ska räcka till ca 400 hk. Har räknat lite och tror att två spridare på ca 500 cc skulle passa bra!
Lotus Samuel
Jag testade på EMS6 och SMT5i på min 325turbo, EMS6:an ger jag inte mycket för. Visst den funkade men till det priset så suger den duktigt. Tex så spikade min mest vid 3-4000varv där turbon började ladda och där bmw har mappat tändningen som tidigast. Det resulterade i att jag fick backa massvis på ems6:an på höga varv bara för att jag behövde backa mycket vid 3000. Jag backade 1grad/1000varv = 3grader vid 3000 och 6grader vid fullvarv där jag inte behövde backa alls. Sen köpte jag en SMT5:a och backatändningen endast där det behövdes.
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Det låter som att jag inte ska kasta bort pengar på en EMS6...
Är SMT5 en likadan pryl???
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Är det någon skillnad på MF2 och SMT5???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.