|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 328 touring -96 som centralåset spökar på. Det låser sig och låser upp sig hela tiden utan att jag ens kört i nyckeln i låset. Ofta oxå när jag stänger av tändningen. Inga larm elle nått finns på bilen. Låset till tanklocket funkar inte det kanske kan ha ngt med det att göra. Jag har bytt motorn till det lået med det fortsätter strula...och tanklocket låser sig inte. Var är felet? Kabelfel? Relä? Var ska jag börja felsöka? | |
M-Mag |
Kolla om det är ljuskontakten som sitter i lågklykan på B-stolpen. Den kan vara sliten och då kan låstet strula på det viset. Magnus "Your Toyota is not fantastic." |
| B-stolpen? Jag är händig, men jag kan f-n inget om bilar. Förklara gärna närmare vart den sitter. | |
M-Mag |
Om du ser bilen från sidan, så har man tre stolpar (de som taket ligger på) A-stolpen är den som håller vindrutan, sen kommer B-stolpen det är dörr stolpen mitt på bilen, och C-stolpen blit då den som bakrutan sitter i. Förstår du? ljuskontakten sitter i den låsklykan som hakar i dörren när du stänger den. troligen är det på förarsidan eftersom dennna slits fortare. Gör så här för att prova. Öppna dörren be ta ett spetsigt föremål och tryck in kontakten. Nu tror systemet att dörren är stängd. håll kontakten intryckt medan du nu prövar att låsa med nyckeln. Vänta.... (låser det upp sig nu ligger felet någon annanstans). Om det håller sig låst så länge du håller inne knappen, är det troligen fel på kontakten. släpp upp, bilen låser upp sig, eftersom den tror att dörren är öppen. Hoppas du lyckas "Your Toyota is not fantastic." |
| Kolla om kabelstammen till bakluckan är hel genom att dra av det svarta skyddshöljet. Låter konstigt, men uppstår det ett kabel brott i denna kan flera kretsar korsas och detta fenomen uppstå. Vanligast är att kabelisoleringen till skyltbelysningen brister samtidigt som någon utav kablarna till c-låset. C- låset får då en negativ signal genom att kretsen korsas och uppför sig lite knepigt. Kolla tidigare inslag där jag tipsat om detta. | |
andwet |
Har haft ett liknade fel där både c-lås, skyltbelysning och instrumentbelysning var inblandat. Felet låg i en kontakt bakom vänster baklykta inne i bagageutrymmet. Kontakten hade ärgat ihop total och gav överledning med en massa elfel. Kontakten har uttag för 10 stift är svart och fyrkantig. Jag var tvungen att kapa den och skarva om ledningarna på nytt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.