AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
656

Vad för bensin bör man använda

Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
till en 328i....95 oktaning eller 98?

Dum fråga kanske....:S
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
98 såklart...lite dyrare men bättre färbränning och bilen går liiite bättre liiiiite snålare...98 98 98

Länk
Ma
442
Marcus.
335i E92 M-tech -10
523i -07
Skiljer väll ändå bara 20 öre litern eller nå sånt... 10 spänn mer för en fulltank e inte så farligt
Jag kör Statoil/OkQ8 98 i Bi-Turbon, Och Statoil 95 i 325an. Att jag köra statoil 95 endast i 325an är pågrund av i handboken står det att den max klarar av 3% etanolblandning och Statoil har så vitt jag vet inte bytt ut sin blandning som OkQ8 gjort (5% etanolblandning), Däremot har inte OkQ8 bytt ut sin blandning på 98.

Mvh
Ola Thomasson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ola: Länk

Mig veterligen blandar alla bensinbolag numer i lika mycket etanol i bensinen (oavsett oktantal).
Inblandningen styrs av georgrafiskt läge. Vissa regioner har 5% etanol, andra inte. Det beror på från vilken depå som bensinen ts från. Bland annat Mälardalen och Hallandsområdet har 5% etanolinblandning.

Det är inget problem även om det står max 3% i instruktionsboken!

Fördelen är att man inte behöver använda K-sprit på vintern!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Där ser man, varje dag lär man sig något nytt.

Frågade iofs på Statoil här i Sundsvalls-trakten, men misstolkade när han sa som han gjorde, jag tolkade det nationellt när det borde ha varit regionalt.

Tack för infon! Tack för att du svarade på en fråga jag inte har hunnit att ställa än också! Om det är ok att köra med 5% etanolblandning. Jag är ju en människa som gör allt enligt boken.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.