|
|
|
|---|---|
|
Hej! Finns det någon risk med att parallel koppla bilbatterier, får generatorn lev. dubbelt så mycket ström, om så: klarar den av det. Jag har ett polarstart 85Ah (köpt i feb.) + ett nyinköpt biltema 92Ah i min 735iA -89. Jag kör rätt så många korta sträckor men också minst en ggr i veckan 4 mil utan avbrott. När det blev kallt så blev den rätt så trög att starta tills bilen bröt pga. för låg spänning. Har laddar upp 85Ah så det funkar utan problem nu men jag har ju hunnit köpa ett till och undrar alltså om det går att ha båda i bilen samtidigt. finns det någon anledning eller.. Stereo finnes. ///Thomas | |
| En normal bil borde teoretiskt sett inte har några problem med att ha dubbla batterier inkopplade! Bilar som inehåller mer elektronik vet jag faktiskt inte, men de BORDE inte ta nån skada! generatorn behöver inte leverera mera ström än vanligt... bara för att du har dubbla batterier så går de ju inte åt mer ström! | |
|
Kommer du använda ett gammalt Batteri och ett nytt?! Det kanske inte är att rekomendera då det ena batteriet kan blöda det andra om man har otur(indikera kan hända)... Men två Nya Fräscha batterin ska ju gå att parallel koppla utan några större problem.. elektroniken drar ju det de behöver och inge mera.. Men Serie Koppla dem får du däremot absolut inte göra! Men det visste du nog redan! Sen det enda som händer då du parrallel kopplar dem är ju att du får 85+92=177 Ah Tillgodo Och sen verkar det ju vara ganska fräscha batterier så det ska nog vara lungt! Generatorn i min 525 Är väl god för en heeel del.. så även säkert i 7-serien.. så den ska nog tåla det utan problem! Länk Länk |
|
|
Jag provade av ren lathet en gång. Orkade inte lyfta ur det urladdade batteriet. Jag hade ett till i skuffen. Så jag satte bara startkablarna emellan polerna på batterierna. Gick alldeles utmärkt! theprophet: Antar att min variant är seriekoppling? Åkte i o för sig bara 5 km på de viset. Var det dumt? mvh |
|
|
Ska rita så förstår du nog att Det du gjorde var en Parallel koppling! + - k k a a b b e e l l + - För skulle du gjort en Serie koppling skulle det bli så hära: Ifrån generator: + kabel - kabel + kabel - :vidare till generato etc Förstår du vad jag menar!? Länk Länk |
|
| Det är ju bara ett sätt att trimma startmotorn! ;) | |
|
Nej det är ett sätt att bränna elektronik i bilen:-) Av misstag råkade jag ladda pappas bil med 24Volt (har en stor laddare med enkel omkopppling). Funderade på varför ampere mätaren visade MAX. kom på efter en stund att aj f-n 24 volt är inte bra. Han fick byta bla alla tempgivare till kliman, tråkigt. Diesel-räsern |
|
|
Köp 1 Optima batteri istället, då har du startström som heter duga ner till -30 grader. Om du ska parallellkoppla måste du ha 2 exakt likadana batterier med samma interna motstånd, annars kommer det ena batteriet ta stryk och slutligen paja = ingen bra lösning, kortsigtigt funkar det men inte i längen... Har du kollat upp laddnings relät???? my car Länk |
|
|
Men hur har BMW löst det med det extrabatteriet som ligger i skuffen på bilar som har parkeringsvärmare? Det är ju ett litet batteri på ca 25Ah. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Troligen har BMW dioder mellan gen. och resp. batteri så att de endast kan ta emot laddning från generatorn och inte mellan batterierna. mvh Kristian |
|
| Jo nog vet jag att elektroniken tar skada! Har själv optima batteri (gelé), aldrig några problem med startström! =) | |
|
Vart sitter laddnings relät? Hur kollar man det? ///Thomas |
|
Mattan |
Inbyggt i generatorn. Mät med en voltmeter över batteriet med motorn igång och lite normalt med strömförbrukare på. Med lite varvpå maskin (1500-2000) bör den ladda uppåt 14v. |
|
på båttillbehörsföretag finns en smart dosa man kopplar i så kan man ha fler batterier. Generatorn laddar en i taget. paralelkopplar du 2st "olika" batterier så bränner du det sämsta snart. När man kopplar + till + och - till - så är det en parallelkoppling. Seriekoppla blir inte så bra... Automat är bekvämt |
|
|
Seriekoppling kan bli förödande om det är känslig känslig elektronik.. så det avrådes STARKT Länk Länk |
|
|
Laddningsrelät är ok mätte nästan 14V på mätaren! Tack Mattan! |
|
Måsen |
styrman1: Är det inte så att man tar knäcken på det friska batteriet? Ett batteri tar vad det behöver, således borde det dåliga batteriet belasta det nya när generatorn inte laddar och till slut bli dåligt det med. |
|
Måsen: Du har rätt! Tankevurpa igår av en trött styrman1. Automat är bekvämt |
|
|
Att ha två olika (ålder, storlek osv) batterier parallellt är inte att rekommendera. OK under tiden man laddar men inte sedan. BMW:s extrabatteri för värmaren kopplas bara in parallellt med huvudbatteriet (via kraftigt relä) när motorn går/generatorn laddar. Detta system kan man tänka sig att ha för ev. extrautrustning, stereo osv som man vill köra med motorn av, men inte riskera att stå utan startström. Men det är bökigt, bättre med ett större och friskt batteri i bilen. BMW har f.ö övergett systemet med litet extrabatteri. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.