|
|
|
|---|---|
Njuren |
Tjena!Uppfyllde en dröm i lördags o undrar nu vilken benza man ska köra för bästa effekt? Trevlig helg |
|
Grattis... bra val... !!! Har personligen inte märkt av skillnad mellan 98 eller 95 oktan... motorn ställer om sig beroende på vilket oktan du har i... Det finns en hel del diskussioner om detta ämne, så prova gärna den eminenta sökfunktionen... Lycka till ! /Jake |
|
|
Motorn är avsedd för att köras på 98 oktan och ger då mer effekt. Det går dock att köra på 95 oktan utan problem, men då får man inte maximal effekt. Även förbrukningen blir lite lägre med 98 oktan. Det som händer är att motorn ställer om tändningen efter oktantalet (registrerar knackningarna). Med högre oktantal kan motorns verkningsgrad öka något. Skillnaden är inte jättestor, men i teorin är det så! Främsta skillnaden som jag har märkt, är att min bil går lite mjukare med 98 oktan. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Njuren |
Tackar för svaren!Ska nog tanka den med 98 isf imorgon när ja hämtar ut den =) |
| Både jag och min farsa tycker att hans går lite finare/bättre med 98. | |
| glömde, han har också en 523 årsmodell 2000 | |
|
Jag upplever också samma sak som Johan B.. Motorn verkar gå jämnare och spinna lenare! Kan rekomendera Shells 98 då denna enligt nått test jag läst skall ha Högst Ärliga Oktantal! Länk Länk |
|
|
Ska förklara mig bättre... Shells Bensin har Högst MON (Motor Oktan Number) RON, som vi använder i sverige, står för Research Oktan Number! Så ett högt MON ger ju då det egentliga värdet på bensinen och det erhållde Shell i detta testet.. Nu hittar jag tyvärr inte rätt på testet... =/ Länk Länk |
|
|
I genomsnitt drar min 0.5 dl/mil mindre med 98 oktan vilket i rena pengar är en liten besparing jfr att köra på 95 oktan. Mike |
|
|
Jag märkte en avsevärd skillnad när jag bytte från 95 till 98. Bilen gick mycket bättre. Konstigt att bensinen kan ge så stor skillnad i hur bilen går. |
|
| Det är nog inte någon större skillnad prestandamässigt men motorn lär ju bara spinna mer förnöjt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.