|
|
|
|---|---|
|
Vad är det för kostsamt avgasintyg som krävs när man byter motor i en bil med KAT? | |
|
Inget vad jag vet...? Är det en avgascertifierad motor som uppfyller kraven på effekt/vridmoment så krävs inga dyra intyg. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Ok, men många säger att det är lättare att byta motor i en bil utan KAT? måste ju vara något som skiljer? Eller gäller det bara när effekt/vridm. kraven inte uppfylls? |
|
| Jesperado, du kanske kan gräva lite djupare i frågan för jag ställde precis den här frågan till en SFRO-representant. Han svarade att i min bil som har katalysator (tillv. 1989) måste jag ha ett avgasintyg från motortillverkaren, även då motorn är från en modernare BMW. | |
|
Hej Problemet är alltså att om bilen är nyare än 1975 så krävs någon form av bevis på att motorn man monterar i är av avgascertifierad typ. Enligt SNFS 1992:12 (A40) kan intyget utfärdas av Biltillverkaren (BMW) eller Bilprovningen. Dock är det sällan tillverkaren vill skriva intyget, och ASB har centralt sagt att man skall upphöra med servicen (som kostade 1940:-). Undantag finns, om man monterar en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 (som inte haft kat) krävs inget intyg på att motorn är avgascertifierad. Det räcker att ASB mäter avgasvärdena som för en normal kattad bil (och att bilen klarar dem...) samt att motorn "verkar" vara i originalskick. Alltså, byter man motor i en bil som inte haft katalysator är det betydligt enklare att lyckas med reggningen. /Gustaf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.