AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.453

E38 vs barnvagn vs kupéutrymme

Hej!

Jag blev för tre veckor sedan lycklig pappa till en liten Alexander. Inför hans ankomst sålde jag vår E34 Touring. Den var kul att köra och fin att se på men varken kupe´- eller bagageutrymme var tillräckliga för att härbärgera barnvagn, bilstol och ett par vuxna med packning enligt våra önskemål. Två vuxna bakom varandra (jag 192 cm + min tjej 180 cm) fungerade helt enkelt inte. Istället inhandlades en 855 och visst är kupe´och bagage mycket större men med tiden har mitt intresse för en E38 växt.

Jag efterlyser därför erfarenheter av E38 och barnvagn. Är det jobbigt att lyfta vagnen över lasttröskeln? Har Ni överhuvudtaget fått in vagnarna i öppningen utan demontering av hjul eller annat osv?

Jag undrar också om någon har koll på måtten i bagaget. I så fall är jag särskilt intresserad av höjden under hatthyllan, djupet, öppningens "gap" och höjden från marken till lasttröskeln.

Vår barnvagn är en Brio Nova. Har någon erfarenhet av just denna och E38 vore det toppen. Annars är för eventuella jämförelsers skull måtten på vagnen ihopfälld ca: längd: 106 cm, bredd: 62 cm, höjd inkl. hjul: 47 cm.

Slutligen: räcker kupéutrymmena i de korta versionerna till för att två vuxna med våra mått skall kunna sitta skönt bakom varandra?

Jag skall vid tillfälle åka och provlasta hos någon handlare för att se med egna ögon men alla erfarenheter välkomnas!

Erik

Bromma
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej.. har påtalat det förut i andra trådar.. två vuxna i era längder bakom varandra är rent ut en pina i korta versionen.
köp lång!! Bagaget känns riktigt rymligt däremot, men jag har ingen aaning om hur en barnvagn går i.. tack och lov =)
Hej Erik !
Tror inte att Johan är representativ för vad folk i allmänhet tycker om utrymmet i baksätet på E38. Jag har haft min bil i tre år och transporterat både långa och korta människor och alla har uttryckt sin förtjusning över hur mycket plats det finns i baksätet. Kanske har det att göra med hur man sitter, men om man har bältet på (vilket man ju skall) så har man ändan ända intill ryggstödet och då är det GOTT OM PLATS. Om man däremot halvligger i baksätet finns det förmodligen ingen normal bil som räcker till.
Vad beträffar lastutrymmet så är det ganska stort men svårlastat då det är en hög lasttröskel och ett väldigt djupt utrymme. Strorleken beror ju också på vilken extrautrustning som finns i form av CD-växlkare, navigator m.m. Lycka till ! / Nysse
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nu gäller de här E32 men vill bara påpeka att ingen klagat på benutrymmet bak i min "korta" E32:a å inte lär det väl vara sämre utrymme i E38:an. L är otympligt!
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Erikenkullen:
Vi åkte på semester í somras med B12 Lang och jag är 188.
Benutrymmet bakom mig är det minsta problemet med Lang.
Ang. barnvagn så Brio vagn med liggdel får precis plats och är inga större beskymmer att lasta i och ur. Lite bagage kan man ha om man lägger vagndelen närmast öppningen, Men om semesterpckningen ska med - skaffa takbox.

//Stephan

_____
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Våran liggvagn (Eurobaby) får bra med plats men man måste ju sära på liggdelen från "chassit", men utan att ta bort hjulen.
E32 funkar bra för oss smårika!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fast en Lang rekomenderar även jag förbehållslöst!
Lang versionen i all ära utrymmesmässigt så tycker jag att den inte känns harmonisk i designen som en vanlig e38:a gör, den är i det närmaste den fulländade sedanen anser jag....barnvagn funkar alltså....bara att sälja min Vectra kombi och skaffa en e38:a då!!! Aldrig en lang dock!

/Simon
Tack för alla synpunkter och erfarenheter, fortsätt gärna! Erfarenheter från E32 är givetvis också välkomna.

STEPHAN och rob_t_j72:
Ingen chans att få in barnvagnarna på längden? Visst har jag en takbox men det vore skönt att slippa den på varje längre tripp.

Vad gäller kupéutrymmet är naturligtvis en L att föredra men det finns betydligt fler korta att välja på så min huvudinriktning är den varianten. Vidare vill jag i första hand satsa på en 728 och en Lang sådan är väl både ovanligt och lite väl slött med tanke på extravikten?

Erik

Bromma
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej igen alla...

Långa modellerna är betydlig ovanligare, och oftast är det väl just 750/740 som finns i det utförandet. Och visst, en vanlig är nog hyfsat rymlig i baksätet trots allt... MEN jag tycker att har man ändå en så pass stor bil tycker jag det är synd att det ska vara på håret att man kan sitta bekvänt. Kan ju också tilläggas att jag har utfällbara bord i ryggstöden, som säkert tar lite extra plats..

Min slutsats blir alltså: Sök efter en bra bil, och råkar du hitta en bra som dessutom är lång, välj den! Särskilt med tanke på familj och två vuxna bakanför varandra osv.. det skadar aldrig med lite extra benutrymme, speciellt inte vid smester/lång resor.
Den långa modellen ska tydligen inte väga något mer heller.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
erikenkullen:

Jo det går, bara det att jag har massa skrot längst in...

Skulle rekomendera att ha en rep.fond sas - har fixat AC:n för 10k nu stötdämpare fram typ 3000 + koppling :D

Johan_S:

Ärligt talat så måste väl ändå vikten påverkas iaf marginellt?
typ 20-30kilo?

Mi
15
Minus-
750 iAL-96
Köp Lang om du hittar ett bra ex. Det blir bara mer att tycka om!

750 iAL-"Lang är värst"
Kort version duger, lang duger bättre. =)

Mvh/Soki
Ny bild 22sep-
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Köp ett BRA ex framförallt! Man får plats i "korta" 7:an också!

Här är några billiga bilar, om de är bra vet man aldrig...:

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Minus-: Det borde ju vara rimligt, men vikten kan nog variera mer beroende på utrustning. 20-30 kg tycker jag är rätt försumbart...
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

På MB skiljer de nästan 100 kg mellan kort och lång om jag inte minns helt galet!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror inte heller att Langen är så mycket tyngre, mest längre... =)
Stort tack för all respons, det är värdefullt inför min jakt på E38.

Jag skall försöka få tid så snart som möjligt att provlasta vagnen i bagaget. Skönt att det finns några som står ut med att lyfta vagnen över tröskeln, det verkar vara det jobbigaste momentet.

Vi skall också provlasta kupén med hela familjen så att allt fungerar. Min tjej är minst sagt skeptiskt till att jag letar efter en sedan när vi har en bra kombi men hon försöker ignorera mina bilbytarplaner och hoppas att de går över. Vi får se hur det går!

Erik

Bromma
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej Erik !

Om du vill se kupe/baklucke utrymmena live i en IL så är det bara att höra av dig (bor på söderort). Med din längd så är det nog inte svårt att få dig till att välja "rätt" modell ;)

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Väldigt generöst av dig Patric, tack för erbjudandet. Jag tänker dock inleda med att undersöka den korta varianten. Jag är nämligen lite rädd för att jag kommer tycka att den korta är för liten i kupén om jag inspekterar en L först men jag återkommer gärna om mina tankar hamnar på "rätt" modell så småningom.

Jag har dock roat mig med att söka lite efter just L-modeller men utbudet i Sverige är minst sagt begränsat. BMW Tyskland har dock ett antal intressanta. Om jag inte minns fel har du Patric tagit hem din E38 ganska nyligen? Kollade du efter L här hemma först eller var det ingen idé utan Tyskland som gällde direkt?

Mvh

Erik, Bromma
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kombinationen av "problemet" att hitta en 740iL med Vanos motorn (M62-TU), hög utrustningsnivå samt rätt historik på hemmaplan, gjorde att valet blev att hämta hem en själv (första bilen jag importerar fö.).

Mvh. Patric

Min E32/38:a
Länk
BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.