|
|
|
|---|---|
|
Har sökt i ämnet men inte funnit något till just E39. BMW påstår ju att man inte skall behöva byta oljan i bakaxeln. Men hur är det igentligen, det kan väl inte skada att byta efter drygt 14.000 mil. Jag tänkte prova att byta detta själv på en vanlig GDS-hall. Det jag undrar över är vad behöver jag för verktyg samt vilken olja det skall det vara i bakaxeln. Jag misstänker att man måste ha någon typ av behållare/pump så att man kan trycka in oljan i axeln pga att det är för trångt för att kunna hälla i oljan, eller? kan man tappa ut oljan genom någon plugg eller måste man suga ur oljan? Hur mycket olja skall det vara i bakaxeln? Är det någon som bytt olja i sin bakaxel så kan du/ni dela med er av era erfarenheter. /Wengen | |
Mattan |
Det är aldrig fel o bytan oljan tycker jag, det kan ju inte bli sämre. Angående urtappning o fyllnad så vet jag inte säkert vad du har för bultar på din, de kan sitta fyrkantsskalle o "infyror" (insex, fast fyra sidor). När de gäller påfyllnad underlättar det betydligt med nån form av oljespruta. Vissa 1 liters oljeflaskor har nån inbyggd påfyllnadspip, kan funka, som du säger ganska trångt där. Avtappning är inga problem, rakt ner bara. Påfyllnadshålet är även nivåmarkering, fyll tills det börjar rinna ut, då är nivån rätt. |
|
Länk I den länken får du all information du behöver, förutom oljevolymen i bakaxeln, som kan vara mer än en liter (troligen 1,3liter). Om du knappar in ditt chassinummer här, kan du kanske få upp oljvolymen i bakaxeln: Länk Olja som BMW använder i bakaxlar; utan diffbroms: Castrol SAF XO Med diffbroms: Castrol SAF XJ Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för de snabba svaren. Hur vet jag om jag har diffbroms eller inte? /Wengen |
|
|
Tror iofs att 528i inte fanns att få med diffbroms! Möjligen via "specialbeställning". Om du ber BMW kolla upp chassinummret, bör de kunna svara på vilken diff som satt på din bil från fabriken. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har ringt BMW nyss och de skulle fixa fram en utrustningslista från fabrik för 200:-. Frågade även vilken olja de använde till bakaxeln. De sa att de bara använde sig av Castrol SAF XJ oavsett om det var med eller utan diff. Är det rätt eller fel????? /Wengen |
|
|
Johan B Alltså vad kan hända om jag häller i Castrol SAF XJ i min bakaxel om det skulle visa sig att det är utan diffbroms?? /Wengen |
|
|
Det går att använda SAF XJ i "icke-bromsade" diffar. Men när jag frågade Castrol om detta, sa de att det inte skulle medföra någon fördel. Troligen får du någon procent högre bensinförbrukning, framförallt vid kallstarter och kall yttertemperatur. Däremot är det rent skadligt för en bromsad diff om du slår i XO, då ökar slitaget (och troligen missljudet) markant! Jag vet att vissa verkstäder använder oljan som skall vara i bromsade diffar, till alla bakaxlarna. Då slipper de hantera flera olika oljor. Och bakaxeln tar inte direkt skada av en lite tjockare olja även om den klarar sig på den tunnare XO. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Wengen: Var har du fått det ifrån att den INTE skall bytas?? Läser man i min service bok (-97a) står det tydligt på sidan 22 under rubriken "Dessutom vid varannan InspektionII:" "Oljebyte i manuell växellåda" "Byte av olja i bakaxelväxel" "Kontroll av slitaget på koppligslamellen" Gäller tydligen alla 97or enl. boken( utom M3 och 850 CSi där det skall göra vid varje Insp II) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
|
Gasar-Magnus, från -98 är det "lifetime-oil" i både växellåda och bakaxel! Att byta ändå, är givetvis inte fel! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
där ser man...*S* Byta är som sagt aldrig fel, lurar på att göra det i automaten men hört så många olika bud om hur man gör... Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
magmo |
Hej! Någon som VET om 528:orna (E39) har levererats med 25% diffbroms. Ska hiva i ny olja snarast. Hittar inget i mina utrustningskoder som tyer på diffspärr! Önskar även veta vilken storlek det är på insexverktyget som man lossar nivåpluggen/avtappningen. Tacksam för snabba svar. Magmo Maniac is in the house! |
|
Köp rätt olja från BMW, enklast och inte alls speciellt dyrt! Mvh |
|
magmo |
Grejen är att jag har en superbra hypoidolja (Omega 690) som passar slutväxlar etc. Vill bara veta om E39 har varit bestyckade med diffbroms! Magmo Maniac is in the house! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.