|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
PB, Kostar dom verkligen så mycket? gummihuset tar ut följande priser: (205/55-16) Hakka 1: 3800:- Hakka 2: 5900:- Hakka 4: 6500:- Nu är ju gummihuset typ billigast på däck (eller bland dom billigaste) men skillnaden mellan dom var ju inte jättestor. Sen vet jag inte hur gummihuset köper in sina däck. Är det nån typ 2:a sortering eller äldre däck (tillverkade tidigt) som dom köper in? Hur lyckas dom annars hålla så låga priser mot dom lokala handlarna... Länk Länk |
|
|
De kanske köper direkt från fabrik och har mindre kostnader i företaget i övrigt vilket kanske gör att de kan dra ner på marginalerna lite. De skriver själva att det alltid är färska däck däck så... /Hammar |
|
|
Magnus M: "Hakka 2 är sämre än Hakka 4 men definitivt inte dåligt." Är det då värt att lägga 1000:- mer (250:- mer per däck) för att få Hakka 4? /Hammar |
|
|
Hammar, jag vet inget om deras affärer som sagt men med tanke på att dom tidigare sålde billiga Goodyear F1 (som inte höll samma mått som originalet) till bra mycket billigare pris så undrar man ju över övriga däcken också... ? Länk Länk |
|
|
Jo, just det ja! Det var visst från dem jag köpte mina förra sommardäck (GoodYear GSD-2 tror jag det var), de skulle skicka mig asiatiska däck, men då jag protesterade så fick jag "riktiga" däck. Men då kostade de lite mer. De påstod att de är minst lika bra som europeiska däck, men det tvivlar jag på. Man ska nog ringa/maila och säga att man vill veta var de köper däcken först. Det ska även gå att kolla på däcken var de är gjorda och vilken vecka osv. när man väl har dem, så man ska relativt enkelt se hur färska de är egentligen. Det är nog anledningen till deras priser, skulle jag tro. Annars får man kanske ringa och fråga. /Hammar |
|
|
BTW: Vill tillägga att däcken hade mer eller precis 7 mm mönsterdjup kvar efter ca ett halvårs hård körning med dem. Så de var av mycket bra kvalitet tycker jag, undrar hur de asiatiska däcken skulle ha klarat sig? /Hammar |
|
|
Hammar: Eftersom jag köpt Hakka 4 till min bil så vet du nog vad jag tycker. Men vill man hålla stramare budget duger Hakka2 bra. Största nackdelen med Hakka 2 är att jag upplevde att de slaskplanade rätt "snabbt". På Hakka 4 skall de enligt tester ha förbättrat den egenskapen avsevärt. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Magnus M, vilka tester refererar du till? Det skulle vara väldigt intressant att ta del av något test då jag också står inför ett däcksköp. Jag såg att Teknikens värld skulle ha ett i nästa nummer men finns det något annat ute redan nu vore det toppen. Mvh Erik, Bromma |
|
|
Länk Färskt Norskt test av vinter däck! Kolla dlänken ovan! Jag kommer köpa Nått Dubbat däck.. Gislaved, Nokian eller Good Year! |
|
|
Vi Bilägare har också haft test... Hakka 4 i topp. ---- Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Vad många glömmer bort i dessa tester är att i stort sett alla däcktester är gjorda av små motorsvaga framhjulsdrivna bilar. och mina erfarenheter av bilar så beter sig bakhjulsdrivna bilar sig lite annorlunda än nyss nämda.så ta alla dessa tester med en nypa salt.huvudsaken är nog åldern på däcken tror jag. (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
| Skillnader mellan nya vinterdäck är inte så stora som tillverkarna och testerna vill få det att framstå. Bromssträckan brukar det skilja någon ynklig procent mellan det bästa och sämsta märkesdäcket. Om sedan det ena däcket moddplanar vid 82.3 km/h och det andra vid 82.9 km/h så kan det skilja två stjärnor i betyg. Visst fyller däcktester en funktion men den är snarare att gallra bort skitdäcken från marknaden. Nya dubbade däck av känt fabrikat och med korrekt hastighetsmärkning funkar bra allihop. De kan dock ha lite skilda egenskaper på vissa punkter men det är ofta högst marginellt. | |
|
bjoerck: visst är det som du säger löpsedlarna basunerar gärna ut att (så stor är skillnaden på vinterdäcken) i själva verket så handlar det om några få cm i broms test eller som du skrev tiondel i km/h jag tror som du att bara man håller sig till märkesdäck så får man kvalitet. (Fråga först och du får många svar.) _______ Länk |
|
|
Tack för tipsen! Och även om det många gånger är hårfina skillnader mellan toppdäcken så är det alltid kul att studera tider, bromssträckor osv. Förmodligen en läggningfråga kombinerat med yrkesskada för min del. Mvh Erik, Bromma |
|
|
hakka 4 är nog så dyra för att de är först att ha fyrkantiga dubb till vanliga gat däck. Jag satte på i måndags 6/10-03 för sommar däck var nere på varningsklacken nästan och jag kör sällan på däck under 3 mm. Det går inte att köra i 160 i ösregn med mindre mönster=) |
|
|
På dom bilar jag köpt vinterdäck till har det blivit Gislaved NordFrost 2 eller 3. Det tycker jag är KANONbra däck. Men i år så köpte jag en uppsättning fina vinterdäck och fick med en tillhörande bil av märket subaru. MVH Morgan. |
|
|
Carpimp: är det det man kallar för Däcksförpackning va?`hehe... Nu så har jag beställt Nordfrost 3 or 215 55 16 fick det bli... nu ska jag jaga rätt på 4 snor billiga 16":are i hyffsat skick! hehe... Ja med tanke på att jag inte kör så ofta på morgogen eller så! Och att jag inte har däckena hemma så byter jag nog inte på 1-2 veckor till om det inte shock snöar snart vill säga då! _________ Länk |
|
|
Jag har funderat länge och väl och bestämt mig för att gå på en relativt ny dimension till min 528 iAT -00. Nämligen 205/60/16. Den är rekommenderad till nya BMW 5 serie och till mercedes e-klass. Då kan jag använda mina 16-tummare lättmetallfälgar också. Denna dimension motsvarar rullomkretsen av 225/55/16. Kommer troligtvis välja Hakka 4, fått pris på 6 250 kr mont och klart eller Good Year UG 500, 5 800 mont och klart. Dubbat skall det vara för mig! |
|
|
För min del blir det Michelin Maxi Ice, Dubbfria med dimensionen 225/45/17. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Som sagt, det här med däckstester kan ju vara lite underligt ibland. Kommer att få Goodyear UG 500 monterat på den bil jag beställt och har därför kollat lite tester av det däcket för att vad det fått för resultat. I ett norskt test var UG 500 överlägset bäst...medan man i TV's test från förra året påstod att däcket var direkt trafikfarligt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.