AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
25.710

När byter ni till vinterdäck, och vad för märke (dubb/friktion)?

Sida 1 av 3
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Var nere hos min däckverkstad i eftermiddags, för att kolla om min beställning av centreringsringar hade kommit in. Det hade dem inte gjort för att först så skickade firman fel mått så dem fick min däckverkstad skicka tillbaka, nu så påstår firman som skall leverera centreringsringarna att det var konstiga mått. Då frågade jag min däckverkstad om dem ville få mig att köpa nya fälgar, då skrattade han och sa det verkar inte bättre. Måttet jag skall ha är 63-58 firman skickade 68-63 vilket är helt fel. Min däckverkstad frågade vad var det för bil du hade nu igen, en Alfa Romeo 164 sa jag, bra då skriver jag upp det här på lappen så får vi hoppas att beställningen funkar den här gången. Jo det får vi hoppas för att jag hade tänkt sätta på vinterdäcken i början av Oktober. Han reagerade konstigt så jag tänkte nu kommer han säkert hånskratta åt mig för att jag tänker sätta på vinterdäcken i Oktober, men han sa det är helt rätt eftersom dem skall köras in 30-50 mil innan vintern kommer på allvar (gäller även nya däck) Vad bra sa jag för att jag blir hånad av nästan hela min umgängeskrets för att jag sätter på dem relativt tidigt. Då sa han att så fort det blir under 5 grader och lätt frosthalka under natten, då skall vinterdäcken på för att då har sommardäcken tappat mycket av dess egenskaper!!! Så att är det någon som skall hånas så är det väl dem som sätter på vinterdäcken när första snöyran kommer, och inte den som planerar och har däcken både monterade och innkörda när den första snöyran kommer.

Tänk på det ni som väntar in i det sista med att sätta på vinterdäcken!!!!

Beemer-Tompa

*Driving Italian Design By Pininfarina*
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag tycker själv det är bra att byta relativt tidigt så man kan köra på barmark, då försvinner den hårda yta på däcket som kan bildas på vinterdäcken när de lagras.
Sedan ska man myket riktigt köra in däcken först så dubbarna sitter på bra innan man drar på ordentligt, annars kan man tappa en hel del av dubben.

Det stämmer bra att sommardäcken förlorar sina egenskaper vid +5 då däcken blir hårda och de får svårt att få fäste.
Vinterdäck har en mjukare gummiblandning (har jag hört?) så de klarar kylan bättre.

Själv har jag kört en säsong med regumerade dubbdäck av märket "Galaxie" tror jag det var, det gick väl ganska bra ändå förutom att jag glömde köra in däcken först innan jag gasade på.
Så när jag skulle montera sommardäcken så var det inte mycket dubb kvar på de däcken.
Nackdelen med regumerat är att man vågar inte köra något vidare snabbt med dem, villket man iofs. inte bör göra - speciellt inte när det kan vara halt, men ändå. :-)

Nu har jag tagit bort alla dubbar för att kunna ha dem på redan nu, lagligt, då mina andra fälgar med tillhörande sommardäck är inne för att riktas.
Det bästa är väl märkesdäck med dubbar.

Sedan vilket märke man rekommenderar så vet jag själv inte ännu vilket jag ska välja, skickade en fråga till listan för att få feedback av ett däck jag hade hittat men de rekommenderade att man läser de däcktest som kommer nu i de närmsta veckorna ang. vinterdäck.

Men det är sällan de testar däck med samma dimensioner som de man själv använder så det blir sällan precis så som de skriver, jag anser att däckdimensionen har stor betydelse för köregenskaperna speciellt vintertid.

Jag monterar gärna mina vinterdäck tidigt eftersom den första halkan överaskar alltid de flesta som fortfarande kör med sommardäck, så jag tycker vi är smarta som byter i tid, sedan kan alla andra stå på kö för att köpa nya vinterdäck eller få dem monterade på sin bil i vinterkylan. ;-)

Jag har gjort en liten sida om däck, kanske kan vara intressant att läsa?
Länk

/Hammar
Ka
195
Karl Wågman
528i -84
528i -86
525i -95
Lite off-topic men jag undrar om det är lagligt att köra på m+s däck på vintern som saknar dubb men som såldes med dubb (om däcken har 3 mm mönsterdjup). Inga friktionsdäck alltså utan däck som man antingen har pillat ur dubben på eller kört bort dubben på.
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag ringde vv innan jag plockade bort dubben, de sa att de räknas som åretruntdäck om man tar bort alla dubb, och mönsterdjupet är minst 3 mm, men då måste ALLA dubb vara borta, om en dubb finns kvar så räknas däcket som dubbat vinterdäck.
Det var vad de sa till mig.

Tycker det var mycket trevligt att ringa till vv och fråga om detta, man fick rakt och tydligt svar, i alla fall den jag talade med.
Så om ni har frågor som ni inte vet helt säkert, ring och fråga, det rekommenderar jag starkt.

/Hammar
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare hammar!

Mycket sunt resonemang precis så jag menade när jag skrev inlägget. Trevlig sida du hade gjort;-)

Beemer-Tompa

ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Tack!
Jag hoppas bara fler kommer att använda sidan, det finns en hel del godis för den som bara vill läsa sig till kunskap, men det finns så mycket annat också.
Ska försöka locka några entusiaster som har lite olika bilmärken som specialitet så kan nog sidan bli riktigt trevlig. ;-)

Har lagt ner en hel del arbete på forumet, annons-torget och bilkostnadskaklylen.
Ska koppla bilkostnadskaklylen där man har fyllt i vad man har gjort på bilen, till annonstorget sedan så det är enklare att se vad det är för bil man ev. kommer att köpa...

Nåja, vi får se. :-)

För att återgå till ämnet:

Har läst mycket på forumet i går ang val av vinterdäck, det som många rekommederar till bland annat E39 är Hakka 2 och 205/55-16 som däckdimension.
En del säger till och med att så smala däck som 195 är att föredra, men det är jag tveksam till att sätta på min bil, minst 205 kommer jag att välja.
De jag har nu är 225/55-16 (som BMW rekommenderar) och de klarade sig bra i vintras som sagt, trots regumerat.

Sök på "vinterdäck" här på forumet så hittar du en hel del... ;-)

Lycka till.

/Hammar
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
På min E39T kommer det att monteras 195/65-15 dvs -3% på rullomkretsen. Loadindex på dessa är tom högre än på mina 235/45-17" sommardäck!
Det blir dubbat, de nya Hakka 4 med fyrkantiga dubbar.
Lite dyrare men kanska bäst?

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Har du någon återförsäljare som är billig?

Har försökt med de vanliga sidorna som "dackonline" och "svenska gummihuset" men de har inga eller bara "hakka1"... :-(

Har bestämt mig för hakka4 som mitt val av vinterdäck.

/Hammar
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Glöm det, nu kollade jag igen, och helt plötsligt fanns det. ;-)

/Hammar
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Har beställt mina Hakka 4 av den lokale krängaren. Billigare än dackonlines 4300:- Därpå tillkommer ju även frakt och montering om man köper av dom.
Brukar byta runt den 1/11, om inte vädret säger annat. 225-18" är inte att föredra vid snöväder :)

Sex på alla fyra, roligast så!
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Vilka dimensioner köpte du?
Jag kan inte finna hakka4 på däckonline. :-(

De billigaste jag har hittat i storleken 205/55-16 är 6500:- och 8100:- om jag ska gå efter rekommenderad storlek i instr. boken.

Var kan man leta mer för att få ett bra pris?

Kan du tänka dig att skicka mig ett par däck för billigt pris? :-)

/Hammar
Visa användare
184
Beemer-Tompa
525ia Touring-01
Tjenare!

Jag och farsan har redan krängt på vinterdäcken. Lite tidigt men det har varit några grader under 5+ och frost några nätter i rad, och så hinner man köra in dem ordentligt.

Gummihuset tycker jag var billiga på Hakka 4 3900:- skulle dem ha för 185/70R14. Dackonline har dåligt utbud vad gäller dubbade vinterdäck, men desto bättre på friktion.

Min däckverkstad nämde någonting om att Hakka 4 skulle ligga på 1100-1200:-st dock så vet jag inte dimensionen.

Ring runt till olika däcksförsäljare och kolla reda på ett bra pris.

Det finns inget värre en att betala för mycket;-)

Beemer-Tompa

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
hammar> Tror bestämt det blev 195/65-15XL, kommer inte ihåg riktigt. Dom ska i alla fall sitta på 6x15 ur-quattrofälgar, och 6" är av Nokian rekommenderad fälgbredd för dessa.
Vid närmare eftertanke.. det måste ha vart den dimensionen. Mitt tunga ök vill ju gärna ha XL (extra load) däck.

Köper mina däck av Flåklypa Motorsport strax utanför hemorten Forshaga, sisådär två mil norr om Karlstad. Såvitt jag vet så säljer han bara över disk. Mitt tips är att kolla med dom mindre handlarna, min erfarenhet är att dom är bättre prismässigt, och ofta väldigt service-minded. Den däckkillen ryckte bland annat ut när jag hade fått punka och nån hade lånat mitt fälgkors. Visserligen bara nån kilometer från honom, men det var aldrig tal om nån betalning för det jourbytet och det reservhjulet han krängde ihop åt mig. Då är det inte så konstigt att man fortsätter handla där :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Mina vinterdäcken åker på direkt det blir frost på vägen..är nog inte särskilt många dagar tills det är dags att byta.

//Roffa

---
Min BMW - Länk
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Förra året monterade jag vinterdäcken de 2:a okt, ska nog vara ungefär lika snabb i år.
Fattar inte varför vissa väntar tills det börjar toksnöa....hur kul är det då att byta hjul förresten.
Ok det är trevligare att köra på sommardäcken så länge som möjligt men det är inte vidare ekonomiskt att använda vinterdäcken ett par månader om året med resultatet att man till slut har gamla hårda vinterdäck med bra mönster som ändå måste bytas.
Jag bytte i går för här har det börjat komma lite snö och är några minus på morgonen inget roligt att halka omkring med sommarsulorna,men mina bmworginal fälgar är ju inte lika snygga som sommar fälgarna så det är ju med lite vemod man byter.

Fråga först och du får många svar.
_______
Länk
Skall byta inom 1-2 veckor och på åker Michelin Maxi Ice 205/50*16 (friktion) som gått ca 400mil, sitter snart på splitternya OZ Racing Vulcano fälgar. Mycket mycket nöjd över dessa däck som jag åkta halva vintern på ifjol, hoppas de är lika bra i år.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

För min del blir det nya Hakkapelitta 1 i storlek 205/55-16. Åker på vilken dag som helst...

Länk Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Är det någon som vet om det är stor skilnad mellan Hakka-2 och Hakka-4?
Funderar på Hakka-4 för att det är nytt och spännande, men ekonomiskt skulle Hakka-2 passa bättre... ;-)
Eller blir det så att snålheten lurar mig till att köpa sämre däck för snö/is-väglag?

Det skiljer 1'000:- mellan Hakka-2 och Hakka-4, var kan man köpa dessa billigast?
(6500 för 4 däck på svenska gummihuset med 215/55-16)

Tänker köra på 215/55-16 har jag bestämt mig för nu, är lite feg för att gå ner till 205... :-)

/Hammar
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Körde Hakka2 215/55-16 på min förra E39 och de funkade kanonbra!
Men till nuvarande E39 blir det 195/65-15 Hakka 4.
Hakka 2 är sämre än Hakka 4 men definitivt inte dåligt.

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Hakka4 för 3000 spänn styck får nog vara...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.