|
|
|
|---|---|
|
Vad kostar ett bussningsbyte på en bmwverkstad om jag kommer dit med avmonterade länkarmar och nya bussningar? Vad kan vara rimligt för själva pressjobbet? OM man inte har hydraulpress, så är det omöjligt att göra det själv va? Även om man kyler bussningen och värmer sätet och pressar med stort skruvstycke? vad tror ni? nån som gjort det? | |
| Vet ingen vad som är rimligt??? | |
|
Till min 325:a jag hade (e36) tog bmw 1800 för byte av bussningar inkl. material. Jag låter dig gissa själv.. ? :) Länk Länk |
|
| Ska du bara be dom hjälpa dig med att pressa i bussningarna då kan du ju gå till vilken verkstad som helst även en mekanisk bara dom har en press så..det handlar ju om att hjälpa till i kaffekassan | |
|
jag har bytt båda bussningarna själv. För själva pressjobbet på den första så använde jag ett stort skruvstäd och lite distansringar (typ stort rör) och skruvade in (ingen annan hjälp av värme etc.), den andra bad jag BMW pressa i bussningen i armen och de tog 100 spänn till kaffekassan för besväret. Klart rekomenderbart då det krävs hyfsat med kraft för att få in bussningen. --- Always Diesel |
|
| Är du någorlunda händig och har ett hyfsat stort skruvstycke så pressar du rätt lätt i den själv...jag håller precis själv på med att byta bussningar på min bil...det kan vara lite trixigt att hitta nån distanshylsa...jag tog en överbliven tändspolsklamma och formade den efter gamla bussningen sen var det bara att pressa i med hjälp av skruvstycket... | |
|
Den eviga bussningsfrågan. Jag har just bytt båda gummibussningarna i framvagnen på min 525 E34. I mitt fall fordrades en kraft motsvarande 6,5 ton (!!) för att pressa ur bussningen ur caterstaget. Det innebär att det är utsiktslöst med ett skruvstycke - hur stort det än är. Dessutom ställer det stora krav på hållfasthet och precision på dornen. Jag tror absolut inte på enkla grejor typ "tillfixad" tädspoleklammer om dina bussningar sitter lika hårt som mina gjorde. Naturligtvis kan det vara olika på olika fordonsindivider, men det är nog säkrast att inte chansa - en ordentlig press är den rätta medicinen. Lycka till! ChristerG525 |
|
| Christer: man måste vara lite "om sej å kring sej" ibland!..Jag tror säkert att det krävs stor kraft för att direkt pressa ur den gamla bussningen...men eftersom det är just en blivande gammal bussning så kan man som t.ex jag gjorde, såga ett litet snitt med bågfil på insidan och sedan slå ett par välriktade slag med hammare och huggmejsles på den delen av bussningen som sticker utanför staget och på så sätt göra bussningen mindre...i mitt falll bokstavligen trillade bussnigen ur..(på foten!)...Sen att pressa i den nya bussningen funkar utmärkt med t.ex klamm-metoden... | |
| Jag gjorde precis som Petri Gjorde och det gick alldeles perfekt! Sen var det att ta lite fett och ett Rejällt skruvstäd som en go vän hade i sitt lastbilsgarage.. inga problem alls med det! Det värsta jobbat för min del var att få at själca Casterstaget! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.