|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lustig sak hände mig idag, vid en kortare förflyttning 2 kilometer märkte hur det sprakade friskt helt plötsligt från motorutrymmet: där kokade det för fullt i expantionskärlet..... fyllde på (gick i 10 liter )och åkte tillbaka till utgångspunkten - där va det blött på gatan så uppenbarligen härsstammade problemet från tidigare körning. - men vad är problemet igentligen. topparna slut? Hur kan tempmätaren stå stadigt i sitt mittläge och skiten kokar? vem har "rätt" tempmätaren eller expkärlet? (svårt att tro att mätaren är rätt när det kokar? - displayen har ju varning också den kom inte upp och den vet jag fungerar - körde av en slang förut och då VARNADE den av bara fan. tips på hur man luftar sin E39-540? på min gamla E34 var det ett helsike att få ut luften.... | |
| Jo förresten samma sak hände Perre när bilen stått hos honom för nya kammar mm. men då luftade bara dom bilen och sen har den funkat problemfritt några månader... tills idag. | |
|
Om du fick i 10 liter så borde det knappt funnits ngt vatten kvar i systemet, antagligen därför du inte fick ngn temphöjning. Var mycket försiktig med körning när den läcker vatten såpass mycket. Försök leta reda på vart det läcker. Min betedde sig som din i somras, då var det vattenpumpen som läckte. den glappade som tusan. Be ngn provtrycka systemet. Kör inte med den då själva värmen kan sabba mycket... |
|
|
ook 10 liter var en lätt överdrift, en hel del går ut när man öppnar locket på en varm bil... men 3-5 liter var det iallfall. Den läcker INTE !!! det är det som är det roliga.... den har bokstavligen skickat ut vattnet på gatan genom expantionskärlets övertrycksslang... |
|
| vattentempen funkar fint annars .... förresten | |
|
Har bilen kokat MÅSTE man obönhörligen byta både expansionskörl, tempgivare samt kolla alla slangar. Expkärlet( av gamla modellen speciellt) tål inte kok.... Mvh Asken |
|
|
allt e ju nytt utom kylaren inkl. pumpen, (2 mnd gammalt) tror likförbenat att det är luft - troligtvis som trycks ut från motorn pga. något högre belastning än vad som är normalt för en stackars M62, sen rätt vad det är blir bubblan för stor och cirkulationen lägger ner... |
|
| Topplockspackningen som inte tål 452 PSI?:P | |
| Inte helt osannolikt :-) men hade hoppats på annan förklaring.... | |
|
Kolla så att det inte är något så enkelt som ett otätt kylarlock som hindrar att det blir tryck i kylsystemet. Fråga mig om jag jobbade ihjäl mig med ett liknande problem.... |
|
| låter som ett tips. | |
|
Ja , den kan vara orsaken! Hade det på en gammal fårrd jag hade, den strulade med kokning och sånt, men efter byte av locket så var allt frid och fröjd. Det går ju att mäta om du har avgaser i kylarvattnet, det kan ju utesluta topplockspackning. |
|
| Hur mäter man det? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En verkstad har ett speciellt instrument som mäter gaserna i kylarvattnet för att kolla topppackningen. Tempmätaren visar fel om den inte har kontakt med vatten, och har det kommit luft i termostathuset så öppnar inte den, vilket gör att det bildas överttyck i systemet med vattentömning som resultat. övre slangen brukar bli stenhård. Det får inte fattas en halvliter ens i systemet, då blir det krångel. Det kan ta rätt lång tid om man inte luftat ordentligt från början till termostaten öppnat innan det hamnar en luftficka i termostathuset. En kille körde flera hundra mil i ca två månader med en 528, sedan började den strula, och gå varm. BMW hade bytt kamaxelgivare och lossat en slang tillfälligt, och lite vatten hade runnit ut, de hade struntat i att lufta systemet. ///MVH Hasso Länk |
| Tjenix har precis samma problem. När du har listat ut vad det är låt oss andra få höra. | |
|
Jao, jag fyllde på vatten en gång till då stod hela systemet still - tempmätaren åkte upp på max efter typ 1 minut, stängde av skiten lät svalna. köpte nytt lock - fyllde upp körde med fullvärme AC o hela skiten, fick återfylla ett par ggr - NU FUNKAR DET IGEN..... alt. 1 TUR alt. 2 Det var locket som det var fel på. |
|
|
tack förresten "wath" 66:- inkl. klubbrabatten !! billigare än att lyfta topparna. :-) |
|
| Ang Hassos inlägg om stenhård kylarslang. Min kylarslang blir stenhård men den tömmer inte ut något vatten. Har nytt kylarlock märkt 200 vilket jag antar är 2 bar. Det som är lite förvånande är att termostaten är märkt 105 grader. Måste ju bli ett kraftigt övertryck i systemet då. Dessutom undrar jag vad den lilla elkabeln till termostaten är till för. Vad gäller avluftning så har en BMW mek sagt till mig att fylla systemet väldigt sakta med cirkpumpen i gång. Fyll tills det rinner över i alla hål och sedan trycks överflödet ut. Skulle det vara luft kvar går den upp på rött med en gång enl honom. | |
|
540is> Ingen orsak! Bra att det löste sig. Min kokade också tidigare trots normal temp på mätaren. Jag bytte termostat, hade loss vattenpumpen, rotade en massa med kylarlockets tätning, lyfte och planade toppen.... När jag fått ihop allt igen så var problemet kvar, jag köpte ett exp-kärl med det nyare plastlocket på skroten för 40:- och vips så var alla problem ur världen. Helt bortkastat var inte topplyftet eftersom den tidigare läckte lite vatten mellan block och topp (toppen hade slagit sig 3 tiondelar). |
|
| Ang tempmätare och "display". Displayen skall väl plinga vid hög temperatur? Undrar bara om displayen och tempgivare får signal från samma givare. Givaren trasig = inget pling. | |
| bra fråga ! - nåt som vet? - dom borde rimligtvis ha separata givare för säkerhets skull | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.