AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.566

Fick bilen blästrad

Körde hem från Helsigfors till mina föräldrar igår. Plötsligt ser jag 4bilar som kryper fram i 60kkm/h på en väg med 100km/h hastighetsbegränsning, så jag kör om alla 4.

Då jag kommit om fortsätter jag i ca 110 och tar ifatt en lastbil som kanske kör 90. Jag närmar mig lastbilen för att köra om, då låter det som om någon skulle ha hällt småsten över bilen! Bilen var lastad med grus, över flaket, och var oövertäckt, vasten lagen kräver det.... Jag har tuten trasig, men jag försökte få lastbilens chaufför att reagera, men han såg inget. Jag hade en jävla tur att jag ens fick hans reg.nr. För så mycket sten regnade ner från bilen....

Inte undra på att de andra körde 60km/h.

Ringde polisen, en bekant , skickade en polispatrull efter lastbilen, men de fick aldrig fast honom. Polisen ska fotografera min bil idag, men hoppas han erkänner och att min bil blir ommålad!

Min bil var helt perfekt i lacken, nu ser den ut som en rallybil. Med tvä stenskott. T.o.m. sidorna på bilen är skrapade.

Suck, suck suck.

Varför lär sig aldrig den professionella trafiken?

-We can't stay here, this is bad country!
Ca 50 stenskott i lacken, 3 i framrutan, ena strålkastaren spräckt m.m.m.:(

Men gud va surt! Råkade ut för en inte så olik incident på en gästparkering i uppsala.

En grusbil åkte förbi min och spillde en herrans massa grus på min huv och högerframskärm, Förarn kom undan och jag åkte på 1895 kr i självrisk för parkeringsskada.

Stog en bit ifrån så jag hann aldrig att se nr skyltarna iofs, Men är skadan polisanmäld och du har reg nr så brukar det inte vara något problem då det oftast är företaget åt föraren som betalar hans självrisk för "skadegörelsen". Och det är bara för polisen att begära in hans ordersedlar och "färdskrivare" för att kunna bevisa att han var på vägen vid tillfället.

Men ack så förbannad du måste ha blivigt.

Mvh
Ola Thomasson
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Jag drev ett sådant ärende mot Vägverket här i Sverige för ett par år sedan.
Jag pendlade varje dag ett par mil motorväg, och de hade under en längre tid bytt mitträcken och haft ytterfilen avstängd. Denna dag så var de tydligen klara för när jag kom farande så var avspärrningarna borta och bilar körde i alla filerna, det som jag reagerade över innan jag kom in i området där de hållit på var att det var ett stort dammoln över hela vägen, det såg ut som om en buffelhjord drog fram över prärien.
Sen börjar det smattra i plåten, jag försöker hålla mig så långt ut i högerfilen som möjligt men det hjälpte inte, hela bilens front och dörrar såg ut som prickig korv.
Efter ett halvårs stridande så klämmer de fram att det enda de ersätter även om jag skulle vinna målet var min självrisk...
Surt. Så jag la ner, de hade bussat hela juristkåren på mig redan och jag orkade inte tjafsa vidare över ett par tusenlappar. Vägverkets jurister är inte direkt trevliga att ha att göra med...

Så jag önskar dig lycka till!! Hoppas det är lättare mot ett åkeri.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Bevisligen har dom inte följt reglerna för lastsäkring, så början är ju bra.

Men har man inte reg.numret på bilen blir det genast svårare. Grusbilar är ofta centralbilar med gemensam färgsättning, men ägda av många olika åkerier. Så har du inte reg-numret så blir det svårt att hitta rätt åkeri att bråka med. Så har man inte reg-numret eller bilens eventuella åkerinummer/åkerinamn famlar man i mörkret. Bara centralnamnet/speditören räcker inte långt.

ola> Färdskrivaren i en lastbil kan inte bevisa något i den situationen. På färdskrivarbladet anger du startort och slutort manuellt, medelest gammal hederlig penna. Det enda den ritar under dagen är en kurva där raster, hastighet, körtid och körsträcka kan utläsas. Absolut ingenting om vart bilen har varit, och absolut ingenting om hur den var lastad. På alla blad från min tid på Poståkeriet står Karlstad som startort och slutdestination. Vissa dagar var jag till Oslo, andra till Strängnäs. Men det berättar inte diagrammet.
Specialfordon för väghållning, där vissa grusbilar klassar in, är desutom undantagna från kravet på färdskrivare, enligt reglementet. Då finns inget blad alls.

Ordersedlarna bevisar tyvärr väldigt lite, om dom ens finns. Har en känsla av att dom är väldigt ovanliga i dagens läge.

Och detta verkar inte vara nåt högprioriterat. Råkade ut för skadegörelse på bilen när den stod parkerad på jobbet. En grävmaskinist provgrävde lite i en 18"-fälg. Trots att jag vet vilken entreprenör som utförde jobbet, och vilken maskinist som körde den dagen så gick det tvärbet. Polisen upprättade en anmälan, bara för att jag skulle ha en kopia att visa försäkringsbolaget. Varken entreprenören eller NCC, som hade huvudansvaret för jobbet, erkänner att någon har gjort något fel.
Det slutade med att jag lackade om fälgarna själv.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ah då är ju det inte mycket värt för min del, men mitt problem är ju löst iaf om man kan kalla att jag blev 1895 kr fattigare, men den positiva sidan var ju att det var rätt mycket stenskott från början inga bucklor dock som det blev med grusbilen men allt försvann och huven är fin.

Var ofta och jobbade på grustag förut här i norrland, och där var det faktiskt rätt noga med vilken sorts grus, vikt och destination på vågkorten(ordersedel) Men det är ju förmodligen inget som kanske är så utbrett ändå. Hoppas det löser sig för bayerischemotor i varje fall.

Mvh
Ola Thomasson
Jag har reg nummret, Vet vilken firma lastbilen hör till, polisen i Finland är super snabba...

I finland har oftast dessutom lastbilarna skrivare som antecknar om bilen varit överlastad, så antagligen var den överlastad, eftersom gruset stod ca 0.5m-1m över sidorna på flaket.

Japp man får ju hoppas på det bästa...

Återkommer.

Tack för sympatin killar:)

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
bayerishe> Vad är det för någon skrivare? Mig veterligen är dom EU-medlemmar, och har alltså en EU-färdskrivare. Dessa är nämligen standardiserade.

Och en uppgift om hur mycket last det har vartit i ton är ju tämligen värdelös. Ett överlass kan ju fortfarande vara korrekt lastat rent lastsäkringsmässigt, och ett "underlass" kan vara heltokigt. På sin höjd en försvårande omständighet, inget direkt bevis, som jag tolkar det.

Men reg-numret underlättar ju helt klart. Har du pratat nåt med någon ansvarig på åkeriet? Det borde ju gå att lösa smidigt via deras försäkringar, utan att polisen ska behöva ägna tid åt det. Är dom tjuriga är det ju bara att gå vidare till polisen med det.

Lycka till!

Tror nog den proffesionella trafiken sköter det bättre än amatörerna....../ lastbilschaffis

Tråkigt med bilen.....klart det finns mindre lämpliga chaufförer.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Amatörerna har ofta ingen kunskap om hur man lastsäkrar. Professionella skiter oftast i det, om det inte är farligt för chauffören själv. Då säkrar de nog lasten. Ett gruslass däremot är i princip aldrig lastsäkrat.

Har själv fått ett isflak på några m2 och någon decimeter tjockt från taket på en lastbil en halvmeter framför bilen i 90km/h. Kunde gått jäkligt illa.

Har även blivit prejad in i mitträcket av en 60tons lastbil och släp. En annan bilist fick köra ikapp och stoppa honom för han sket i att stanna. Han skyllde på att han inte kunde undvika olyckan pga för tung last. Bullshit säger jag, har kört lastbil och släp själv och det går att göra mycket med en lastbil om man Vill. Han fick iaf betala hela kalaset med nya dörrar, skärmar och omlack.

Så ge dig aldrig bayrische motor. De ska allt betala.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En chaufför som skiter i lastsäkringen är långt ifrån professionell, hur goda kunskaper han än må ha.

Det var ägaren själv till Åkeriet.

Ja Finland är EU land, vi har EURO i motsatts från er:)

Skämt åsido,
Fallet har nu gått så långt att "SvenskFinland" Föräkringsbolaget som Åkeriet har, erbjuder sig att betala lack av framändan av bilen samt taket. Byter strålkastare samt framruta.

Jag står vid ommålning av bilen i helhet. Det är stanskott längsmed sidorna och ovanpå bakluckan.

Då jag köppte bilen från Sverige i våras, stod det i annonsen att lacken är 100%, det var den. Och dessutom aldrig ommålad, vilket jag ser som stort +, eftersom då vet man att det inte är några krockskador som någon försökt lappa.

I måndag kommer en opartisk konsument ombudsman från Handelskammaren och ger sin åsikt om bilen.

Om han tycker att hela bilen ska målas går det antagligen så, för poliserna har redan tagit den ställningen och konstaterat att hela bilen, förutom bakluckan är stenskottskadad.

Jävla försäkringbolag! Blodsugare!

Nu har beslutet kommit...

Får 1680e för skadorna på bilen. Blir väl ca 15-16 tusen kronor. Så helt OK...

Bilen är i garage över vintern, så det blir först till våren att måla, vet någon vad en omlackering av hela bilen kan kosta?

Visa användare
236
m5 micke
m5 -93
320 touring-89
finns både billiga lacker o dyra man får vad man betalar för
men en hel lack hos en bra känd super lackare så ca 20000:-
mvh
//m5 micke

m5
PE
204
PERTHA
523i Touring -00
Ett tips till er bilister:
Ligg inte för tätt bakom en lastbil nu i vinter. Det är många lastbilar som har automatiskt sandning på båda drivhjulen för att få bättre fäste och när den är på kan det flyga lite smågrus bakåt.

Ola: såg du var det var för märke och färg?

Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.