AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.326

Byte av dörrstopp till E46?

Per Ståhl
Hej

Jag är inte speciellt jättehändig, men jag har fått ett litet problem som jag tänkte lösa själv. På vänster framdörr så har min dörrstopp gått sönder. D v s dörren "fastnar" aldrig utan vill hela tiden slå igen. Jag ringde verkstaden och de tippade att det kostade ca 1500:- att byta. I min värld känns det som att lite kasta pärlor efter svinen.... Någon som kan hjälpa mig med följande:
- Var kan jag köpa en ny dörrstopp till bästa pris?
- Någon som gjort bytet och kan värdera om det är speciellt krångligt eller om man utan problem kan göra det själv?
- Finns det någon instruktion att hitta på nätet om hur man går tillväga?

Tacksam för alla svar, uppmuntringar och kommentarer.

Mvh
Per

Per: Ja ser att du bor i Skåne. fråga Jarls Bilservice i Helsingborg vad dom ska ha för bytet. De är i regel markant mycket billigare än bmw själva men minst lika kompetenta.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Per Ståhl
Tack för ditt svar! Lyckligtvis bor jag faktiskt i Helsingborg och jag ringde Jarls bilservice. De trodde ca halva priser vilket ju börjar närma sig nivån där det inte är lönt att göra det själv

Mvh
Per

Bra, de är min uppfattning av dom med. Dom är grymt kompetenta och har klart konkurenskraftiga priser på inspektionerna med.

BMWCS Syd #05392
Snälla bruka sökfunktionen.
Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Nu har det hänt mig med & jag bor i Stockholm. Hur byter jag dörrstoppen på en 328Ci på smidigaste sättet. Anvisningar om hur jag gör eller tipps om vem som kan göra det för icke BMW-priser.
Denna tråd började för nästan på dagen 2 år sedan men kanske kan väckas till liv igen. Mvh/ Tommy
Nu är ju detta till E32 och E34 men det bör inte skilja så mycket kan man tycka. ---> Länk

///Micke
Touringklubben: Länk
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Tack Micke för länken till denna uttömmande beskrivning. /Tommy
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Nu ere fixat. Det var busenkelt att byta stoppet. Arbetstid, under en timma. Tricket var att hitta skruvarna. Därefter var det inga problem. /T
Så det var samma princip på E46?

///Micke
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Det enda som skilde var att det inte fanns någon sprint att knacka bort på karossidan. Här fanns istället in skruv där hylsa 8 erfordrades. I övrigt gick det lätt att lirka ut stoppet (med upphissad ruta. /T
Ok, perfekt!

///Micke
Jag skulle uppskatta en uppdaterad länk till detta problem. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.