|
|
|
|---|---|
|
Sitter det en sån på en bmw 318 -87?? För min bil hostar, hackar och går inte alls, Har öppnat up luftmängdsmätare och mätt på den och det verkar inte vara den som är paj. Plockade dock av tändstiften för att se om det var gnista och det var det. Så jag tänkte kanske om det kan vara så att den lambdasonden är sönder? Bilen får alldeles för myke soppa. Det syns tydligt på stiften. Så snälla hjälp mig. Jag vet i fasen vad jag ska göra! Filter, bensinpump, stift, tänkablar, fördelare, fördelarlock är bytt Va fasen ska man göra. Kom med alla möjliga tänkbara fel som det skulle kunna vara! | |
|
Det låter ganska troligt. Det är ganska vanligt att den vandrar på tomgång när lamban är skrot. När lambdan pajade på min andra bil (volvo 855t5) så drog den 2l/mil, vandrande tomgång och gick hackit o dåligt. man kännde inte ens av turbon! MVH.Jörgen second place is the first looser!!! |
|
|
Okay. Så det sitter en lambda på katalysatorn på min bil då? Då är det dags att införskaffa en ny sådan! Men om det nu inte skulle vara det Va fasen kan det vara då?!! |
|
changco |
nomarcus: kan vara mycket, som tjuvluft, databoxen kan ha läst in fel värden, alltså du får in för mycket luft, då skickar bilen in mer bensin för att den ska ha rätt blanding luft/bensin. Testa dig fram med startgas, ökar varvtalet har du en läcka. Min bil lever ett eget liv. |
|
MM okey. Jag har testat startgas men den ökar inte i varv. Asså det måste ju finnas ett fel på den någonstans. JAg menar den är ju inte som den ska direkt!! Hmm fråganär ju var. Är byta styrboxen det enda alternativet. Alltså det går inte att laga en sådan? |
|
changco |
Beror väl på hur trasig styrboxen är. Hade samma problem, körde en diagnos och fick fram fakta att lamdasoden var trasig, böt den men problemet kvarstod, tog bort minuspolen på bateriet, sen lät jag bilen stå så ett dygn, starta bilen lät den gå på tomgång tills den hade läst in alla värden, sen dess har det fungerat, hade även samma problem när jag hade satt på annat luftfilter. Min bil lever ett eget liv. |
|
Okey Men hur länge behöver man har borta den från batteriet? För det sitter ingen lamdasond på katten (var ute och kollade) Lambasonden är bytt. Glömde skriva det Det gjorde tydligen ingen nytta Men kan det inte vara så att om nu lamdasonden är bytt. Och den forsätter att hacka och hosta och ge avgas smälllar Kan inte lambdasonden sotar igen då. Så att nä killen bytte den utan att nolla styrbowen . Så fattade inte storboxen uta gav samma värde som innan och att den fick lika mycket för mycke bensin ändå? Så om jag nu testar det du sa om att plocka loss minuspolen och sen rengöra lamdasonden och sen sätta tillbaka allt. Då borde det funka?? Kan man på något vis se på lambadsonden om den är sönder? Eller mäta på den på något vis?? Idag ska det lagas!!=) |
|
|
När man kollar läckor med startgas, var sprejar man den? På slangarna, eller? Har problem med HC värdet och vill se om det finns några läckor. HC är över 200 och besiktningskillen trodde det var Lambdan. Bilen var varmkörd, urblåst och påfylld med 1 liter k sprit på ca 10 liter bensin. Bilen är också nyservad. Funderar på om det kan vara fel typ av tändstift, dåliga tändkablar, katalysatorn eller Lambdan. Någon som har ett tips? Mr C |
|
changco |
nomarcus: Det bör räcka med ca 1 timma. Själv tog jag bort mtt över natten. Vet ej om man kan mäta om lamdan är hel, men sök borde du hitta info. Mr C: När du sprutar gör det när bilen är riktigt varm, så alla slangar har vidgat sig. Spruta på slangar skarvar och så. Ta på dig en mask då startgas flyger runt i luften och in i lunger :( Min bil lever ett eget liv. |
|
Det hjälpte ingenting! Verkligen ingeting Den gick bra i början men sen efter ett tag så började den dö och sen var i stort sett helt omöjligt att få igång den, eller ja. Den tände vel på en var 5 minut kändes det som Alltså hackar hostar, avgassmällar. HJÄLP! Vad f*n ska jag göra!????!? |
|
changco |
nomarcus: Är lamdasonden pirat eller orginal? Är det pirat ska du verkligen byta till orginal bara läsa tidigare inlägg om pirat lamdasoder. Sitter den inte innan katten föresten? |
|
de gör den på min. vad kostar en orginal, måste me inkasera en ny. mekonomen tar ca 1400 eller nått i den stilen. Min bil: Länk |
|
|
Okay så det är det som kan vara hela grejen? Att det är en biltema lamdasond? Borde ju gå att få tag på en begangnad! Men brukar bilar som inte ha original lamda börja krånga som bara den!!? Det kan inte vara så att de två vita sladdarna har förväxlats? Kan man testa att vända dem eller kortsluten man något då?? |
|
changco |
Jonsson: Kolla upp vad BMW tar för en lamda, då jag vet att Mekonomen inte alltid är billigare, utan bra mycket dyrare. tex ett oljefilter på mekonomen 122:-, BMW 75:- nomarcus: Använd sök funktionen, du borde hitta massvis av info. |
|
Då lärde jag mig något nytt igen...Visste inte att en 318i-87 M10 hade kat och lambdasond... Mvh Janne. |
|
|
changco: Jo precis, om det inte är dyrare så brukar priserna på orginal och mekonomen vara ganska snarlika. Men får ringa och kolla. Min bil: Länk |
|
|
Alltså nu har jag bytt luftmängdmätare också och den funkar inte ändå, Vad fasen ska jag ge mej på härnäst? tändmodulen? |
|
|
BMW orginal ? vad kostade den isåfall ? |
|
| glöm de det var inget läste fel =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.