|
|
|
|---|---|
|
Är inte riktigt nöjd med std högtalarna i min E39-00. Har vanliga bisnizz cd:n och vill inte kladda med annat förstärkeri. Något högtalaremärke av bättre kvalisort som ni kan rekommendera eller är det slöseri med pengar!? Mike | |
|
Nei, det er ikke sløseri med penger. Det finnes flere merker, dls, infinity, MB Quart ++. Dra til en forhandler hvor du kan lysna; lyden kan ha forskjellig karakter, og derfor er det din smak som avgjør hvilket merke som er best. En ide kan være å legge to-tre tusen på et framsystem. Et slutsteg (høgnivå) vil gi et ytterligere lyft i lyden. Vil også nevne sub/bas hvis det er god ljud du er ute etter. |
|
|
Jag har nyligen bytt i min E39-00 med vanligt Buisnizz-system som standard. Åkte runt o lyssnade o provade vilka högtalare som fick plats i lådorna. Testade DLS, Infinity & MDS. Problemet är att hitta några som inte är för djupa. Valet blev MDS Fanatic Power-serien. Passar bra (lite tätning mot lådorna krävs på alla jag testade), låter MYCKET bra, orginalstereon orkar, o billigt ... Fram: Kitsystem G5 Comp 899:- Bak: Koaxial G213 699:- Är mycket nöjd med ljudet nu! |
|
|
Kollat på detta eminenta reportage??: Länk |
|
|
Fire_Blade; Hur djupa får högtarlana max vara för att få plats utan modifieringar? /Manray/ |
|
| Hittar du några som passar i nedsänkningen i lådan kan de vara 52-53mm djupa annars lite mer (4-5mm). Men det handlar också om diametern på magneten. Det är de bakre som ställer till mest problem eftersom lådan där har olika djup under magneten. Rekommendationen är att ta med sig högtalarlådorna till en butik och testa. | |
|
Ok, tack. Nu ändras ju planerna här...:( De 5,25:orna jag ville ha fram har ett djup på 61mm. Det får bli o leta andra. /Manray/ |
|
| Kör med DLS Up35 som framsystem i min bil låter kanon. | |
|
Till Manray! Jag vet hur det är! Var 100% inställd på Infinity eftersom jag alltid byggt med deras komponenter. Tänkte beställa över nätet men fick varningen om djupet av en bilradiohandlare. Man kan ju alltid bygga om orginallådorna men det tyckte jag inte var värt! Fire_Blade |
|
|
Jag har precis fått in JL Audio's komponentsystemgrejor i framdörrarna på min E38. Bashögtarna är hyfsat djupare orginal men jag tog 6 mm plywood och sågade till en distans så sen passade det utmärkt. Syns inte alls när dörrsidan är på plats, låter bra mycket bättre än orginal och är reverserbart. Så tveka inte - kläm dit riktiga grejer! Mvh Björn Länk |
|
|
Ja det skulle ju va ett alternativ, men är osäker på om jag klarar av det... /Manray/ |
|
|
Jag har ett sparsamt använt DLS UP5 system som jag kanske kan sälja. |
|
| Player: Er du inte nøyd? | |
| Det satt i min förra bil. | |
|
Nu e det dags för mig oxå att uppdatera högtalarna bak! Är det nån som vet om det går att montera lite större högtalare i hatthyllan utan att såga och modifiera för mkt (om monteringsdjup o magneten passar)? Kanske 6,5 tum? Eller 5x7 tum borde väl passa med minst fix, de har ju samma mått på bredden iaf? Helst av allt skulle jag villja ha 6x9:or där, men de får väl inte plats i originallådorna och man får såga rätt mkt... 5,25:or har väl inte så bra basåtergivning, även bättre märke?...Vad tycker ni? BMW 4ever Länk |
|
modano |
hm... bytte mina framdörrhögtalare mot Sony´s... en liten fundering.: till originalhögtalarna går det 2st + och 2st minus.. det gör det inte till Sonys.. där är det som "vanligt" 1+ 1- så jag tvinnade ihop plus-kablarna o satte till plus, likadant med minuskablaran.. .. låter bra men om jag spelar lite högre så klipper det i ljudet... fruktansvärt... vad gära ??? |
|
Blir det inte kortslutning då? Jag gjorde samma sak när jag "tjuvkopplade" basslådan o steget på bakhögtalarna. Där var det oxå bara 1+ o1- så jag tvinnade kablarna från högtalare oxå....Men då kortslöt jag högtalarna och hela systemet, det funkade, men lät fruktansvärt, de i ljudaffären sa att jag hade tur att inte hela stereon brann ner... Sen fick jag koppla in genom högnivå istället, varje + och - för sig. BMW 4ever Länk |
|
modano |
högnivå? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.